Aalto-yliopiston asema toimi edelläkävijänä Länsimetron asemien rakentamisessa

26.11.2017 8.11

aaltoasema.jpg

Länsimetro muokkaa merkittävästi kaupunkiympäristöä ja tuhansien kaupunkilaisten arkea. Matka-ajat pääkaupunkiseudun laidalta toiselle lyhenevät. Vuosaaresta Matinkylään pääsee 39 minuutissa ja Rautatientorilta Otaniemeen Aalto-yliopistolle 12 minuutissa.

Metron voima ja vahvuus on, että se toimii erillään muusta liikenteestä. Muun liikenteen vaivat ja ruuhkat eivät metroa hetkauta. Maan alla myös liikenneturvallisuus on aivan eri tasolla kuin maan päällä, monen eri liikennevälineen joukossa.

Länsimetroon tulee ensimmäisessä vaiheessa kaksi linjaa, joista toinen kulkee Matinkylästä Vuosaareen ja toinen Tapiolasta Mellunmäkeen. Vuorovälit tihenevät. Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä metro matkaa ruuhka-aikaan kahden ja puolen minuutin välein.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen asemat ovat Helsingissä Koivusaari ja Lauttasaari sekä Espoossa Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä. Kakkosvaiheen – asemat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti – louhinnoista on tehty jo yli 90 prosenttia.

Kasvava kaupunki tarvitsee metron

Espoon ja Helsingin kaupunginvaltuustot päättivät Länsimetron rakentamisesta toukokuussa 2008. Rakentaminen alkoi alkukesällä 2010. Prosessi lähti liikkeelle maankäytön ja kaupungin suunnittelusta.

Metron rakentamisesta on vastannut Länsimetro Oy, joka perustettiin vuonna 2007. Länsimetro on Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin ja valtion yhteishanke. Kaupungit ovat sopineet keskinäisestä kustannusten jaosta rajalta poikki –periaatteella: kumpikin maksaa omalla alueellaan syntyvät rakennuskustannukset. Metroliikenteen operoinnista ja infrastruktuurin ylläpidosta vastaa Helsingin kaupungin liikennelaitos.

Metro rakentaa kaupunkia

Länsimetro kulkee koko matkansa maan alla, mutta sen vaikutukset eivät jää piiloon. Helsinki ja Espoo odottavat maan alta nousevan talouden uusia ituja.

Kaikkien uusien asemien ympärillä on valmistunut, käynnissä tai aluillaan suuria rakennushankkeita. Lauttasaari on jo tiiviisti rakennettu. Vanhan ostoskeskuksen paikalle, metroaseman päälle on rakennettu uusi kauppakeskus Lauttis. Uudet palvelut ja asunnot tuovat perinteikkäillekin alueille uudenlaista vetovoimaa. Keilaniemeen nousee neljä tornitaloa ja Otaniemeen Aalto-yliopiston uusi Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Väre-tila. Urheilupuisto on jo pääkaupunkiseudun vilkkain urheilupaikka, ja sinnekin tulee uutta asuntotuotantoa.

Aalto-yliopisto ansaitsee arkkitehtuuriltaan komean sisääntulon

Aalto-yliopiston asema sijoittuu Otaniemen kampusalueen ytimeen. Pääsisäänkäynti aukeaa suoraan kohti Alvar Aallon suunnittelemaa vanhaa päärakennusta. Metroaseman arkkitehtuurista vastaa ALA Arkkitehtien ja Arkkitehtitoimisto Esa Piirosen työyhteenliittymä. Metroasemien arkkitehtisuunnittelun tavoitteena oli tunnistettavan, oman identiteetin luominen asemille kaupunkikuvassa ja sisätiloissa. Aalto-yliopiston asema erottuu Länsimetron muista asemista muun muassa materiaaleillaan.

