KIVIROCK KOEAJAA: MAN TGX 35.580 8X4-4 BL sorakasettiyhdistelmä - Tuottavuutta järkevillä valinnoilla

31.01.2019 11.01

man12.jpg

Lokakuun alussa 2018 tuli täyteen viisi vuotta siitä kun Suomessa otettiin käyttöön nykyinen lainsäädäntö, mikä mahdollistaa kokonaispainoltaan 76-tonnisten- ja poikkeusluvalla sitäkin raskaampien -ajoneuvoyhdistelmien käytön Suomen maantieverkossa. Jo reilusti tätä ennen on käyty keskustelua tarjolla olevien voimanlähteiden ja vaihteistojen sekä jarrujen kelvollisuudesta erittäin raskaisiin kuljetuksiin. Useimmat ovat päätyneet, usein järkevin perustein, tehokkaimpaan tarjolla olleeseen moottorivaihtoehtoon. 

(kuva yllä: Antoisa koeajorupeama paljasti MAN TGX 35.580 suorituskykyiseksi myös raskaampien kuormien kuljetuksessa. Keskinopeutta mitattaessa erot tehokaampiin vaihtoehtoihin jäävät marginaalisiksi.)

Moottorit, autot ja kuljettajien ammattitaito on edennyt viidessä vuodessa merkittävin askelein eteen päin. Käyttökokemukset ovat osoittaneet, ettei tehokkain moottori välttämättä ole kustannustehokkain vaihtoehto kaikkiin kuljetustehtäviin, vaikka suuri osa kuljetuksista ajettasiinkin lähes maksimipainoilla. Käyttökokemusten ohella myös autovalmistajien sekä myyntihenkilöstön asiantuntemus on karttunut. Sen ansiosta yhä useammalla asiakkaalle tarjotaan mahdollisuutta hankkia työtehtäväkohtaisesti optimoidulla voimalinjalla varustettu ajoneuvo. Nyt koeajettava MAN TGX 35.580 sorakasettiyhdistelmä on esimerkki tällaisesta ajoneuvosta. 

man3.jpg(kuva: Nummi housukipissä riittää liikevaraa vaativimmankin sora-autokuskin tarpeisiin. Vahvistettu apurunko on sovitettu siististi runkopalkkien yhteyteen.)

Yhdeksän-akselisen ja täydelle 76 tonnin kokonaispainolle rakennetun MAN TGX sorayhdistelmän voimalähteeksi on valittu tehokkaimman eli 640 hv moottorin asemesta 580 hv vaihtoehto MAN:in kuusisylinterisestä ja tilavuudeltaan 15,2 litran moottorista. Vaikka moottorivaihtoehtojen huiupputehoero on 60 hevosvoimaa, jää ero vääntömomentin osalta vain sataan Newtometriin. 640:stä irrotetaan 3000 Nm ja 580:stä 2900 Nm huippuvääntömomentti kierrosalueella  900 - 1380 r/min. Väkeväksi voi luonnehtia myös veljessarjan kuopusta, josta irrotetaan 540 hv / 2700 Nm suoritusarvot. MAN:in polttoainetaloudelliset 15-litraiset sopivatkin suoritusarvojen puolesta kelvollisesti 76-tonnisen yhdistelmän nokalle. 

Sora- ja puupuolella voimalinja tavataan sovittaa rahtiautoja tiuhemmaksi, tässä autossa perävälitys on 1:4,11. Se näkyy maantienopeuksissa moottorin korkeampina kierroksina.

- Asiakkaamme ovat todella valveutuneita ja laskutaitoisia. Voimanlähteen valinta kääntyy helposti 580:een, sillä 640:n mukanaan tuomat 60 lisähevosvoimaa ja 100 Nm:n vääntömomenttia näet maksavat jonkin verran. Toisaalta 640:n valinneet eivät ole maininneet voiman puutteesta, sanoo tuotepäällikkö Janne Sarasmäki MAN kuorma-autoja maahantuovasta K Auto Oy:stä.

MAN:in 580 hevosvoimainen D38 -moottori osuu sopivasti vaihtoehtotarjonnan puoliväliin. Kuljettajat luonnollisesti haluaisivat sen tehokkaimman, siinä missä omistaja edullisimman vaihtoehdon.

