Murskausta uudella ajatusmallilla

14.11.2023 9.30

jonsson1.jpg

LM-Suomiset Oy on maarakennuksen edelläkävijä Eurajoelta, joka tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua myös louhinnassa ja murskauksessa. Sähkökäyttöiset ruotsalaiset Jonsson -murskayksiköt ovat vakuuttaneet tehokkuudellaan, luotettavuudellaan ja alhaisilla käyttökuluillaan.

(kuva yllä: LM-Suomiset Oy murskaa kiviaineksia suurella volyymilla sähkökäyttöisillä Jonsson -murskaimilla; kokonaisuus muodostuu L130 -esimurskausyksiköstä, L300S -välimurskausyksiköstä ja L550 -jälkimurskausyksiköstä.)

- Olemme perheyritys ja toiminta-ajatuksenamme on tarjota asiakkaillemme hyviä ja luotettavia maarakennuspalveluita kilpailukykyiseen hintaan. Palvelutarjontamme on monipuolinen ja meiltä onnistuvat kaikenlaiset maarakennustyöt kohteen koosta riippumatta sekä myös kuljetuspalvelut, lähes 30 vuoden kokemuksella. Asiakkaitamme ovat kunnat ja kaupungit, rakennusalan toimijat, teollisuus, pk-yritykset sekä yksityiset henkilöt, kertoo LM-Suomiset Oy:n toimitusjohtaja Markku Suominen

LM-Suomiset Oy tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua myös louhinnassa ja murskauksessa. 

- Me toteutamme louhintaprojektit alusta loppuun saakka, sillä louhimisen lisäksi voimme murskata kiviaineksen paikan päällä ja kuljettaa se haluttuun paikkaan. Teemme louhinta ja murskaustyöt tehokkaasti, sillä kalustomme kapasiteetti on suuri. Lisäksi operoimme murskauskalustollamme kiviaineksen ottopaikoissa tuottaen laadukkaita materiaaleja rakentamisen tarpeisiin, sanoo Suominen.

jonsson2.jpg

LM-Suomiset Oy:n murskausurakoinnin ammattilaiset Niilo Vainio (vas.), August Mäkinen ja Topi Oikari ovat tyytyväisiä Jonsson -laitteiden käytettävyyteen, luotettavuuteen sekä todella suureen murskauskapasiteettiin. Taustalla L130 -esimurskain ja sen perässä L300S -välimurskain.

Murskausta perinteistä poiketen

Murskausliiketoimintaa LM-Suomiset aloitteli vuonna 2017 ja kunnolla vauhtiin päästiin seuraavana vuonna alkaneessa Metsä Fibren Rauman laajassa louhintaprojektissa.

- Ensimmäiset laitteemme olivat Metson valmistamia ja keväällä 2020 juuri koronan alkaessa saimme käyttöön uuden Jonsson L550 -jälkimurskausyksikön, millä syntyy kerralla kolmea eri lopputuotetta. Siitä noin vuoden päästä tuli Jonsson L300S -välimurskausyksikkö ja heti perään Jonsson L130 -esimurskausyksikkö. Ajatus Jonssonista syntyi jo vuonna 2018 kun keskustelimme avoimin mielin Metson Mikko Takaniemen ja Janne Leinosen kanssa ruotsalaisen Jonssonin tarjoamista eduista operointiin; silloin merkki kuului Metson myyntiohjemaan ja on edelleen tänäkin päivänä Metson omistama, mutta myynnistä vastaa Tieka ja siellä kokenut alan osaaja Takaniemen Mikko. Meillä kun ei ollut murskauksen historiaa painolastina, ajattelimme kokonaisuuden vähän eri tavalla, kuin perinteisesti tehdään. Pääsimme myös vierailemaan Jonsson & Sönerin tehtaalla Själevadissa ja jo silloin syntyi päätös hankkia pala kerralla koko Jonssonin ketju, muistelee Suominen. 

Alusta asti Suominen järkeili, että kaikilla kolmella yksiköllä ajettaessa murskattava materiaali kannattaa pudottaa välillä maahan, mitä yleensä pyritään välttämään.

- Normaalisti leukamurskan perään laitetaan välimurska ja sitten jälkimurska, jotka toimivat ketjussa. Jonssonin laitteiden suuri tehokkuus saadaan kuitenkin hyödynnettyä täysimääräisesti, kun esimurskalla ja välimurskalla ajetaan täydellä kapasiteetilla esimerkiksi 90 mm kiveä maahan ja siitä kannetaan pyöräkuormaajalla tavaraa jälkimurskalle, millä syntyy hienompia lajikkeita niin että sekin pyörii täysillä. Näin toimimalla toiminta ei rajoitu jälkiyksikön murska- tai seulakapasiteetin takia vaan kaikkia jakeita syntyy maksimaalisella tuotoksella, opastaa Suominen.