”Materiaaleissa on vältetty kiiltoa ja pyritty aitouteen. Cor-ten -teräksinen alakatto yhdistää kaikkia aseman yleisötiloja ja sitoutuu sävyltään punatiiliseen kampusympäristöön. Liukuporraskuilun päätteenä on kolmionmuotoinen vino lasiseinä. Otaniemen vanhan kartanon lehmuskujan lehvästöt näkyvät sen läpi laiturille asti taivasta vasten. Aseman arkkitehtuuri lataa jo tunnelissa tunnelman kohti kattoa”, kuvailee arkkitehti, SAFA Juho Grönholm ALA Arkkitehdeistä.

Taitteinen alakatto jatkuu yhtenäisesti pääsisäänkäynniltä alas laiturille ja edelleen ylös Tietotien sisäänkäynnille. Tummaksi patinoitu kupariverhous, harmaa graniitti ja cor-ten-teräs kuuluvat aseman maanpäällisten osien materiaaleihin.

”Aseman pitää ottaa paikkansa alueen porttina ja solmuna. Alvar Aallon yliopistorakennukset ja Pietilöiden Dipoli ansaitsevat komean sisääntulon. Halusimme lisäksi korostaa korkeakoulun perinteitä ja merkityksellisyyttä. Arkkitehtuuri on alueella erittäin voimakasluonteista. Otaniemellä on vahva identiteetti, jota asemalla peilataan ja hienovaraisesti täydennetään. Halusimme silti aseman istuvan paikkaansa riittävällä painolla”, Grönholm kertoo.

”Metroa on odotettu Otaniemeen kauan. Käyttäjät ovat taiteen, tekniikan ja talouden nykyisiä ja tulevia huippuja. Asema on suunniteltu heitä varten, eikä aseman toiminnallisissa tai teknisissä ratkaisuissa ole tehty kompromisseja”, Grönholm sanoo.

Aalto-yliopiston aseman lisäksi ALA Arkkitehdit vastaa myös Länsimetron Keilaniemen aseman suunnittelusta yhdessä Esa Piirosen kanssa sekä toisen vaiheen Soukan, Espoonlahden ja Kivenlahden asemien suunnittelusta.

Yhteistyö ja sinnikkyys olivat onnistumisen avaintekijät

Rakentajat toteuttavat arkkitehtien ja muiden suunnittelijoiden visioita käytännössä. Aalto-yliopiston aseman pääurakoitsija oli YIT Rakennus Oy. Aseman rakentaminen aloitettiin kesällä 2013, ja se valmistui ensimmäisenä Länsimetron asemista.  

”Asemakokonaisuus on uniikki. Vaativuustaso tekemisessä oli kaikin puolin korkea. Pääurakoitsijana tehtäviimme kuului mittavien rakennusteknisen töiden lisäksi myös kiinteistöteknisten ja metron erikoisteknisten urakoiden töiden sovittaminen kokonaisuuteen”, YIT:n rakennuspäällikkö Vesa Välimaa kuvaa.  

YIT:n urakkana oli asemakokonaisuuden rakentaminen. Tähän sisältyivät maanalainen asema, sisäänkäyntirakennukset, tekniset rakennukset sekä työtunneli. Etenemisen työjärjestys ja systemaattisuus sekä logistiikan järjestäminen ovat maanalaisessa rakentamisessa aina erityisasemassa ja herkkiä häiriölle. Muutokset ja täydennykset suunnitelmiin vaikuttivat moneen osapuoleen ja aikatauluun. Aikataulujen ja työjärjestysten sovittaminen vaati projektiryhmältä sitkeyttä, oivalluksia ja erityisesti hyvää yhteistyötä hankkeen eri osapuolten kesken.

”Etsimme jatkuvasti ratkaisuja tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa, ja asema eteni ensimmäisenä maalisuoralle”, Välimaa kertoo.

