Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?

19.02.2019 19.11

yka1.jpg

Suomessa on perinteisesti osattu kehittää ja valmistaa työkoneita vaativiin erikoiskäyttöihin, kuten esimerkiksi metsäkoneita joissa olemme valmistusmäärissäkin mitattuna maailman ehdoton kärkimaa. Myös kaivoskoneiden, murskien ja poralaitteiden valmistus on merkittävää. Maanrakennuspuolella meillä on vahvaa lisälaitevalmistusta erityisesti omien markkinoiden tarpeisiin, mutta millä keinoilla Suomi saataisiin laajemmin takaisin konevalmistuksen kartalle?

(kuva yllä: Yrjö Raunisto tunnetaan visionäärinä maanrakennuskonealan koneiden ja laitteiden kehityksessä. Rauniston mielestä Suomi voisi nousta vielä takaisin maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaaksi mutta se vaatii paljon muutosta koulutukseen, asenteisiin ja työtapoihin. Kuvassa Rauniston kehittämä uutta teknistä ajattelua edustava, ainoana maailmassa myös ylöspäin iskevä hydraulinen RaMeC -vasara.)

Vielä 1970-1980 luvuilla Suomessa oli mm. kolme kaivinkonevalmistajaa, neljä traktorikaivurivalmistajaa, kaksi tiehöylävalmistajaa, kaksi hydraulivasaravalmistajaa, kaksi pyöräkuormaajavalmistajaa, kaksi kivimurskainvalmistajaa, mobiilinosturivalmistaja, todella suuri kallioporakonevalmistaja ja paalukonevalmistaja. 

Mitä sitten tapahtui 80- ja 90-luvuilla? 

- Kaivinkone-, pyöräkuormaaja- ja mobiilonosturivalmistus loppui kokonaan, traktorikaivuri- ja tiehöylävalmistus tippui radikaalisti samoin kuin muiden laitteiden valmistajien määrä väheni oleellisesti. Ainoastaan lisälaitepuolella tapahtui jotain uuttakin mikä johti myöhemmin kansainvälisille markkinoille esimerkiksi pontiniskijöissä ja seulakauhoissa. Kun siirryttiin 2000-luvulle niin laskukausi jatkui edelleen maanrakennuskoneiden ja laitteiden valmistuksessa; 80-luvulla suomalaisten tilalle tulivat japanilaiset, sitten korealaiset ja viimeisimpänä kiinalaiset, analysoi insinööri ja yrittäjä Yrjö Raunisto, joka tunnetaan kansainvälisesti innovatiivisena maanrakennuskoneiden kehittäjänä. Raunisto on työskennellyt alalla vuodesta 1970 ja saanut mm. vuonna 2001 ”rakennuskonealan Nobel-palkintona” tunnetun Nowa Inno Award -palkinnon kehittämästään sivuotto pontiniskijästä. Tänä päivänä Rauniston yritys RaMeC valmistaa innovatiivista toisen sukupolven sivu-otto pontiniskijää sekä hydraulista vasaraa, mikä ainoana maailmassa lyö myös ylöspäin tehden kaivukoneen vasarakäytöstä paljon energiatehokkaampaa ja rakenteita säästävää. 

Syy suomalaisen valmistuksen vähentymiseen on Rauniston mielestä paljon koulutuspuolella. 

- Mielestäni niin yliopisto, ammattikorkeakoulu kuin ammattikoulutuksenkin taso on romahtanut. Entisajan opistoinsinööri on ammattiasenne-koulutuksessa jo yli nykyisen yliopistokoulutuksen. Ja 70-luvun puhtaaksipiirtäjä oli työnantajan kannalta katsottuna pätevämpi kuin nykyinen ammattikorkeakoulu-inssi. Ammattikoulun taso on negatiivinen eli yhden vuoden oppisopimuksella oppii paljon enemmän kuin kolmessa vuodessa ammattikoulussa. Joskus törmää siihen että konerakennus diplomi-inssi ei hallitse vektorilaskentaa eikä kokoonpano-piirrustusten tekemistä tai kaksi lukukautta käynyt ammattikorkeakoulu-inssi ei osaa edes tilavuuslaskua tai neljä vuotta ammattikorkeakoulua käynyt automaatio-inssi ei osaa kytkeä akkua sarjaan. Eli mielestäni Suomessa teknillisen koulutuksen taso ei enää tue tuotekehitystä eikä laadukasta valmistusta, jyrähtää Raunisto. 