- 580:n sopii hienosti näiden väliin, tarjoten hyvän suorituskyvyn ja polttoainetalouden, Sarasmäki lisää.

man2.jpg

(kuva: Selkeälukuinen mittaristo ja asiallisesti, käyttötarpeen mukaan ryhmitetyt hallintalaitteet paljastavat auton olevan korkealuokkainen MAN-tuote.)

Asiakaslähtöisyys toiminnan kulmakivenä

- Tulemme jatkossakin terävöittämään tuotevalikoimaamme, tuotteiden korkea laatua ja saatavuutta sekä asiantuntevaa asiakaslähtöistä palvelua, mitkä ovat toimintamme kulmakiviä. Kasvun myötä olemme rakentaneet palveluistamme entistäkin joustavampia ja räätälöidympiä, Seppälä jatkaa.

Kentek palvelee asiakkaitaan sekä suoraan että koko maan kattavan jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Tuotevalikoiman tarkempi jäsentely paljastaa valikoiman rakentuvan suodatinalan kärkimerkkien, kuten esimerkiksi Donaldsonin, Baldwinin ja Mann+Hummelin sekä useiden muiden vahvojen tuotemerkkien tarjontaan. Tiivisteissä Kentek tekee yhteistyötä omistajansa Diploma Plc:n muiden sisaryritysten kanssa ja tarjoaa laajan toimittajaverkostonsa avustuksella kustannustehokkaat ja korkealaatuiset ratkaisut asiakkaiden vaativimpiinkin tarpeisiin ja käyttökohteisiin.

Vahvasta teknisestä osaamisesta ja luotettavuudesta on osoituksena yrityksen rooli OEM-teollisuuden yleisesti hyväksymänä komponenttitoimittajana. Kentek toimittaakin useille laitevalmistajille käyttökohtaisesti räätälöityjä suodatin- ja putkistoratkaisuja, useisiin eri käyttötarkoituksiin. 

- Pystyäkseen olemaan uskottava OEM-toimija, on yrityksen teknisen osaamisen lisäksi omattava tehokkaat logistiset palvelut sekä tuotteet, joiden laatuun voi luottaa. Ne asiat meillä ovat kunnossa, Seppälä täsmentää.

man4.jpg

(kuva: XL hytti on tehty kaukoliikenneasiakkaita kuunnellen, siksi ajomukavuus on luokan kärkeä. - Ohjaustuntuma on hyvä ja nappuloiden paikat on jo tehtaalla mietitty kohdalleen, sanoo kuljettajan paikalle kavunnut ”Liljendalin Elvis” Jan Salomaa.)

Mukavuus huipussaan

MAN TGX:n ohjaamo on 2440 mm leveä ja 2280 mm pitkä XL kabiini. Kuljettajan paikalle kavutaan pitävästi rivoitettuja rappusia pitkin. Kuljettajan paikalta on kelvollinen näkyvyys. Valitettavasti tukevarakenteiset A-pilarit ja suurikokoiset peilikotelot jättävät suurehkoja katvealueita auton etukulmiin, asian kanssa on elettävä vielä ainakin pari vuotta. Uusia ohjaamomalleja on kaavailtu tuotavan markkinoille vuonna -20 tai -21. Muilta osin tekniikka onkin tätä päivää.

Monitoimiohjauspyörä säätyy syvyys- ja pituus -suunnissa. Mittaristo on saksalaisvalmistajan tapaan selkeä ja informatiivinen. Hallintalaitteiden ja nappuloiden sijoittelu on hyvässä harmoniassa käytännöllisyyden kanssa. Huilitaukoja ajatellen autoon on lisätty taukolämmitin, joka pitää hytin lämpimänä. Moottorilämmitin on erikseen. Säilytystiloissa riittää ja Punkka tarjoaa levyttä ja pehmeyttä, mikäli työn välissä ilmenee akuuttia tarvetta loikoiluun. XL hytin sisäkorkeus ja levys tarjoaa asialliset puitteet myös pieneen verryttelyyn ja vaatteiden vaihtoon. Kojelaudan ja muiden pintojen puhdistus sujuu likaa hylkivien materiaalien ansiosta asiallisen vaivattomasti. 

man5.jpg

(kuva: Jyki perävaunurunko Jorpe Sand automaattikasetointilaitteella. Kantavuutta 21 m3 lavalla varustetussa kärryssä on peräti 29,9 tonnia.)