Arvokasta kokemusta konkareille ja harjoittelijoille

”Urakoitsijan asemassa pyrimme tukemaan asiakastamme projektin eteenpäin viemisessä ja edistämään koko hankkeen etenemistä. Otaniemen asemalla ratkoimme ensimmäisenä monia rakentamisessa eteen tulleita pulmia. Oppeja ja kokemuksia pystyttiin siirtämään myös muille asemille. Tietomallinnusta hyödynsimme tuotantomäärien ja suunnitelmatilanteen hallinnassa. Mallin 3D-visualisoinnin avulla pystyimme havainnollistamaan rakentamisen tilannetta niin tilaajalle, suunnittelijoille, aliurakoitsijoille kuin omalle henkilökunnallemmekin”, kertoo YIT:n yksikönjohtaja Anne Piiparinen.

YIT:n projektiryhmä koostui useiden infra- ja toimitilarakentamisen yksikköjen ammattilaisista. Työmaan keskivahvuus oli kokonaisuudessaan noin 120 henkeä, ja työmaalla teki kaikkiaan töitä yli 1 500 ihmistä. Aalto-yliopiston aseman rakentamisessa oli koko kolmivuotisen projektin ajan mukana useita harjoittelijoita, joille vaativa urakka tarjosi arvokasta kokemusta. Osasta harjoittelijoita tulee Aalto-yliopiston opiskelijoina myös metron käyttäjiä.

Maraton johti maaliin  

YIT:n vastaava työnjohtaja Jukka Männikkö kuvaa aseman rakentamista maratoniksi – matka oli pitkä ja vaativa. Kallioon pultattiin noin 5 400 reikää. Asemaan upposi 12 500 kuutiota betonia laudoitettuihin ja raudoitettuihin rakenteisiin. Raudoitusta kului 1 700 tonnia. Graniittilaatoitusta asennettiin lähes 3 000 neliötä aseman sisäänkäynteihin ja asemalaiturille. Oviakin asemalla on 260.

Rakentajien oivalluksilla säästettiin aikaa. Hankkeen jakaminen lohkoihin toi selkeyttä, joten rakentaminen pystyttiin vaiheistamaan ja rytmittämään mahdollisimman tehokkaasti. Toisen sisäänkäynnin kansirakenne toteutettiin osittain elementoituna paikallaanvalun sijasta. Liukuportaiden esivalmisteiden haalauksessa tarvittavilta raskailta teräsapurakenteilta vältyttiin, kun luiskatyön vaiheistusta muutettiin tarkkaan suunnitellen. Syviä betoniperustuksia korvattiin porapaaluilla ja vältettiin massiiviset, aikaa ja energiaa syövät maankaivuutyöt.

”On toki ihan tavanomaista, että matkan varrella mietimme ja innovoimme, miten asiat kannattaa rakentaa. Oivallukset kuuluvat ammattitaitoon. Meillä oli projektissa hyvä porukka, jonka kanssa hioimme työtapoja ja menetelmiä jatkuvasti paremmiksi”, Männikkö sanoo.

Aalto-yliopiston metroasema ei kuitenkaan ollut rakentajallekaan tavanomainen urakka.

”Oli ainutkertainen mahdollisuus olla rakentamassa tätä asemaa.”

Aalto-yliopiston metroasema:

  • Pääsisäänkäynti on Aalto-yliopiston päärakennusta vastapäätä osoitteessa Biologinkuja 1
  • Päivittäin noin 12 000 käyttäjää
  • Matka-aika Rautatientorilta Aalto-yliopiston asemalle 12 minuuttia
  • Asemalaituri 16,5 m merenpinnan alapuolella, maanpintaan korkeuseroa noin 25 m
  • Lattiapinta-alaa noin 18 000 m2, josta yleisölle näkyviä tiloja noin 3 500 m2
  • Arkkitehtisuunnittelu ALA Arkkitehdit ja Arkkitehtitoimisto Esa Piironen
  • Pääurakoitsija YIT Rakennus Oy

Lue myös: Länsimetron hanke toisin silmin katsottuna (Anne Piiparisen blogikirjoitus)

