Lähivuosina saamme tarkkoja ennusteita liikenteestä ja ajamme täysin kierrätysasfaltista valmistetuilla teillä

03.02.2019 11.11

asfaaa1.jpg

Liikenne ja tieinfra tulevat muuttumaan lähitulevaisuudessa monilla mielenkiintoisilla tavoilla. Tekoäly auttaa paitsi ennakoimaan ruuhkia ja sääolosuhteiden muutoksia kuin myös ennustamaan teiden kulumista ja kunnostamistarvetta. Uudet materiaalit ja niiden työstötavat tulevat pidentämään teiden käyttöikää ja samalla laskemaan tieinfran ympäristövaikutuksia.

Hieman kauempana tulevaisuudessa tulemme näkemään robotteja tienkäyttäjinä ja droneja toimittamassa kaupunkien sisäisiä tavaralähetyksiä.

Näitä ja lukuisia muita tulevaisuuden näkymiä käsittelee YIT:n uusi Future of Roads -tulevaisuusvisio.

”Tulevaisuusvision työstäminen aloitettiin viime toukokuussa. Vision tavoitteena oli etsiä ja tunnistaa erilaisia skenaarioita siitä, mihin liikenteen tulevaisuus on menossa. Tulevaisuusvisio on yhteenveto alan tutkimuksista ja selvityksistä”, kertoo projektia johtanut päällystyssegmentin strategiajohtaja Vesa Pirinen YIT:ltä.

Tulevaisuusvisiossa kartoitettiin, miten tien käyttö muuttuu, millainen rooli tienkäyttäjillä tulee olemaan ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon.

”Tulevaisuusvisiossa keskityimme seuraavan 5–10 vuoden aikana tapahtuviin muutoksiin”, Pirinen korostaa.

Digitalisaatio mullistaa liikenteen ja sääolosuhteiden ennakoinnin

Viime vuosina on puhuttu paljon digitalisaation tai robotisaation yleistymisestä autoissa ja liikenteessä. Paljon huomiota ovat saaneet muun muassa itseohjautuvat autot ja letkassa ajavat robottirekat, joita johtamaan tarvitaan vain yksi ihmiskuljettaja. Koska autokantamme uusiutuu hitaasti, alkavat tällaiset teknologian vaikutukset näkyä kunnolla vasta noin 20 vuoden päästä.

Merkittäviä harppauksia liikenteen digitalisaatiossa tapahtuu toki jo aiemmin. Seuraavien 5–10 vuoden aikana tekoälystä hyötyvät navigointi ja tiesään ennustaminen.

Nykyiset navigaattorit ja Google Maps osaavat kertoa jo nyt liikenteen tilanteen juuri tällä hetkellä. Liikenteen sujuvuuden kannalta tärkeämpää olisi kuitenkin tietää, miltä liikenne näyttää puolen tunnin tai vaikkapa tunnin kuluttua.

”Liikenteen ennustettavuudesta on hyötyä paitsi kuluttajille myös yrityksille. Sen avulla voidaan esimerkiksi ehkäistä tuotannon seisomista”, Pirinen sanoo.

Ruuhkan lisäksi liikenteessä aiheutuu ongelmia ja vaaratilanteita haastavista sääolosuhteista. Tekoälyn avulla voidaan ennustaa muutokset, kuten tienpinnan jäätyminen tai tien kunnon heikkeneminen.

”Me YIT:llä kehitämme jo nyt Microsoftin koneälyn päälle ’kelikoneälyä’, joka osaa antaa tietoa sääolosuhteista ja muutoksista tien pinnassa.”

Parhaimmillaan kelikoneälyllä saadaan hiottua toimenpiteet täsmälleen oikea-aikaisiksi, mikä tarkoittaa loppukäyttäjälle parempia olosuhteita liikkumiseen. Järjestelmä ennustaa esimerkiksi liukkautta aivan uudella tavalla, oppien aiemmista toimenpiteistä ja niiden tuloksista. 

