Kesärengasrumba lähestyy: Laadukkaat kesärenkaat säästävät rahaa ja varmistavat turvallisen matkanteon03.04.2016 6.00
Kevään rengasrumba on jälleen pyörähtämässä käyntiin. Autoilijan kannattaa jo hyvissä ajoin tarkistaa kesärenkaidensa kunto. Jos uusien renkaiden hankinta on edessä, kannattaa pohtia ollako peruspihi ja vertailla renkaita pelkän ostohinnan perusteella. Korkealaatuiset kesärenkaat maksavat enemmän, mutta ovat huomattavasti turvallisemmat kesän vaihtelevissa olosuhteissa, säästävät polttoainetta ja kestävät hyvin yllättävien ajotilanteiden mukanaan tuomat mahdolliset iskut ja viillot. Kesärenkaiden uransyvyyden mittaaminen on ensimmäinen toimenpide, kun renkaiden kuntoa tarkistetaan. Nokian Renkaat suosittelee neljän millimetrin uransyvyyttä. Jos uransyvyys on sitä matalampi, ovat renkaiden märkäpito- ja vesiliirto-ominaisuudet huomattavasti heikommat. Lain määräämä 1,6 millimetrin uransyvyys on jo turvallisuusriski. − Testit osoittavat, että kuluneella renkaalla, kun kulutuspinta on alle 1,6 millimetriä ja tiellä on vettä noin 5 millimetriä, vesiliirto alkaa kaarreajossa jo 76 km/h:n nopeudessa. Uusilla renkailla vesiliirron alkamisnopeus on 96 km/h, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri. Myös kesärenkaiden kulumismuoto tulee tarkistaa. Epätasainen kuluminen saattaa olla merkki siitä, että auton ohjausgeometriassa voi olla jotakin vikaa ja se kannattaa korjata ennen renkaiden asentamista. Talvirenkaissa ei mahdollinen alustageometriavirhe aiheuta useinkaan renkaaseen kulumavirhettä, mikä johtuu renkaan erilaisesta rakenteesta. Karkealla keväisellä asfalttitiellä uudessa kesärenkaassa alustageometrian virhe näkyy kuitenkin hyvinkin pienen ajon jälkeen. Premium-rengas on turvallinen valinta Uusia kesärenkaita hankittaessa kannattaa pohtia omaa ajotyyliä, mitä ominaisuuksia arvostaa ja renkaiden laadukkuutta. Vinkkejä rengashankintaan saa autolehtien vertailutesteistä, rengasliikkeistä ja muiden autoilijoiden käyttäjäarvioista. EU-rengasmerkintä viestii renkaan märkäpidosta, polttoainetehokkuudesta ja ohiajomelusta. − Premium-renkaat maksavat enemmän, mutta ne ovat ns. budjettirenkaita turvallisemmat pidon ja ajettavuuden suhteen tyypillisissä ääritilanteissa märällä tiellä. Esimerkiksi Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa (5/2016) parhaan premium-renkaan jarrutusmatka märällä alustalla 80 km/h nopeudesta oli 5,5 metriä lyhyempi kuin heikoimman kesärenkaan, Morri opastaa. Laadukkaiden kesärenkaiden vierintävastus on alhaisempi, mikä voi säästää polttoainetta jopa 0,6 l/100 km (EU-rengasmerkinnän ero luokissa A-G). Jos kesäkaudella ajetaan noin 10 000 kilometriä ja 95E10-bensiinin litrahinta on noin 1,3 euroa, kertyy säästöä 78 euroa. Jos renkaita käytetään neljä vuotta, bensaa säästyy noin 240 litraa ja rahaa noin 312 euroa. Lisäksi laadukkaat kesärenkaat kestävät hyvin pohjoisen ankarilla teillä ja sääolosuhteissa matkaamista. Kulunut kitkarengas on kesällä kelvoton Nastattomilla talvirenkailla eli kitkarenkailla ajo kesällä ei ole turvallista. Kumisekoitus on kesärenkaita pehmeämpi ja pintarakenne on täsmätty talviolosuhteisiin. Kitkarenkaan ajovakaus ja ajettavuus etenkin märällä kelillä on selkeästi kesärengasta heikompi. Kitkarenkaat myös kuluvat huomattavasti nopeammin kuin oikeat kesärenkaat. Tuulilasin kesärengasvertailussa (4/2016) kuluneen kitkarenkaan jarrutusmatka märällä alustalla 100 km/h nopeudesta oli yli 27 metriä eli noin kuusi autonmittaa pidempi kuin vertailun parhaan kesärenkaan. Tarkista rengaspaineet ja kierrätä renkaita Kun rengaspaineet ovat kohdallaan, ajomukavuus on huipussaan ja rengas ohjautuu tarkasti sekä pyörii kevyesti polttoainetta säästäen. Oikea ilmanpaine vähentää selvästi renkaan kulumista. Rengas joustaa oikein, ja lämmönkehitys pysyy hallinnassa. Noin 30 prosenttia liian alhainen rengaspaine puolittaa renkaan käyttöiän. Kesärengasvinkkejä – Turvallista ja mukavaa matkantekoa
|