21.12.2017 10.00Kiviaineksia CE-merkitään aiempaa tunnollisemmin
21.12.2017 9.30Maarakennusalan kustannukset nousivat marraskuussa 2,0 prosenttia vuodentakaisesta
20.12.2017 14.44Koneäly auttaa teiden ja katujen kunnossapidossa
20.12.2017 14.00Tukes: Betoniteräksistä ei löytynyt puutteita
20.12.2017 11.30Engcon rototiltteihin kahden vuoden takuu
19.12.2017 14.30Fingrid uusii Pohjois-Karjalan sähköverkkoa
19.12.2017 10.45Älyominaisuuksilla täydennetty Volvo uutuus :EWR170E
18.12.2017 14.28Metso Mineralsille 21 miljoonan mätkyt
18.12.2017 9.505-tien Mikkeli-Nuutilanmäki -hanke Destialle
18.12.2017 9.15Metson Delvaux siirtyy ASSA ABLOY:n toimitusjohtajaksi
16.12.2017 12.10Rakennuskonealan hyvät markkinanäkymät jatkuvat ensi vuoden puolellekin - kasvuodotukset vahvistuneet
16.12.2017 9.00Uusi tehokas Hitachi ZW150-6 pyöräkuormaaja
16.12.2017 7.00Tieviranomainen on aloittanut suunnittelun maantie 8714:stä - liittyy Terrafamen tuotantoalueiden rakentamiseen
14.12.2017 14.00ICS - täydellistä hallintaa uuden sukupolven ohjausjärjestelmällä
14.12.2017 10.00LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
13.12.2017 11.22Engcon jälleen suurin - liikevaihto lähes kaksi kertaa suurempi kuin lähimmällä kilpailijalla
13.12.2017 10.40RL-Trans kovassa kasvuvauhdissa
13.12.2017 10.00Sisu Auton huoltoverkosto laajenee Pohjois-Pohjanmaalle
12.12.2017 13.50Harley-Davidsonit jatkossa myös Pohjois-Espoosta
12.12.2017 13.22Yrittäjälle tuomio luvattomasta maa-ainesten otosta
11.12.2017 12.00Siltasairaalan pohjarakennusurakka Destialle
10.12.2017 9.00Myynnissä viimeinen Hitachin vitossarjan suora-aisainen ZW180PL-5
09.12.2017 9.00Elinkeinoelämän selvitys: Infrainvestoinneissa huomioitava myös kuljetettavat eurot
08.12.2017 13.54SKAL: Talvitienhoidon vakavat puutteet korjattava välittömästi
07.12.2017 13.52Engcon tukee nyt Trimblen uutta koneohjausjärjestelmää
07.12.2017 11.40Deleten RekryKoulutus alkaa jälleen - koulutamme ja rekrytoimme 20 uutta puhdistusalan ammattilaista
06.12.2017 14.05Jäämerenradan selvityksessä noudatetaan saamelaiskäräjälain 9§:n mukaista neuvotteluvelvoitetta
05.12.2017 10.00YIT ja Agnico Eagle Finland solmivat monivuotisen urakkasopimuksen kultakaivoksen syväosan tunneli- ja varustelutöistä
04.12.2017 8.55Tekes rahoittaa uusia malminetsintämenetelmiä tutkivaa GTK:n projektia
03.12.2017 9.00Lemminkäinen rakentaa pysäköintilaitoksen Skellefteån kuntaan Ruotsissa
02.12.2017 9.00Vesa Laineenkare Wihurin Teknisen Kaupan uudeksi toimialajohtajaksi
01.12.2017 14.00Dardalla on tänä vuonna aihetta juhlaan - ensimmäisen halkaisusylinterin esittelystä on ehtinyt kulua jo 50 vuotta
01.12.2017 11.22Laittomia kaivauksia ja metallinetsintää Raaseporin linnan alueella
30.11.2017 16.50Mercedes-Benz-pakettiautojen myyntiverkosto laajenee pääkaupunkiseudulla