Kaikilla kolmella Jonssonin yksiköllä operoidaan isommilla työmailla, joissa materiaalimäärät ovat suuria ja samassa paikassa ollaan pidempään.

- Nopeaan toimintaan ja pienemmille louhintatyömaille meillä on Metso Lokotrac LT106 esimurskausyksikkö, minkä perään laitetaan Jonsson L550 jälkimurskausyksikkö, mitkä kulkevat työmaille kahdella lavetilla ja käyttöönotto on ripeää, Suominen toteaa.

jonsson3.jpg

Jonsson L550 -jälkimurskainyksiköllä syntyy kolmea lopputuotetta tehokkaasti.

Sähkökäyttöisyys selkeä etu

Jonssonin murskat ovat sähkökäyttöisiä, mikä on Suomisen mukaan erittäin hyvä asia.

- Kaikissa yksiköissä on oma dieselgeneraattori Volvon 16-litraisella dieselmoottorilla, mitkä tuottavat sähkön murskaimiin ja vaihtoehtoisesti murskat voidaan kytkeä suoraan verkkovirtaan silloin kun sitä on saatavilla. Fiksua on se, että jokaisessa kolmessa yksikössä on täysin identtinen generaattori kätevässä paketissa, mikä voidaan irroittaa helposti ja nostaa ketjuilla. Ja kun esimurskaa ja välimurskaa voi ajaa tarvittaessa vain toisen laitteen generaattorilla yhteiskäyttönä, saavutetaan energiatehokkuutta ja jos yksi generaattori hajoaisi niin kahdella pyörii koko kolmen murskan ketju, sanoo Suominen.  

Sähkökäyttöiset murskaimet ovat osoittautuneet oikeaksi valinnaksi niin tehokkuuden kuin kustannusten osalta tarkasteltuna.

- Aiempiin dieselkäyttöisiin murskaimiimme polttoaineenkulutus on laskenut radikaalisti tarkasteltaessa tuotettuja tonneja. Kun ajetaan generaattoreilla niin esimurska ja välimurska kuluttavat yhteensä noin 40-50 litraa ja jälkimurska noin 80-100 litraa tunnissa; riippuen toki käsiteltävästä kivilaadusta ja sen ampuisen onnistumisesta sekä monesta muusta asiasta. Kun verrataan aiempaan dieselmurskaamme missä oli 330:n elementti niin se kulutti polttoainetta yli 100 litraa tunnissa ja Jonsson isolla 550 elementillä kuluttaa litroissakin tarkisteltuna vähemmän, vaikka lopputuotetta syntyy aivan eri volyymilla. Ja kaikkein edullisinta on käyttää murskaimia verkkovirralla mutta siihen on vielä aika harvoin työmailla mahdollisuutta, Suominen kertoo.

Lopputuotteita syntyy suurella volyymilla

Murskaimien tuntituotoksesta puhuminen on haasteellista, koska muuttuvia asioita on niin paljon eikä oikeastaan koskaan pystytä tekemään vertailua identtisistä lähtökohdista.

- Jonssonin leukamurskalla ja välikoneella tekee helposti 350-550 tonnia tunnissa hihnavaa´alla mitattuna, mutta tärkein asia on että siihen päästään tasaisesti koko ajan päivästä ja viikosta toiseen. Ja kun materiaali on hyvää ja homma pyörii muutenkin nappiin, niin tuntituotos on yli 700 tonnia ja hetkellisesti ehkä jopa 1000 tonnia. Myös jälkimurskaimesta syntyy tavaraa todella paljon; kun tehdään vaikka 16 mm lopputuotetta niin sitä saadaan helposti kasalle lähes 3000 tonnia työvuorosta toiseen. Murskaaminen ei ole pikajuoksua vaan maratonia, joten tasaisen vahva tuotos on se mitä haetaan ja sitä Jonsson tarjoaa, ilmoittaa Suominen.

jonsson4.jpg

Kaikilla kolmella Jonssonin yksiköllä LM-Suomiset operoi isommilla työmailla, joissa materiaalimäärät ovat suuria ja samassa paikassa ollaan pidempään. Kuvassa tehdään kiviaineksia Nousiaisissa, mistä materiaali kuljetetaan autoilla Turun seudulle ja Rauman suuntaan.