Kuormaa päälle

Taipaleelle lähdettiin, yhdessä Kivirock -lehden pitkäaikaisen avustaja Jan Salomaan kanssa Liljendalista, kuutostien ja Loviisantien risteyksessä sijaitsevan Café Liljan edestä (ent. Shell) kuormaamattomalla yhdistelmällä, jotta saataisiin parempi käsitys kuorman vaikutuksesta ajettavuuteen sekä kuultaisiin pitävätkö 5-akselisen Jyki sorakärryn lavalukot Jorpe automaattikasettilavan ääneti paikallaan tien epätasaisuuksilla. Ja pitiväthän ne, ainakin uudessa kärryssä. 

MAN kulkee kuormattakin ajettaessa suunnitellusti ja sujuvasti. MAN on tunnettu tehokkaista ja tunnokkaista jarruistaan, eikä tämäkään kombinaatio tee tähän poikkeusta, joskin moottorijarru ja vaihteiston yhteyteen kytketty intarder-hidastin jättävät yhdistelmän käyttöjarrujen käyttötarpeen melko vähäiseksi, oli kuormaa tai ei.TGX:n akselivälit ovat 3900+1350+1450 mm ja akselimassat 9,5+10,5+10,5+9,0 -tonnia. Lukoilla ja vakaajilla varustettu taka-akselisto on ilmajousitteinen. Viimeinen, yksikköpyörillä varustettu akseli on ohjaava sekä nouseva. Rakenne on tyypillinen sorakasettiautoon ja tarjoaa vakautta kippaukseen.

Yksi MAN kuorma-autojen, mutta myös Jyki perävaunujen suosion salaisuuksista on, korkean tuottavuuden ohella, hyvä kantavuus, joka saa jatkoa myös tämän akseliperäisen ja siirtoajotehtävien asettamiin haasteisiin tarkoitetun yhdistelmän kohdalla. Auton kantavuudeksi ilmoitetaan 19,2- ja kärryn 29,9 -tonnia. Suurin tieliikenteessä sallittu yhdistelmämassa on täydet 76 tonnia. 

Lähes 50 tonnin kantavuus on kova juttu! Sorakuorma lastattiin TGX:n lavoille Myrskylässä Viren-Yhtymän soramontulla, Volvo pyöräkuormaajan voimin. Kuormattuna arviolta 70-tonninen TGX etenee varmasti ja määrätietoisesti. Kuljettajan pukilta on helppo todeta aikaisemmin paperilla lupaavaksi todetun vääntömomenttikäyrän pitävän hyvin kutinsa. Vastamäet noustaan maantienopeuksilla isolla vaihteella koneenkierrosten pysytellessä pääosin polttoainetaloudellisen kierroslukualueen (1190-1340 r/min) rajoissa. Vaihteisto tarjoaa pienempää pykälää vasta kun moottorin kierrokset laskevat 900 r/min tuntumaan. Moottorin jatkeeksi liitetyn 12-portaisen ZF TraXon TipMatic vaihteiston, jossa OffRoad-vaihteisto-ohjelma 70-120 tonnin yhdistelmille ja hydraulihidastin, toiminta on kaikin puolin sujuvaa ja nopeaa. Polttoainetaloudelle positiivinen rullaustoiminto kytkeytyy herkästi päälle, usein jopa kilometrien matkalle. Montulla ja pikkuteillä voitiin puolestaan hyödyntää maasto-ohjelmalla täydennetyn vaihteiston kytkintä säästäviä ryömimisominasuuksia. Vaihteiston ohjaus sujuu MAN:ssa entiseen malliin kuljettajan istuimen viereen viedystä kiertokytkimestä. Hidastimen tehostaman moottorijarrun tehot riittävät hienosti ennakoivaan ajotapaan harjautuneen kuljettajan tarpeisiin. 

- Tämän kanssa pärjää pienen totuttelun jälkeen melkein ilman käyttöjarruja, kertoo Liljendalin-rahtiässä Jan Salomaa omalla ajovuorollaan.

man6.jpg(kuva: Vetokytkin on korkeaa TAV laatua.)