30.11.2017 12.22Lemminkäinen vähentää henkilöstöä Ruotsissa ja Norjassa
30.11.2017 12.00Raide-Jokeri-allianssi on nyt kasassa - seuraavaksi käynnistyy rakentamisen suunnittelu
30.11.2017 8.33Antti Nevalasta Lämpöhuolto Oy:n uusi toimitusjohtaja
29.11.2017 16.00Messinkisistä putkiliittimistä löytyi puutteita
29.11.2017 14.45A-Insinöörit mukana rakentamassa Helsinki-Tallinna-tunnelia
29.11.2017 14.32Euromines julkaisi kaivostoimintaan liittyvän oppaan
29.11.2017 14.22SYKE järjestää patojen vahingonvaaraselvitykset, tulvakartat ja virtausmallinnukset kurssin joulukuussa
29.11.2017 14.12Outotecille jauhinmyllytilaus eteläisestä Afrikasta
29.11.2017 12.22Forcitin Tommi Halonen Kaivosteollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
29.11.2017 8.00Tamtron vahvistaa kotimaan toimintoja - uusia ja tuttuja tekijöitä
28.11.2017 16.45Hyvän alueidenkäytön edistämisen palkinto Mikkelin kaupungin rakennusvalvonnalle
28.11.2017 10.20Kiinteistö- ja rakennusala sekä kasvuyritykset kohtaavat toista kertaa järjestettävässä RecoTech-tapahtumassa Messukeskuksessa
28.11.2017 9.13Volkswagen Amarok - kansainvälisen vuoden pick-up -palkinnon tuplavoittaja
28.11.2017 9.00EU komissiolta vihreää valoa kolmannelle Ruotsin ja Suomen väliselle vaihtosähköyhteydelle
28.11.2017 8.25Rakennustieto Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu ? Heimo Salo väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi
28.11.2017 8.25Olli Korhonen Destian Kalliorakentaminen-liiketoimintayksikön johtajaksi
28.11.2017 8.00SSAB alkaa käyttää nesteytettyä maakaasua Raahessa
27.11.2017 13.44Kierrätysmateriaalien hyödyntäminen rakentamisessa kiinnostaa alan toimijoita
27.11.2017 11.00Jari Valtanen aloittaa Rotatorin toimitusjohtajana 1.2.2018
26.11.2017 8.11Aalto-yliopiston asema toimi edelläkävijänä Länsimetron asemien rakentamisessa
25.11.2017 11.00HF-Autohuollon huolto- ja korjaamotoiminnot Riihimäellä muuttavat omiin uusiin tiloihinsa vuoden 2018 alkupuolella
25.11.2017 7.00Skanskalta lisää asuntoja pyöreän tornitalon Puistovahdin naapuriin Oulun Heinäpäähän
24.11.2017 9.00Oulun vaalipiirin kansanedustajat tutustumiskäynnillä Terrafamen kaivoksessa
24.11.2017 8.00Maarakennusalan kustannukset nousivat lokakuussa 2,2 prosenttia vuodentakaisesta
23.11.2017 15.01Black Friday iski myös Cat-koneisiin - katso tästä tarjoukset!
23.11.2017 10.00Toimintaohjeita vesistönkunnostukseen perkausvelvoitealueella
22.11.2017 22.00DAFin Uusi CF ja XF äänestettiin vuoden 2018 kansainväliseksi kuorma-autoksi
22.11.2017 16.00Endomines ottaa uuden vahvan suunnan - Uusia omistajia, osakeanti sekä laajentaminen Pohjois-Amerikkaan
21.11.2017 14.00Lahden eteläisen kehätien Hollolan pään urakkasopimus allekirjoitettiin
20.11.2017 16.01Loimaalla on vaihtokoneasentajan paikka avoinna
20.11.2017 8.45Iveco Stralis X-WAY: täysin uusi rakennusalan logistiikan ja kaupunkipalveluiden mallisto