Järeät Jonssonit tehty kiven rikkomista varten

Suuri tuotos sekä erittäin kestävä rakenne perustuvat Jonsson -murskaimien suunnittelu- ja valmistusfilosofiaan.

- Jykevä Jonsson on rakennettu optimaaliseksi kiven rikkomista varten, ei kompromissina helppoa kuljetettavuutta tavoitellen. Esimerkiksi järeät kuljettimet ovat todella leveät, joten kuljetusnopeudet voidaan pitää rauhallisempina ja silti tavaraa siirtyy todella paljon. Syöttimen laidat on tehty erittäin paksuista, suorista teräslevymateriaalista ja kulutuslevyjä on paljon, mikä näkyy kestävyydessä; ja kun levyjä ei ole taivuteltu on niiden korjaaminen käyttövuosien kertyessä helpompaa, Suominen toteaa. 

Vahva rakenne antaa Suomisen mukaan käytössä oleville Jonsson murskaimille pitkän elinkaari odotuksen:

- Meillä ei ole ollut koneissa mitään teknisiä murheita ja luotettavuus on todella korkealla tasolla; yhtään päivää ei ole työmaat seisseet Jonssonin laitteiden takia. Koneiden runko on tehty maailmaa vastaan ja kestää varmasti jopa kaksikymmentä vuotta käyttöä, eli kun välillä tehdään isompia remontteja niin sitten vain vaihdetaan uutta elementtiä tilalle. Jotain Jonssonin kestävyydestä ja käyttäjien tyytyväisyydestä kertoo se, että niitä ei kovin usein löydy käytettyinä myynnissä, vaikka kuinka kaivelisi internetin ihmeellistä maailmaa.

Yksi merkittävä ero Jonsson jälkimurskaimissa on seularakenne, missä neliön kokoisesta esiseulasta isommat kivet tippuvat suoraan myllyyn eikä niitä pakoteta hakkaamaan pääseulan verkkoa vasten, vaan ne palaavat kiertoon vasta mentyään kerran rummun läpi.

- On selvä asia, että on turhaa ajan ja energian haaskausta yrittää tukkia vaikka 150 millinen kivi 50 millisen seulaverkon läpi. Ja kun isot kivet eivät hakkaa turhaan pääseulaverkkoa niin säästetään verkkokuluissa merkittävästi pitkässä juoksussa. Ja seulakorin useissa eri lohkoissa irrotettavien verkkojen vaihto on Jonssonissa helppoa eikä aiheuta porukassa nurinaa, kun aiemmissa koneissa siihen hommaan ei koskaan meinannut löytyä porukasta vapaaehtoisia, naurahtaa Suominen.  

Kokonaisuus saadaan tositoimiin uudelle työmaalle parissa päivässä

Kookkaiden Jonsson -murskayksiköiden siirtäminen laveteilla vaatii jonkin verran purkamista ja kasaamista, mutta ei ole ylitsepääsemätön operaatio. 

- Esimerkiksi L550 -jälkimurskayksikön putsaus ja purku kuljetusvalmiiksi kestää työpäivän verran ja illalla se voidaan siirtää uudelle työmaalle, missä se saadaan toimintakuntoon seuraavan päivän aikana, sanoo Markku Suominen.

 
24.05.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 24.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.05.2024 8.02Uusi murskausmenetelmä säästää vettä ja energiaa kaivoksilla ja tuottaa parempaa akkumateriaalia - jatkotestaukseen myös muille malmeille
21.05.2024 14.00Metso saavutti sadan kaivoskuorma-autojen lavatoimituksen merkkipaalun - viimeisin lavatoimitus Bolidenin kaivokselle Suomessa
20.05.2024 17.00Suomalaiset Kaivosbarometrissa: Olemme liian riippuvaisia Kiinan ja Venäjän mineraaleista
20.05.2024 10.00Enersensen yhteistyö tuulipuistojen kunnossapidossa OX2:n kanssa saa jatkoa
17.05.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 17.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - MUKANA IFAT 2024 MESSUKOOSTE!
17.05.2024 12.30Kia EV9 GT Line matkatestissä - maailmanluokan matkantekoa - KATSO VIDEO!
16.05.2024 14.00Metso tuo markkinoille diesel-sähkökäyttöisen Lokotrack EC -sarjan ensimmäiset tuotteet
14.05.2024 11.00Ravinteet talteen ja kiertoon Lohjan Munkkaan tutkimus- ja kehityshankkeessa
13.05.2024 10.00Toyota-trukkien ja -hyötyajoneuvojen yhteinen tapahtuma 22.-23.5. Tampereella

Siirry arkistoon »