Leica toteutti kartoittajan haaveen

14.08.2023 15.22

Leica_autopole.png

Nuorempana Pekka Sorjonen unelmoi automatisoidusta mittauslaitteesta. Nyt unelmista on vuosien aikana tullut totta – ja työstä tehokasta sekä turvallisempaa.

Leica AP20 AutoPolea päivittäin työssään käyttävä Pekka Sorjonen on juuri tullut takaisin toimistoon maastosta. Yli 40 vuotta alalla toimineen kartoittajan hymy on herkässä – työ on mielekästä välineillä, joista Kuopion kaupungilla työskentelevä Sorjonen vasta unelmoi vuosia takaperin.

– Ero on kuin Trabantilla ja Ferrarilla, Sorjonen kuvailee ensimmäisten työvälineidensä ja nykyisen mittauslaitteensa eroa.

Sorjonen tietää mistä puhuu. Vuonna 1982 kartoittajaksi valmistunut Sorjonen on seurannut vuosikymmeniä takymetrien kehitystä.

– Ensin oli salkkumallit, joiden tarkkuus heitteli monta metriä. Eihän niillä mitään tehnyt, Sorjonen kuvailee neliskanttisia maahan laitettavia laatikoita.

Ajan myötä Sorjonen alkoi haaveilla tehokkaimmista työvälineistä ja automatisoiduista työkuluista. Nyt ollaan yksi askel lähempänä unelmien toteutumista ja muun muassa Wichmann Innovations Awards -palkinnon saanut Leica AP20 AutoPole on mukana jokaisella työreissulla.

Työturvallisuus parantunut

Sorjonen ylistää kysymättäkin työn tuottavuutta lisäävää, älykästä Leica AP20 AutoPolea, jota voi käyttää myös tavallisena yhdistelmäsauvana.

– AutoPolen voi laittaa vinoon ja vaikka ylösalaisin. Lisäksi se määrittää korkeuden automaattisesti puolestasi, Sorjonen kehuu järjestelmän kaltevuuskompensointia sekä PoleHeight-toimintoa.

Innovatiivisen mittaustekniikan lisäksi Leica AP20 AutoPole tarjoaa elintärkeää turvaa usein vaikeakulkuisissa maastoissa.

– Avokallion reunoille on vaarallista mennä itse. AutoPolella kalliot tai alikulkutunnelit voi mitata turvallisesti etäältä. Työturvallisuus on parantunut huomattavasti, Sorjonen kertoo.

“Paluuta aikaisempaan prismasauvaan ei ole”
Mittausvirheiden ja vaaratilanteiden lisäksi Leica AP20 AutoPole on vähentänyt myös työn kuormittavuutta. Aiemmin rakennuksen kulman taakse saattoi jäädä kohde, jonka vuoksi Sorjosen oli siirrettävä takymetri uuteen paikkaan. Nyt mittaus hoituu kerralla kaltevuuskompensaation ansiosta.

– Enää tielle ei tarvitse itse mennä, kun mittaus hoituu takymetrillä myös työmailla, jotka ovat täynnä esteitä, kuten reunakivityksiä, ajoratoja tai kaivonkansia, Sorjonen luettelee ja lisää, ettei paluuta aikaisempaan prismasauvaan ole.

Leica AP20 AutoPole edustaakin Sorjosen mukaan tulevaisuutta, johon kannattaa panostaa.

– Aiomme ehdottomasti jatkossakin panostaa uuteen teknologiaan, toteaa Sorjonen.

24.05.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 24.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.05.2024 8.02Uusi murskausmenetelmä säästää vettä ja energiaa kaivoksilla ja tuottaa parempaa akkumateriaalia - jatkotestaukseen myös muille malmeille
21.05.2024 14.00Metso saavutti sadan kaivoskuorma-autojen lavatoimituksen merkkipaalun - viimeisin lavatoimitus Bolidenin kaivokselle Suomessa
20.05.2024 17.00Suomalaiset Kaivosbarometrissa: Olemme liian riippuvaisia Kiinan ja Venäjän mineraaleista
20.05.2024 10.00Enersensen yhteistyö tuulipuistojen kunnossapidossa OX2:n kanssa saa jatkoa
17.05.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 17.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - MUKANA IFAT 2024 MESSUKOOSTE!
17.05.2024 12.30Kia EV9 GT Line matkatestissä - maailmanluokan matkantekoa - KATSO VIDEO!
16.05.2024 14.00Metso tuo markkinoille diesel-sähkökäyttöisen Lokotrack EC -sarjan ensimmäiset tuotteet
14.05.2024 11.00Ravinteet talteen ja kiertoon Lohjan Munkkaan tutkimus- ja kehityshankkeessa
13.05.2024 10.00Toyota-trukkien ja -hyötyajoneuvojen yhteinen tapahtuma 22.-23.5. Tampereella

Siirry arkistoon »