Asfaltin kierrättämisellä saavutetaan merkittäviä ympäristöhyötyjä

Kestävyysnäkökulmasta katsottuna muutoksia tullaan näkemään erityisesti asfaltin lämmittämisessä ja kierrättämisessä. Nykyisellään asfaltti lämmitetään tyypillisesti 160 asteeseen ennen levittämistä. Pirinen kertoo, että esimerkiksi YIT:llä tutkitaan, miten voitaisiin siirtyä laajemmin 120-asteisen asfaltin käyttöön.

”Mitä vähemmän asfalttia lämmitetään, sitä vähemmän kuluu energiaa ja syntyy hiilidioksidipäästöjä. Matalalämpöasfalttiin liittyy kuitenkin ongelmia, jotka tulee ratkaista. Esimerkiksi sen vähäinen notkeus hankaloittaa työstöä.”

Pirisen mukaan suurimmat ympäristövaikutukset päällystyksessä saavutetaan nostamalla asfaltin kierrätysastetta. Nykyisessä remix-menetelmässä vanhan asfaltin pintakerros rouhitaan pois ja sekoitetaan uuden asfalttimassan ja bitumin kanssa. Mutta entä jos uutta asfalttia ei tarvitsisi lisätä seokseen lainkaan?

”Yksi haaste nykyään on se, että kierrätysasfalttiin vaadittavaa asfalttia ei ole kaikilla paikkakunnilla saatavissa riittävästi tai se on huonolaatuista”, Pirinen sanoo.

Rahoitushaasteisiin odotetaan ratkaisuja seuraavalla hallituskaudella

Tulevaisuusvisiossa nousee esille myös haasteita, joista rahoitus ja sen ennakoitavuus ovat suurimpia. Jos rahoitusta ei saada lisättyä uusilla tavoilla, kuten esimerkiksi tienkäyttömaksuilla, tulee rahoituksen kohdistamista miettiä entistäkin tarkemmin: mitä teitä voidaan korjata, mikä on väyläverkon palvelutaso ja mitä innovaatioita voidaan lähteä kehittämään?

Suomessa ennakoitavuuteen liittyvä ongelma on se, että hankkeiden rahoituksesta päätetään hallitus- ja budjettikausittain. Pitkäaikaisten ja isojen investointien tekeminen on vaikeaa, jos tulevaisuus on epävarmaa. Ruotsissa ja Norjassa valtiot tekevät pitkän aikavälin, kuten kymmenen vuoden, infrainvestointiohjelmia.

”Yli vaalikausien ulottuvaa investointiohjelmaa on suunniteltu Suomessa jo pitkään. Olen optimistinen sen suhteen, että tällainen saadaan aikaiseksi seuraavalla hallituskaudella ja liitetään yhtiömallisen hankerahoituksen kokeiluun”, sanoo YIT Suomi Oy:n divisioonanjohtaja Jarkko Salmenoja.

”Käyttömaksut olisivat helpoin tapa rahoittaa väyläyhtiötä, mutta niiden kanssa olemme jälkijunassa.  Esimerkiksi Espanjassa, Italiassa, Ranskassa ja Saksassa käyttömaksujärjestelmät ovat laajasti käytössä”, Salmenoja muistuttaa.

Nämä muutokset uskomme näkevämme lähitulevaisuudessa: 

1. Liikenne kasvaa pääteillä mutta vähenee pienemmillä teillä. Väestö keskittyy kasvukeskuksiin, joiden välinen liikenne lisääntyy. Kasvukeskusten sisällä osa liikenteestä siirtyy ketterille ja lentäville drooneille.

2. Äly lisääntyy liikenteessä. Reaaliaikainen analytiikka parantaa liikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja ennustettavuutta ja vähentää samalla liikenteen ja liikenteeseen sidoksissa olevien toimintojen kuluja.

3. Uusia rahoitusmalleja tarvitaan. Muun muassa yksityinen rahoitus ja tienkäyttömaksut vastaavat akuuttiin rahoitustarpeeseen. Valtiolta tarvitaan pitkän aikavälin investointiohjelmia ja rakennusalan yrityksiltä korkeampaa kustannustehokkuutta.