Myös nykyisen suunnittelun ja tuotannon välistä yhteistyötä Raunisto kritisoi: 

- Jos kysytään yleisesti että kumpi tietää hitsauksesta enemmän: luokkahitsari vai insinööri, niin vastaus on kaikille selvä: luokkahitsari. Mutta montako kertaa suomalainen insinööri menee kysymään hitsarilta neuvoja? Ei todennäköisesti koskaan. Mutta hitsauspiirrustukset tekee insinööri ja kun keskusteluyhteyttä ei ole niin ”sutta” syntyy jo ennen hitsausta. Vielä suurempi ammattitaitoero tulee suunnitteluinsinöörin ja CNC-koneistajan välillä. Ammattitaitoisella koneistajalla on satojen tuntien koulutus, insinöörillä ei juuri ollenkaan ja taas ”susi” on jo valmis ennen valmistusta. Kysyttäessä erään ison laitevalmistajan CNC-koneistajalta, montako kertaa insinööri käy näyttämässä piirustuksia ja kysymässä nevoja toleransseista, valmistustavoista jne. niin CNC-koneistajan vastaus on: ”Ei koskaan”. Vielä 80-lukuun saakka insinöörillä oli pakollinen harjoittelu jakso; nyt se vaatimus on jo kauan sitten hylätty ja yhteistyöongelma on valmis. Meiltä puuttuu nykyään ns. japanilainen ryhmätyömalli missä suunnittelijat ovat jatkuvasti tekemisissä tuotannon kanssa hakien laatua ja entistä parempia rakenneratkaisuja, sanoo Raunisto. 

Kolmas syy maanrakennuskoneiden valmistuksen taantumiseen on Rauniston mielestä yritysten johdossa, mikä näkyy erityisesti myynnin etääntymisenä asiakkaasta ja varsinkin myytävän laitteen päivittäisestä käytöstä. 

- Me täällä RaMeCilla kutsumme tätä ”TSS”:ksi (Trouble Shooter Salesman), eli että jokainen pontiniskijän ja hydraulivasaran myyntimies osaa oman ja kilpailijan teknilliset tiedot sekä laitteiden tuottavuuden. Hän myös osaa asennuksen kaivinkoneeseen; esimerkiksi Saksassa vain 50 %:ia laiteasennuksista on oikein tehty ja Suomessa %-luku on vieläkin pienempi. Myyjä myös osaa kouluttaa kuljettajan ja asiakkaan työpäällikön sekä hän seuraa säännöllisesti asiakkaan koneen menestystä, toteaa Raunisto. 

Miten sitten nostaa Suomi taas maanrakennuskoneiden valmistuksen yhdeksi kärkimaaksi? 

- Periaatteessa haaste on hyvin yksinkertainen, sillä viimeiseen 30 vuoteen koneiden perusrakenteen kehitys on ollut hyvin pientä. Hydraulinen kaivinkone oli jo 30 vuotta sitten jopa 90 %:sti samalla tuottavuus tasolla kuin nykyinen 2018 malli. Kun isäni osti uuden Cat 950 pyöräkuormaajan vuonna 1961, niin 57:ssä vuodessa on tapahtunut rakenteessa isoja muutoksia vain Hanomagin kehittämät akseleiden lukot ja jousitus. Kun Krupp kehitti 60-luvulla hydraulivasaran, vuoden 2018 vasarassa on edelleenkin vain 50 %:n hyötysuhde ja kaivinkonetta vahingoittavat painepiikit sillä kiveä yritetään rikkoa väkivallalla - ei järjellä. Pontiniskijöissä sodan jälkeen ainoa kehitys oli vuonna 1993 suomalaisen Movaxin kehittämä sivu-otto pontiniskijä. Ja nyt me olemme osaltamme viemässä kehitystä seuraavalle tasolle vasaroissa ja pontiniskijöissä. Yleisesti voidaan sanoa että jos ostat kännykän tai tietokoneen, niin 3-4 vuden jälkeen se on vanhanaikainen, mutta maarakennuskoneet ovat pääsääntöisesti 30-40 vuotta vanhoja niin tuottavuudeltaan kuin konseptiltaan. Tämä pitäisi nähdä postiivisena asiana ja täysin uusia rakenteita kehittämällä suomalaiselle erikoiskonevalmistukselle löytyisi varmasti tilausta maailman markkinoilta. Hinnalla emme voi kilpailla mutta teknisellä ylivertaisuudella varmasti, uskoo Raunisto. 

