Kaivosteollisuus arvostaa kestävää terästä ja toimivaa palveluverkostoa19.02.2014 10.12
Kovien materiaalien jatkuva käsittely koettelee kaivoskoneiden teräksen kestävyyttä. Ruukin erikoisterästuotteet on kehitetty kestämään kaivosteollisuuden vaatimukset, ja kansainvälinen jakeluverkostomme takaa sen, että asiakas saa terästuotteita ja teknistä palvelua hyvinkin nopeasti. Kultaa, nikkeliä, sinkkiä, alumiinia – maailman kaivoksissa louhitaan miljoonia tonneja erilaisia malmeja ja mineraaleja sekä valtavia määriä sivukiveä. Kaivoksia yhdistää yksi asia: suurten ainesmäärien jatkuva käsittely haastavissa olosuhteissa. Kaivokset sijaitsevat monesti vaikeapääsyisillä seuduilla ja tuotanto on usein ympärivuorokautista. Myös sääolosuhteet voivat olla haastavia: lämpötilat vaihtelevat ehkä talven 40 pakkasasteesta kesän 30 asteen helteisiin. Teräksen elinkaaren ennakointi estää seisokkejaEtukuormaajat, kaivosautot, hihnakuljetinjärjestelmät, murskaimet, myllyt ja muut koneet altistuvat jatkuvasti kovalle mekaaniselle kulutukselle. Sopivan teräslajin valinta laitteisiin varaosineen on ehdottoman tärkeää. Odottamattomat seisokit tulevat kalliiksi, joten niitä on vältettävä. Kun teräsosien elinkaari on ennakoitavissa, huolto voidaan suunnitella tarkasti etukäteen ja ylimääräisiä seisokkeja ei synny. Teräsosien ja palveluiden saatavuus kaivoksen lähellä on myös erittäin tärkeää. Ruukki Raex kestää 2–3 kertaa normaaliterästä pidempäänRuukin Raex- ja Optim-tuoteryhmän erikoisterästuotteet on suunniteltu vastaamaan kaivosteollisuuden koviin vaatimuksiin. Ruukin Raex -kulutusteräs sopii äärimmäistä kestävyyttä vaativaan käyttöön. Raex on Ruukin tuotevalikoiman lujin teräs, ja kovuutensa ansiosta se soveltuu erinomaisesti kaivoskäyttöön. Terästä on saatavilla 2 mm:n teräsohutlevystä aina 80 mm:n kvarttolevyyn asti. – Raexia käytetään kaikissa kovalle mekaaniselle kulutukselle altistuvissa pinnoissa kuten maa- ja sorakauhoissa, kuljetinhihnojen katteissa sekä murskainten ja myllyjen kulutusosissa, kertoo Ruukin sovelluspäällikkö Bogoljub Hrnjez. – Raexista valmistetut osat kestävät kaksi- tai kolme kertaa normaalista teräksestä valmistettuja pitempään. Ruukki Optim keventää rakenteen painoa ja lisää turvallisuuttaErikoisohuista ja lujista Optim-teräksistä valmistetut rakenteet ovat kevyitä mutta lujia. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa nauha-, levy- ja kvarttolevytuotteita sekä rakenneputkia ja teräsprofiileja. – Optimia käytetään yhdessä Raexin kanssa esimerkiksi kuorma-autojen kantavissa rakenteissa, jolloin ajoneuvon kokonaispaino pienenee, Hrnjez kertoo. – Teräs lisää ajoneuvon iskunkestävyyttä ja hyötykuormaa sekä pienentää polttoaineenkulutusta. Erikoisteräkset myös parantavat etukuormaajien ja kaivosautojen käyttöturvallisuutta. – Maan alla toimivien kaivosautojen ohjaamo valmistetaan Raex- tai Optim-teräksestä, Hrnjez kertoo. – Jos ohjaamon päälle putoaa iso lohkare, erikoisteräs toimii kuin jousi ja suojaa kuljettajaa. Tavalliseen teräkseen tulisi suuri lommo, ja ohjaamon luhistumisen ja henkilövahingon vaara olisi huomattavasti suurempi. Ruukin teräsosilla on pitkä elinkaari ja kansainvälinen jakeluverkostoHrnjezin mukaan asiakkaat painottavat pitkän elinkaaren sekä teräksen tasalaatuisuuden tärkeyttä. Ruukki tunnetaan Raexin ja Optimin kaltaisten nuorrutettujen terästuotteiden tehokkaasta tuotantoprosessista. – Raaka-aineet valitaan huolellisesti ja erikoisteräs valmistetaan aina samassa terästehtaassa, joten teräs on erästä toiseen erittäin tasalaatuista ja muutenkin erittäin laadukasta, kertoo Ruukin Raex- ja Optim-tuoteryhmästä vastaava johtaja Panu Pitkänen. Muuttumattoman laadun ansiosta asiakkaat pystyvät määrittämään tarkasti, kuinka pitkään teräksestä valmistetut osat kestävät. Ennakoitavuus taas on selkeä etu huoltoaikataulua suunniteltaessa. Ruukki pystyy tarjoamaan kaivosteollisuuden asiakkaille myös kansainvälisen jakeluverkoston, jonka ansiosta se voi toimittaa tuotteita ja teknisiä palveluita asiakkaan tarpeen mukaan hyvinkin nopeasti. Ruukin kansainvälisten tuotantokumppanien tukema myynti- ja jakeluverkosto kattaa kaikki maailman tärkeimmät kaivosalueet, kuten Pohjoismaiden pohjoisosat sekä Siperian ja eteläisellä pallonpuoliskolla esimerkiksi Australian ja Chilen. |