4. Kestävä kehitys yleistyy päällystämisessä. Matalalämpöasfaltti laskee energiankulutusta ja päästöjä. Asfalttia voidaan kierrättää sataprosenttisesti, ja teistä rakentaa nykyistä kestävämpiä. Bitumin korvaaminen asfaltissa on pitkän tähtäimen tavoite.

Lue lisää:

Päällystyksestä: www.yit.fi/asfaltti

Infrarakentamisesta: www.yit.fi/infrapalvelut

21.03.2019 9.00Destia solmi sopimuksen Kirri-Tikkakoski toteutusvaiheesta
20.03.2019 12.25Satakunnan turvallisimmalla työmaalla kaikki lähtee hyvästä fiiliksestä ja yhdessä tekemisestä
19.03.2019 18.01Koneohjauksen uusi sukupolvi - Trimblen tuotteet kehittyvät jatkuvasti
19.03.2019 17.55Renault Trucks näyttävästi esillä mansen mörinöissä 5.-6.4.2019
19.03.2019 8.15FORCIT Explosives -asiakaskysely on nyt auki
18.03.2019 15.55Splittauksen uusi aikakausi - Kirnuvuori laajentaa kivikiilalaite valikoimaansa
18.03.2019 15.06Kreate voitti 12. Cramo Hockey Cupin
17.03.2019 18.01Kivirockin Facebook-kisa: Kerro oma Caterpillar muistosi - voita CAT D11 puskutraktori!
17.03.2019 10.00Suomen Rakennuskone Oy etsii joukkoonsa kivenkovia ammattilaisia vakituiseen työsuhteeseen Kevitsan kaivokselle
16.03.2019 11.11Auto- ja tiefoorumi: Kunnossa oleva tie on ympäristöteko
15.03.2019 11.00Rakennuskustannukset nousivat helmikuussa 1,8 prosenttia vuodentakaisesta
14.03.2019 10.16Jyväskyläläinen Tana Oy pääsi mukaan Business Finlandin Sampo-kampanjaan
14.03.2019 10.00Fira ja Congrid sopimukseen rakennustyömaiden digitalisoinnista
13.03.2019 11.11Konekaupan Villi Länsi Liedossa 22.-23.3. - Rotatorilla esillä kattava konevalikoima
12.03.2019 21.01Ditch Witch - Johtavaa suuntaporausteknologiaa
12.03.2019 10.11Volvon suurin kaivukone on purku-urakoiden asiantuntijan toteutunut unelma
11.03.2019 9.51Maakaasuputken siirtämiseen liittyvät rakennustyöt alkavat Santalahdessa Tampereella
10.03.2019 10.11Witraktor tarjoaa: Cat öljyistä erikoistarjous
09.03.2019 11.33Uusi JCB sopimushuolto Kokkolaan
08.03.2019 16.33Cernos Oy laajentaa omistuspohjaansa ja jatkaa kasvuaan
08.03.2019 13.11Novatron - Earthmoving Automation
08.03.2019 10.11Konekaupan Villi Länsi Turussa 22.-23.3.2019 - Komatsu koneet esittelyssä
07.03.2019 10.11Volvo Construction Equipmentin myynti kasvoi 27 % vuonna 2018
06.03.2019 16.33Uutta talvipitoa myös tiehöylille - Nokian Hakkapeliitta Loader -rengasperhe laajenee
06.03.2019 13.45Kuormauskykyä keveydellä
05.03.2019 9.00Kaivosteollisuus poikii työtä ja kasvua: Häggblom laajentaa toimintaansa Kokkolassa ja Kalajoella
04.03.2019 21.33Uuden sukupolven Cat minikaivukoneet ovat nyt täällä
04.03.2019 11.20Endomines AB:n joukkovelkakirjalainan myynti päätökseen
04.03.2019 9.30Kuun mineraalivarannot hyötykäyttöön
04.03.2019 8.34Vuoden panostaja 2018 valittu
03.03.2019 15.11KIVIROCK KOEAJAA: Iveco X-Way 570 AS 10x4 76 t - Iveco vahvalla otteella maansiirtokuljetuksiin
02.03.2019 13.11Ab Tallqvist Oy - Maarakennuksen perusteellinen ammattilainen
01.03.2019 14.44Kestävämpiuä kauhoja Hardox 500 Tuf -kulutusteräksellä