Mistä niitä innovaatioita keksitään mitkä mahdollistaisivat maanrakennuskonevalmistuksen uuden nousukauden Suomessa? 

- Meidän pitää saada suunnittelijat ja tuotanto takaisin keskusteluyhteyteen japanilaismallisella ryhmätyöllä. Myyntimiehet pitää innostaa ”TSS-miehiksi” jolloin palautteet saadaan nopeasti tuotekehitysosastolle. Ja tuotekehityksen välineeksi myös kynä ja paperi - ei pelkkä AutoCad, sillä antropologikin kertoo miksi kynä ja paperi on tuhansien vuosien evoluutio; AutoCadillä vain 20-30 vuotta. Yksinkertaisesti sanottuna: vain kynä ja paperi tuo luovuutta, pelkkä AutoCad tappaa luovuuden - silti AutoCad on kynän ja paperin erinomainen apuväline. Teknilliseen koulutukseen pitää tuoda takaisin vanhat, hyväksi havaitut arvot yhdistettynä nykyteknologian mahdollisuuksiin. Matematiikka ja fysiikka taas koulutuksessa kunniaan samoin kuin käytännön ammattitaito. Jokaiseen kouluun pitää saada myös asennekoulutusta eli miksi olemme tässä ja mikä on yhteistyön sekä ammattitaidon merkitys. Valmistavissa yrityksissä erittäin tärkeää on yhteistyön korostaminen eri osastojen välillä - erityisesti T&K ja valmistus - ne aina saman katon alle, listaa Raunisto ratkaisumallejaan. 

Esimerkkinä onnistuneesta maanrakennuskonelaitteen valmistuksesta Raunisto ottaa omasta elämästään, missä kehitystarina jatkuu edelleen tänäkin päivänä. 

- Kun aloitimme oman tuotteen kehityksen meillä oli jo 20 vuoden kokemus hydraulisista kaivinkoneista. Myimme 80-luvun lopulla peinteistä pontiniskijää, jolloin asiakkaat pyysivät: ”Jos pontti on yli 6-8 metriä, joudumme ottamaan nosturiasenteisen ja silloin työ maksaa 2-3 kertaa enemmän - tee jotain?”. Niinpä vuonna 1991 keksimme uuden tavan tehdä ponttitöitä eli sivu-otto pontiniskijän, jolla työkustannukset putosivat yli 40 %. Myimme tuotetta heti 50%:ia korkeammalla hinnalla kuin saksalaiset/japanilaiset myivät ja silti asiakkaat tekivtä tekivät urakoinnilla rahaa. Paransimme ”TSS” myyntisysteemiämme ja 5-7 vudessa nostimme tuotteen hintaa yli 100%:ia ja silti asiakas teki enemmän rahaa kuin perinteisillä pontiniskijöillä. Myyntikatteemme nousi yli 60 %:ia ja käyttökate yli 20 %:ia. Menestykseksi maailman markkinoilla tulleeksi sivu-otto pontiniskijää myytiin 13 vuodessa yli 40 eri maahan. Viedäksemme kehityksen seuraavalle tasolle aloitimme vuonna 2013 uudella yrityksellä toisen sukupolven pontiniskijän tuotekehittelyn, mikä nostaa jälleen asiakkaan urakoinnin tuottavuutta merkittävästi. Vaikka tässä esimerkissä puhun vain omasta kokemuksestani, näen että vastaanvanlaisella toiminnalla Suomessa.