Kovilla kotimaisilla 

Kotimaisuus on vahvassa roolissa sorakasettiyhdistelmän päällerakenteissa. Vetoauton ryhmäkippi on Nummi RT75:n eli vakiokauraa sora-autossa. Kuten aikaisemmin mainittu ovat lavat ja automaattikasetointilaite Jorpen käsialaa, mallia Jorpe Sand. Auton lava on pituudeltaan 6,4 metrinen ja tasan metrin laitakorkeudella. Tilavuudeksi ilmoitetaan 15 m3. Kärryyn sopii 21 m3 kuormaa. Jyki-kärryn, jossa 3. ja 5. akseli voidaan nostaa saman aikaisesti, kytkentä autoon luonnistuu vaivatta ilmaservolla varustetun TAV -vetokytkimen avuin. Sininen tappi pitää, kuten Pirkanmaalla sanotaan!

Kasetointi ja kuorman purku sujuu Jorpen kamppeille ominaiseen tapaan nopeasti ja ilmeettömästi. Kestävä MAN laatu ja kotimaisten kamppeiden toimintavarmuus yhdistettynä koko maan kattavan huoltoverkoston palvelualttiuteen ovat kovaa valuuttaa sora-automarkkinoilla.

21.03.2019 9.00Destia solmi sopimuksen Kirri-Tikkakoski toteutusvaiheesta
20.03.2019 12.25Satakunnan turvallisimmalla työmaalla kaikki lähtee hyvästä fiiliksestä ja yhdessä tekemisestä
19.03.2019 18.01Koneohjauksen uusi sukupolvi - Trimblen tuotteet kehittyvät jatkuvasti
19.03.2019 17.55Renault Trucks näyttävästi esillä mansen mörinöissä 5.-6.4.2019
19.03.2019 8.15FORCIT Explosives -asiakaskysely on nyt auki
18.03.2019 15.55Splittauksen uusi aikakausi - Kirnuvuori laajentaa kivikiilalaite valikoimaansa
18.03.2019 15.06Kreate voitti 12. Cramo Hockey Cupin
17.03.2019 18.01Kivirockin Facebook-kisa: Kerro oma Caterpillar muistosi - voita CAT D11 puskutraktori!
17.03.2019 10.00Suomen Rakennuskone Oy etsii joukkoonsa kivenkovia ammattilaisia vakituiseen työsuhteeseen Kevitsan kaivokselle
16.03.2019 11.11Auto- ja tiefoorumi: Kunnossa oleva tie on ympäristöteko
15.03.2019 11.00Rakennuskustannukset nousivat helmikuussa 1,8 prosenttia vuodentakaisesta
14.03.2019 10.16Jyväskyläläinen Tana Oy pääsi mukaan Business Finlandin Sampo-kampanjaan
14.03.2019 10.00Fira ja Congrid sopimukseen rakennustyömaiden digitalisoinnista
13.03.2019 11.11Konekaupan Villi Länsi Liedossa 22.-23.3. - Rotatorilla esillä kattava konevalikoima
12.03.2019 21.01Ditch Witch - Johtavaa suuntaporausteknologiaa
12.03.2019 10.11Volvon suurin kaivukone on purku-urakoiden asiantuntijan toteutunut unelma
11.03.2019 9.51Maakaasuputken siirtämiseen liittyvät rakennustyöt alkavat Santalahdessa Tampereella
10.03.2019 10.11Witraktor tarjoaa: Cat öljyistä erikoistarjous
09.03.2019 11.33Uusi JCB sopimushuolto Kokkolaan
08.03.2019 16.33Cernos Oy laajentaa omistuspohjaansa ja jatkaa kasvuaan
08.03.2019 13.11Novatron - Earthmoving Automation
08.03.2019 10.11Konekaupan Villi Länsi Turussa 22.-23.3.2019 - Komatsu koneet esittelyssä
07.03.2019 10.11Volvo Construction Equipmentin myynti kasvoi 27 % vuonna 2018
06.03.2019 16.33Uutta talvipitoa myös tiehöylille - Nokian Hakkapeliitta Loader -rengasperhe laajenee
06.03.2019 13.45Kuormauskykyä keveydellä
05.03.2019 9.00Kaivosteollisuus poikii työtä ja kasvua: Häggblom laajentaa toimintaansa Kokkolassa ja Kalajoella
04.03.2019 21.33Uuden sukupolven Cat minikaivukoneet ovat nyt täällä
04.03.2019 11.20Endomines AB:n joukkovelkakirjalainan myynti päätökseen