01.03.2019 10.12Lisää kierrätystä ja miljardiluokan bisnestä akkualalle
28.02.2019 13.33Litiumhydroksidituotanto parantaa merkittävästi Keliberin litiumhankkeen kannattavuutta
27.02.2019 17.00Kymmenen perulaista kaivosta vierailee Suomessa 18.3.2019 - ilmoittaudu mukaan!
27.02.2019 9.02Rakennusteollisuus RT: Kaavoituksen keventäminen ja sähköinen yhden luukun asiointijärjestelmä vietävä maaliin tulevalla vaalikaudella
26.02.2019 9.07Kaivosalan maailmanlaajuisten kauppojen arvo laski vuonna 2018
25.02.2019 8.35Kaivosteollisuus tarjoaa kansainvälisen työympäristön sekä kilpailukykyisen palkkatason
24.02.2019 10.11Louhintahiekka Oy:n Doosan DX530LC-5: "Tehoa ja ergonomiaa"
23.02.2019 10.11Kiviainesalan turvallisuuskilpailun 2018 parhaat on palkittu
22.02.2019 11.11Terrafamen liikevaihto 325,8 miljoonaa euroa - nikkelin vuosituotannon tavoitetaso saavutettiin
22.02.2019 8.0040 vuotta luonnon armoilla
21.02.2019 22.01Virén-Yhtiöillä hyvä pöhinä päällä
21.02.2019 11.11Baumassa esiteltävä uudistettu Lokotrack LT200HP-kartiomurskainlaitos tuo lisää tehoa ja taloudellisuutta
21.02.2019 8.11Luke: Arktisen kaivostoiminnan hyödyt, haitat ja riskit pitäisi arvioida kokonaisvaltaisemmin
20.02.2019 17.00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 14.12Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan
19.02.2019 19.11Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?
19.02.2019 10.01Tukes: Lujuuslajitellussa rakennepuutavarassa puutteita
18.02.2019 20.00Kehittynyttä mittausteknologiaa louhinta- ja kaivoskäyttöön
17.02.2019 18.55Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n Kobelco SK270SRLC-5: Tyylikäs viimeistä piirtoa myöten
17.02.2019 15.33Konepäivät Matekon uudessa Oulun toimipisteessä ensi lauantaina 23.2.
17.02.2019 9.11Rakennuskustannukset nousivat tammikuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
16.02.2019 11.11Hitachi-konekiertue ensi viikolla 18.-22.2. - katso tästä paikkunnat ja lähde koeajolle!
15.02.2019 19.01Doofor kallioporakoneita esillä Münchenissä - tervetuloa tutustumaan osastolle C2.205
15.02.2019 11.34Keliber Oy:n nykyisille osakkeenomistajille ja henkilöstölle suunnatuilla osakeanneilla yli 10 miljoonaa euroa.
15.02.2019 9.44ISO 9001:2015 -laatusertifikaatti A-Insinöörien Civil Engineering -toimialalle
15.02.2019 9.35Geothermal drilling: High-power laser weakens and fractures hard rock
15.02.2019 8.50Finnsementti toimittaa sementin Kouvolan Ratamo-hankkeen stabilointeihin
14.02.2019 8.22Malmintuotanto Fridayn kaivoksella Yhdysvaltain Idahossa käynnistyi joulukuussa
13.02.2019 18.11Hyundai maarakennuskoneet esittelyssä Komiat Konepäivillä Seinäjoella 15.-16.2.
13.02.2019 13.45Engconin letkuton moduulijärjestelmä ja suurvirtausläpivienti sarjatoimituksiin
13.02.2019 8.21Helsinki: Hämeentien uudistus alkaa 4. maaliskuuta
13.02.2019 8.12PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 27.5.2019 mennessä
13.02.2019 8.00Atlas Copco täydentää WEDA-vedenpoistouppopumppujen valikoimaansa