21.03.2019 9.00Destia solmi sopimuksen Kirri-Tikkakoski toteutusvaiheesta
20.03.2019 12.25Satakunnan turvallisimmalla työmaalla kaikki lähtee hyvästä fiiliksestä ja yhdessä tekemisestä
19.03.2019 18.01Koneohjauksen uusi sukupolvi - Trimblen tuotteet kehittyvät jatkuvasti
19.03.2019 17.55Renault Trucks näyttävästi esillä mansen mörinöissä 5.-6.4.2019
19.03.2019 8.15FORCIT Explosives -asiakaskysely on nyt auki
18.03.2019 15.55Splittauksen uusi aikakausi - Kirnuvuori laajentaa kivikiilalaite valikoimaansa
18.03.2019 15.06Kreate voitti 12. Cramo Hockey Cupin
17.03.2019 18.01Kivirockin Facebook-kisa: Kerro oma Caterpillar muistosi - voita CAT D11 puskutraktori!
17.03.2019 10.00Suomen Rakennuskone Oy etsii joukkoonsa kivenkovia ammattilaisia vakituiseen työsuhteeseen Kevitsan kaivokselle
16.03.2019 11.11Auto- ja tiefoorumi: Kunnossa oleva tie on ympäristöteko
15.03.2019 11.00Rakennuskustannukset nousivat helmikuussa 1,8 prosenttia vuodentakaisesta
14.03.2019 10.16Jyväskyläläinen Tana Oy pääsi mukaan Business Finlandin Sampo-kampanjaan
14.03.2019 10.00Fira ja Congrid sopimukseen rakennustyömaiden digitalisoinnista
13.03.2019 11.11Konekaupan Villi Länsi Liedossa 22.-23.3. - Rotatorilla esillä kattava konevalikoima
12.03.2019 21.01Ditch Witch - Johtavaa suuntaporausteknologiaa
12.03.2019 10.11Volvon suurin kaivukone on purku-urakoiden asiantuntijan toteutunut unelma
11.03.2019 9.51Maakaasuputken siirtämiseen liittyvät rakennustyöt alkavat Santalahdessa Tampereella
10.03.2019 10.11Witraktor tarjoaa: Cat öljyistä erikoistarjous
09.03.2019 11.33Uusi JCB sopimushuolto Kokkolaan
08.03.2019 16.33Cernos Oy laajentaa omistuspohjaansa ja jatkaa kasvuaan
08.03.2019 13.11Novatron - Earthmoving Automation
08.03.2019 10.11Konekaupan Villi Länsi Turussa 22.-23.3.2019 - Komatsu koneet esittelyssä
07.03.2019 10.11Volvo Construction Equipmentin myynti kasvoi 27 % vuonna 2018
06.03.2019 16.33Uutta talvipitoa myös tiehöylille - Nokian Hakkapeliitta Loader -rengasperhe laajenee
06.03.2019 13.45Kuormauskykyä keveydellä
05.03.2019 9.00Kaivosteollisuus poikii työtä ja kasvua: Häggblom laajentaa toimintaansa Kokkolassa ja Kalajoella
04.03.2019 21.33Uuden sukupolven Cat minikaivukoneet ovat nyt täällä
04.03.2019 11.20Endomines AB:n joukkovelkakirjalainan myynti päätökseen
04.03.2019 9.30Kuun mineraalivarannot hyötykäyttöön
04.03.2019 8.34Vuoden panostaja 2018 valittu
03.03.2019 15.11KIVIROCK KOEAJAA: Iveco X-Way 570 AS 10x4 76 t - Iveco vahvalla otteella maansiirtokuljetuksiin
02.03.2019 13.11Ab Tallqvist Oy - Maarakennuksen perusteellinen ammattilainen
01.03.2019 14.44Kestävämpiuä kauhoja Hardox 500 Tuf -kulutusteräksellä
01.03.2019 10.12Lisää kierrätystä ja miljardiluokan bisnestä akkualalle
28.02.2019 13.33Litiumhydroksidituotanto parantaa merkittävästi Keliberin litiumhankkeen kannattavuutta
27.02.2019 17.00Kymmenen perulaista kaivosta vierailee Suomessa 18.3.2019 - ilmoittaudu mukaan!