04.03.2019 9.30Kuun mineraalivarannot hyötykäyttöön
04.03.2019 8.34Vuoden panostaja 2018 valittu
03.03.2019 15.11KIVIROCK KOEAJAA: Iveco X-Way 570 AS 10x4 76 t - Iveco vahvalla otteella maansiirtokuljetuksiin
02.03.2019 13.11Ab Tallqvist Oy - Maarakennuksen perusteellinen ammattilainen
01.03.2019 14.44Kestävämpiuä kauhoja Hardox 500 Tuf -kulutusteräksellä
01.03.2019 10.12Lisää kierrätystä ja miljardiluokan bisnestä akkualalle
28.02.2019 13.33Litiumhydroksidituotanto parantaa merkittävästi Keliberin litiumhankkeen kannattavuutta
27.02.2019 17.00Kymmenen perulaista kaivosta vierailee Suomessa 18.3.2019 - ilmoittaudu mukaan!
27.02.2019 9.02Rakennusteollisuus RT: Kaavoituksen keventäminen ja sähköinen yhden luukun asiointijärjestelmä vietävä maaliin tulevalla vaalikaudella
26.02.2019 9.07Kaivosalan maailmanlaajuisten kauppojen arvo laski vuonna 2018
25.02.2019 8.35Kaivosteollisuus tarjoaa kansainvälisen työympäristön sekä kilpailukykyisen palkkatason
24.02.2019 10.11Louhintahiekka Oy:n Doosan DX530LC-5: "Tehoa ja ergonomiaa"
23.02.2019 10.11Kiviainesalan turvallisuuskilpailun 2018 parhaat on palkittu
22.02.2019 11.11Terrafamen liikevaihto 325,8 miljoonaa euroa - nikkelin vuosituotannon tavoitetaso saavutettiin
22.02.2019 8.0040 vuotta luonnon armoilla
21.02.2019 22.01Virén-Yhtiöillä hyvä pöhinä päällä
21.02.2019 11.11Baumassa esiteltävä uudistettu Lokotrack LT200HP-kartiomurskainlaitos tuo lisää tehoa ja taloudellisuutta
21.02.2019 8.11Luke: Arktisen kaivostoiminnan hyödyt, haitat ja riskit pitäisi arvioida kokonaisvaltaisemmin
20.02.2019 17.00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 14.12Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan
19.02.2019 19.11Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?
19.02.2019 10.01Tukes: Lujuuslajitellussa rakennepuutavarassa puutteita
18.02.2019 20.00Kehittynyttä mittausteknologiaa louhinta- ja kaivoskäyttöön
17.02.2019 18.55Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n Kobelco SK270SRLC-5: Tyylikäs viimeistä piirtoa myöten
17.02.2019 15.33Konepäivät Matekon uudessa Oulun toimipisteessä ensi lauantaina 23.2.
17.02.2019 9.11Rakennuskustannukset nousivat tammikuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
16.02.2019 11.11Hitachi-konekiertue ensi viikolla 18.-22.2. - katso tästä paikkunnat ja lähde koeajolle!
15.02.2019 19.01Doofor kallioporakoneita esillä Münchenissä - tervetuloa tutustumaan osastolle C2.205
15.02.2019 11.34Keliber Oy:n nykyisille osakkeenomistajille ja henkilöstölle suunnatuilla osakeanneilla yli 10 miljoonaa euroa.
15.02.2019 9.44ISO 9001:2015 -laatusertifikaatti A-Insinöörien Civil Engineering -toimialalle
15.02.2019 9.35Geothermal drilling: High-power laser weakens and fractures hard rock
15.02.2019 8.50Finnsementti toimittaa sementin Kouvolan Ratamo-hankkeen stabilointeihin
14.02.2019 8.22Malmintuotanto Fridayn kaivoksella Yhdysvaltain Idahossa käynnistyi joulukuussa
13.02.2019 18.11Hyundai maarakennuskoneet esittelyssä Komiat Konepäivillä Seinäjoella 15.-16.2.
13.02.2019 13.45Engconin letkuton moduulijärjestelmä ja suurvirtausläpivienti sarjatoimituksiin
13.02.2019 8.21Helsinki: Hämeentien uudistus alkaa 4. maaliskuuta