12.02.2019 16.22Komiat Komatsu-koneet esittelyssä Seinäjoella pe-la 15.-16.2.
12.02.2019 15.01Epiroc esittelee Baumassa paljon uusia tuotteita ja palveluita - tutustu tästä ennakkoon
11.02.2019 15.12Seinäjoella Komiat Konepäivät 15.-16.2. - Rotatorilla esillä mielenkiintoista kalustoa
11.02.2019 13.23Lujabetonille uusi korkeakapasiteettinen valmisbetonitehdas Ouluun
11.02.2019 11.20Suomen ja Norjan välisen Jäämeren radan selvitystyöryhmän loppuraportti
11.02.2019 10.17Jani Kortelainen on nimitetty KOME Oy:n toimitusjohtajaksi
11.02.2019 10.16GRK-konserni hakee kasvua raiderakentamisesta ja ympäristöliiketoiminnasta
11.02.2019 10.00Metso siirtää Pumput-liiketoiminta-alueen Minerals-segmenttiin
10.02.2019 11.11Kuljetus Mäkivaara Oy: Vastuullisesti ja kustannustehokkaasti kotimaisella kuljetuskalustolla
10.02.2019 9.11Mateko on uudistanut kotisivunsa - kannattaa käydä tutustumassa
09.02.2019 9.22Jouko Salomäki - Konekauppaa pohjalaisittain yli 25 vuoden ajan
08.02.2019 15.10Uusi Drill & Split kiilalaite Stonepowerilta
08.02.2019 12.20Atlas Copco esittelee uusimmat ja vähäpäästöisemmät innovaationsa BAUMA 2019 -messuilla
07.02.2019 13.06Liitäntäuutta Engconilta
07.02.2019 12.55Kiviuutuuksia Rudukselta, myös uusiomateriaaleista
07.02.2019 10.13Uusi infrarakentamisen professuuri Tampereen yliopistoon
06.02.2019 14.19Tehokkaat Avidbots siivousrobotit Rotatorilta
06.02.2019 14.00Vuoden Ympäristörakenne 2018: Vuolteentori - yhdistää historian ja uuden toiminnan
05.02.2019 9.11Ruduksen uusi LUX-lattiabetoni - erinomainen pohja design-lattioille, edustava pinta sellaisenaan
04.02.2019 14.01Lue uusin suomenkielinen Hitachi iGround Control 15 -lehti tästä
04.02.2019 13.18Milwaukeelta tehokas poravasara-uutuus
03.02.2019 11.11Lähivuosina saamme tarkkoja ennusteita liikenteestä ja ajamme täysin kierrätysasfaltista valmistetuilla teillä
03.02.2019 8.01Metso toimittaa suuren rautamalmin pelletointilaitoksen Tata Steelille Intiaan
02.02.2019 10.11Caterpillarin uuden sukupolven koneet mullistavat maarakennustyön
02.02.2019 9.20Mielenkiintoinen pienoismallinäyttely Hyvinkään kirjastossa 4.2.-23.2.2019
02.02.2019 9.01Kivihiilen kulutus väheni 3 prosenttia vuonna 2018
01.02.2019 13.47Rakennusteollisuus RT: Raideliikenteen hankeyhtiöt piristysruiske taloudelle
01.02.2019 6.33TÄNÄÄN LAPPEENRANNASSA! Renault Trucks K-sarjan maansiirtoauto koeajokiertueella - katso tästä aikataulu!
31.01.2019 17.01Endomines julkistaa kullanetsintäkilpailun voittajat - Uusia malminetsintävarauksia on tehty alueille, joista on löydetty lupaavia näytteitä
31.01.2019 11.01KIVIROCK KOEAJAA: MAN TGX 35.580 8X4-4 BL sorakasettiyhdistelmä - Tuottavuutta järkevillä valinnoilla
31.01.2019 9.00Tekoälystä uusi työkalu kiinteistöhuoltoon - AI-Renki auttaa huoltotoimien suunnittelussa
30.01.2019 11.33Hydraulivasara tärkeä työlaite monipuolisessa urakoinnissa
29.01.2019 15.01Kuopan kunkku - koneohjauksen käyttö kaivostoiminnassa
29.01.2019 13.15Veho pidentää paketti- ja kuorma-autokorjaamoiden/huoltojen aukioloaikoja

Näytä lisää »