27.02.2019 9.02Rakennusteollisuus RT: Kaavoituksen keventäminen ja sähköinen yhden luukun asiointijärjestelmä vietävä maaliin tulevalla vaalikaudella
26.02.2019 9.07Kaivosalan maailmanlaajuisten kauppojen arvo laski vuonna 2018
25.02.2019 8.35Kaivosteollisuus tarjoaa kansainvälisen työympäristön sekä kilpailukykyisen palkkatason
24.02.2019 10.11Louhintahiekka Oy:n Doosan DX530LC-5: "Tehoa ja ergonomiaa"
23.02.2019 10.11Kiviainesalan turvallisuuskilpailun 2018 parhaat on palkittu
22.02.2019 11.11Terrafamen liikevaihto 325,8 miljoonaa euroa - nikkelin vuosituotannon tavoitetaso saavutettiin
22.02.2019 8.0040 vuotta luonnon armoilla
21.02.2019 22.01Virén-Yhtiöillä hyvä pöhinä päällä
21.02.2019 11.11Baumassa esiteltävä uudistettu Lokotrack LT200HP-kartiomurskainlaitos tuo lisää tehoa ja taloudellisuutta
21.02.2019 8.11Luke: Arktisen kaivostoiminnan hyödyt, haitat ja riskit pitäisi arvioida kokonaisvaltaisemmin
20.02.2019 17.00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 14.12Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan
19.02.2019 19.11Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?
19.02.2019 10.01Tukes: Lujuuslajitellussa rakennepuutavarassa puutteita
18.02.2019 20.00Kehittynyttä mittausteknologiaa louhinta- ja kaivoskäyttöön
17.02.2019 18.55Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n Kobelco SK270SRLC-5: Tyylikäs viimeistä piirtoa myöten
17.02.2019 15.33Konepäivät Matekon uudessa Oulun toimipisteessä ensi lauantaina 23.2.
17.02.2019 9.11Rakennuskustannukset nousivat tammikuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
16.02.2019 11.11Hitachi-konekiertue ensi viikolla 18.-22.2. - katso tästä paikkunnat ja lähde koeajolle!
15.02.2019 19.01Doofor kallioporakoneita esillä Münchenissä - tervetuloa tutustumaan osastolle C2.205
15.02.2019 11.34Keliber Oy:n nykyisille osakkeenomistajille ja henkilöstölle suunnatuilla osakeanneilla yli 10 miljoonaa euroa.
15.02.2019 9.44ISO 9001:2015 -laatusertifikaatti A-Insinöörien Civil Engineering -toimialalle
15.02.2019 9.35Geothermal drilling: High-power laser weakens and fractures hard rock
15.02.2019 8.50Finnsementti toimittaa sementin Kouvolan Ratamo-hankkeen stabilointeihin
14.02.2019 8.22Malmintuotanto Fridayn kaivoksella Yhdysvaltain Idahossa käynnistyi joulukuussa
13.02.2019 18.11Hyundai maarakennuskoneet esittelyssä Komiat Konepäivillä Seinäjoella 15.-16.2.
13.02.2019 13.45Engconin letkuton moduulijärjestelmä ja suurvirtausläpivienti sarjatoimituksiin
13.02.2019 8.21Helsinki: Hämeentien uudistus alkaa 4. maaliskuuta
13.02.2019 8.12PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 27.5.2019 mennessä
13.02.2019 8.00Atlas Copco täydentää WEDA-vedenpoistouppopumppujen valikoimaansa
12.02.2019 16.22Komiat Komatsu-koneet esittelyssä Seinäjoella pe-la 15.-16.2.
12.02.2019 15.01Epiroc esittelee Baumassa paljon uusia tuotteita ja palveluita - tutustu tästä ennakkoon