13.02.2019 8.12PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 27.5.2019 mennessä
13.02.2019 8.00Atlas Copco täydentää WEDA-vedenpoistouppopumppujen valikoimaansa
12.02.2019 16.22Komiat Komatsu-koneet esittelyssä Seinäjoella pe-la 15.-16.2.
12.02.2019 15.01Epiroc esittelee Baumassa paljon uusia tuotteita ja palveluita - tutustu tästä ennakkoon
11.02.2019 15.12Seinäjoella Komiat Konepäivät 15.-16.2. - Rotatorilla esillä mielenkiintoista kalustoa
11.02.2019 13.23Lujabetonille uusi korkeakapasiteettinen valmisbetonitehdas Ouluun
11.02.2019 11.20Suomen ja Norjan välisen Jäämeren radan selvitystyöryhmän loppuraportti
11.02.2019 10.17Jani Kortelainen on nimitetty KOME Oy:n toimitusjohtajaksi
11.02.2019 10.16GRK-konserni hakee kasvua raiderakentamisesta ja ympäristöliiketoiminnasta
11.02.2019 10.00Metso siirtää Pumput-liiketoiminta-alueen Minerals-segmenttiin
10.02.2019 11.11Kuljetus Mäkivaara Oy: Vastuullisesti ja kustannustehokkaasti kotimaisella kuljetuskalustolla
10.02.2019 9.11Mateko on uudistanut kotisivunsa - kannattaa käydä tutustumassa
09.02.2019 9.22Jouko Salomäki - Konekauppaa pohjalaisittain yli 25 vuoden ajan
08.02.2019 15.10Uusi Drill & Split kiilalaite Stonepowerilta
08.02.2019 12.20Atlas Copco esittelee uusimmat ja vähäpäästöisemmät innovaationsa BAUMA 2019 -messuilla
07.02.2019 13.06Liitäntäuutta Engconilta
07.02.2019 12.55Kiviuutuuksia Rudukselta, myös uusiomateriaaleista
07.02.2019 10.13Uusi infrarakentamisen professuuri Tampereen yliopistoon
06.02.2019 14.19Tehokkaat Avidbots siivousrobotit Rotatorilta
06.02.2019 14.00Vuoden Ympäristörakenne 2018: Vuolteentori - yhdistää historian ja uuden toiminnan
05.02.2019 9.11Ruduksen uusi LUX-lattiabetoni - erinomainen pohja design-lattioille, edustava pinta sellaisenaan
04.02.2019 14.01Lue uusin suomenkielinen Hitachi iGround Control 15 -lehti tästä
04.02.2019 13.18Milwaukeelta tehokas poravasara-uutuus
03.02.2019 11.11Lähivuosina saamme tarkkoja ennusteita liikenteestä ja ajamme täysin kierrätysasfaltista valmistetuilla teillä
03.02.2019 8.01Metso toimittaa suuren rautamalmin pelletointilaitoksen Tata Steelille Intiaan
02.02.2019 10.11Caterpillarin uuden sukupolven koneet mullistavat maarakennustyön
02.02.2019 9.20Mielenkiintoinen pienoismallinäyttely Hyvinkään kirjastossa 4.2.-23.2.2019
02.02.2019 9.01Kivihiilen kulutus väheni 3 prosenttia vuonna 2018
01.02.2019 13.47Rakennusteollisuus RT: Raideliikenteen hankeyhtiöt piristysruiske taloudelle
01.02.2019 6.33TÄNÄÄN LAPPEENRANNASSA! Renault Trucks K-sarjan maansiirtoauto koeajokiertueella - katso tästä aikataulu!
31.01.2019 17.01Endomines julkistaa kullanetsintäkilpailun voittajat - Uusia malminetsintävarauksia on tehty alueille, joista on löydetty lupaavia näytteitä
31.01.2019 11.01KIVIROCK KOEAJAA: MAN TGX 35.580 8X4-4 BL sorakasettiyhdistelmä - Tuottavuutta järkevillä valinnoilla
31.01.2019 9.00Tekoälystä uusi työkalu kiinteistöhuoltoon - AI-Renki auttaa huoltotoimien suunnittelussa
30.01.2019 11.33Hydraulivasara tärkeä työlaite monipuolisessa urakoinnissa
29.01.2019 15.01Kuopan kunkku - koneohjauksen käyttö kaivostoiminnassa
29.01.2019 13.15Veho pidentää paketti- ja kuorma-autokorjaamoiden/huoltojen aukioloaikoja

Näytä lisää »