19.11.2017 11.00Skanska toteuttaa Kymenlaakson keskussairaalan peruskorjauksen ja laajennuksen toisen vaiheen
19.11.2017 7.00Terrafamelle uutta yksityistä rahoitusta tukemaan tulevia investointeja
18.11.2017 10.11Rototiltin Anders Jonsson valittiin Vuoden toimitusjohtajaksi
18.11.2017 8.00Kaivostoiminta kasvatti materiaalivirtoja Suomessa
17.11.2017 10.45Historian seitsemäs Sankarikuljettaja on Lemiläinen Ville Mensonen
17.11.2017 9.14Kaivostoiminta kasvatti materiaalivirtoja
16.11.2017 15.07Bremenin tehtailta valmistui jo 8. miljoonas Mercedes-Benz
16.11.2017 14.30Rakennusliiton Suokas: Rajat auki -lakiesitys vaikeuksissa eduskunnassa
15.11.2017 10.11Skanska lahjoitti työturvallisuusvarusteita Aalto-yliopistolle
15.11.2017 9.00Betonirakentamisen laatuketju kuntoon
14.11.2017 17.01Rakennusteollisuus RT jakoi vuoden 2017 apurahat: Tuottavuus ja ympäristövaikutukset kiinnostavat väitöskirjan tekijöitä
14.11.2017 16.31Mercedes-Benz Arocs -mallisto kasvaa
14.11.2017 11.00Bomag ja älykäs maantiivistys
14.11.2017 9.00Magni kurottajien edustus nyt OP jastolla
13.11.2017 10.00Volvo CE:n palveluissa yhdistyvät älykäs suunnittelu ja liiketoimintaratkaisut
13.11.2017 9.00Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi kesä-elokuussa 8,3 prosenttia
12.11.2017 18.11Lundbergin Talvikampanja - monitoimikoneita nopeasti teiden talvihoitoon
12.11.2017 11.00Voitelukeskuksella uudet nettisivut - käy tutustumassa!
12.11.2017 9.00Kuljetusliike Matti Janhunen Oy on Tampereen vuosisadan yritys
11.11.2017 9.00Volvon uudet minipyöräkuormaajat L20H ja L25H - pieni koko, paljon potentiaalia
11.11.2017 7.00Suomen Rakennuskone hakee raskaskoneasentajaa Espooseen, Ouluun ja Kevitsaan
10.11.2017 14.30Terrafame Oy suunnittelee akkujen valmistuksessa käytettävien nikkeli- ja kobolttikemikaalien tuotantoa
09.11.2017 8.20GTK suuntaa kokonaisvaltaiseen mineraalisysteemien kartoittamiseen
08.11.2017 15.01Hitachi Ground Control lehdessä artikkeli mm. Niemisen Sora Oy:n ZW370-6 pyöräkuormaajasta
08.11.2017 14.44Kunnat mukaan kuitutalkoisiin
08.11.2017 14.15Jätteestä arvotavaraa - teollisuuden sivuvirroista vaihtoehto sementille infrarakentamisessa
07.11.2017 12.05Hailuodon kiinteän yhteyden tiesuunnitelman laatiminen etenee
07.11.2017 10.10Engconin Pohjois-Amerikan toimisto avasi ovensa
06.11.2017 10.00KATSO VIDEO! Kokeile 3D-kaivamista käytännössä
05.11.2017 9.00Rentti avasi CASE -myyntipisteen Vantaalle Kiitoradantielle
04.11.2017 9.00Witraktor 70v juhlavuoden korkokampanja Cat -koneisiin
04.11.2017 7.00Haka hankinnoissa? Nyt on aika palkita paras.
03.11.2017 16.00Vuoden viimeiset päällystystyöt käyntiin maanantaina 6.11.
03.11.2017 15.0072 tunnin liikennehaaste saapuu Ouluun
03.11.2017 12.01Kymenlaakson Osuuspankkiin Ruukin kuparinen julkisivu

Näytä lisää »