11.02.2019 15.12Seinäjoella Komiat Konepäivät 15.-16.2. - Rotatorilla esillä mielenkiintoista kalustoa
11.02.2019 13.23Lujabetonille uusi korkeakapasiteettinen valmisbetonitehdas Ouluun
11.02.2019 11.20Suomen ja Norjan välisen Jäämeren radan selvitystyöryhmän loppuraportti
11.02.2019 10.17Jani Kortelainen on nimitetty KOME Oy:n toimitusjohtajaksi
11.02.2019 10.16GRK-konserni hakee kasvua raiderakentamisesta ja ympäristöliiketoiminnasta
11.02.2019 10.00Metso siirtää Pumput-liiketoiminta-alueen Minerals-segmenttiin
10.02.2019 11.11Kuljetus Mäkivaara Oy: Vastuullisesti ja kustannustehokkaasti kotimaisella kuljetuskalustolla
10.02.2019 9.11Mateko on uudistanut kotisivunsa - kannattaa käydä tutustumassa
09.02.2019 9.22Jouko Salomäki - Konekauppaa pohjalaisittain yli 25 vuoden ajan
08.02.2019 15.10Uusi Drill & Split kiilalaite Stonepowerilta
08.02.2019 12.20Atlas Copco esittelee uusimmat ja vähäpäästöisemmät innovaationsa BAUMA 2019 -messuilla
07.02.2019 13.06Liitäntäuutta Engconilta
07.02.2019 12.55Kiviuutuuksia Rudukselta, myös uusiomateriaaleista
07.02.2019 10.13Uusi infrarakentamisen professuuri Tampereen yliopistoon
06.02.2019 14.19Tehokkaat Avidbots siivousrobotit Rotatorilta
06.02.2019 14.00Vuoden Ympäristörakenne 2018: Vuolteentori - yhdistää historian ja uuden toiminnan
05.02.2019 9.11Ruduksen uusi LUX-lattiabetoni - erinomainen pohja design-lattioille, edustava pinta sellaisenaan
04.02.2019 14.01Lue uusin suomenkielinen Hitachi iGround Control 15 -lehti tästä
04.02.2019 13.18Milwaukeelta tehokas poravasara-uutuus
03.02.2019 11.11Lähivuosina saamme tarkkoja ennusteita liikenteestä ja ajamme täysin kierrätysasfaltista valmistetuilla teillä
03.02.2019 8.01Metso toimittaa suuren rautamalmin pelletointilaitoksen Tata Steelille Intiaan
02.02.2019 10.11Caterpillarin uuden sukupolven koneet mullistavat maarakennustyön
02.02.2019 9.20Mielenkiintoinen pienoismallinäyttely Hyvinkään kirjastossa 4.2.-23.2.2019
02.02.2019 9.01Kivihiilen kulutus väheni 3 prosenttia vuonna 2018
01.02.2019 13.47Rakennusteollisuus RT: Raideliikenteen hankeyhtiöt piristysruiske taloudelle
01.02.2019 6.33TÄNÄÄN LAPPEENRANNASSA! Renault Trucks K-sarjan maansiirtoauto koeajokiertueella - katso tästä aikataulu!
31.01.2019 17.01Endomines julkistaa kullanetsintäkilpailun voittajat - Uusia malminetsintävarauksia on tehty alueille, joista on löydetty lupaavia näytteitä
31.01.2019 11.01KIVIROCK KOEAJAA: MAN TGX 35.580 8X4-4 BL sorakasettiyhdistelmä - Tuottavuutta järkevillä valinnoilla
31.01.2019 9.00Tekoälystä uusi työkalu kiinteistöhuoltoon - AI-Renki auttaa huoltotoimien suunnittelussa
30.01.2019 11.33Hydraulivasara tärkeä työlaite monipuolisessa urakoinnissa
29.01.2019 15.01Kuopan kunkku - koneohjauksen käyttö kaivostoiminnassa
29.01.2019 13.15Veho pidentää paketti- ja kuorma-autokorjaamoiden/huoltojen aukioloaikoja

Näytä lisää »