Skanska urakoi Vt 21 Kolari-Kilpisjärvi -tieosuuden siltojen peruskorjaukset

26.05.2017 9.01

skanska.jpg

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi-tieosuuden siltakohteiden urakoitsijaksi on valittu Skanska. Siltaurakan työt käynnistyvät Ylläsjoen sillan peruskorjaustöillä.

Vt21 parantaminen Kolari–Kilpisjärvi -urakkaan lukeutuu yhteensä kahdeksan siltaa Kolarin, Muonion ja Enontekiön kuntien alueella. Nykyisiä siltoja levennetään, ja niiden kantavuutta lisätään. Äijäjoen nykyinen silta uusitaan kokonaan, ja Palojoensuun sillan kansi uusitaan. Äijäjoen ja Palojoensuun kohdilla parannetaan myös tien geometriaa. Suurin siltakohde on Peeran palsan kohdalle rakennettava uusi silta.

Ylläsjoen sillan korjaustyöstä aiheutuu liikenteelle häiriötä syksyyn 2017 saakka. Muiden siltojen töiden aiheuttamista liikennehaitoista Liikennevirasto tiedottaa erikseen myöhemmin. Tiehankkeen siltaurakka valmistuu kokonaisuudessaan syksyn 2018 aikana.

Liikenneviraston Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi-hankkeessa kunnostetaan valtatietä Kolarin ja Kilpisjärven välisellä osuudella useammassa kohtaa. Muonion kohdalla tie varustellaan älyliikenteen kokeilutieksi.

Vt 21 on tärkeä yhteys Norjaan. Nykyinen tie on raskaalle liikenteelle kapea ja näin ollen onnettomuusherkkä. Liikennemäärä Kolari–Muonio-välillä on 500–1 400 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on noin neljännes. Muonio–Kilpisjärvi-välillä liikennemäärä on pienempi, mutta raskaan liikenteen määrä on samaa suuruusluokkaa.

Hankkeen tavoitteena on elinkeinoelämän kuljetusten varmuuden ja liikenneturvallisuuden parantaminen. Vt 21 Kolari–Muonio–Kilpisjärvi-välillä rakennetta parannetaan ja tien kapeaa poikkileikkausta levennetään. Myös siltoja parannetaan koko matkalla.

Muonio–Kilpisjärvi-välillä keskeisiä kohteita ovat ikiroutakohteiden parantaminen (Iitto, Saarikoski, Pousujärvi ja Peera) sekä Muonion ja Palojoensuun välinen osuus. Kolari–Muonio-välillä tien rakennetta parannetaan ja tietä varustetaan erilaisin mittauspistein. Tie anturoidaan mittauslaitteilla, jotka mahdollistavat tien tilan ja mahdollisten muutosten jatkuvan seurannan ja kustannustehokkaan elinkaarenhallinnan. Tie soveltuu jatkossa liikenteen automatisaation ja automaattiajamisen testausalueeksi. 

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - mukana Oulun Oikiat Konepäivät kooste
24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja

Siirry arkistoon »