Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui

19.09.2017 8.22

Helsinki-Vantaan lentoaseman portin 28 lentokoneen siltapaikka korjattiin elokuussa 2017. Korjaus varmistaa, että lähtöportille pysäköitävä lentokone on turvallisesti matkustajasillan päässä ja koneen ohjaaminen siltapaikalle ja pois on sujuvaa sekä turvallista.   

Finavia tekee joka kesä kaikilla lentoasemillaan paljon betoni- ja asfalttipintojen korjauksia, sillä talvi vaurioittaa lentokoneiden pysäköintialueita, rullausteitä ja kiitoteitä. Hankalat keliolosuhteet – jatkuva jäätyminen ja sulaminen sekä routiminen – vaikuttuvat korjaustarpeiseen myös lentokentillä. Elokuussa vuorossa oli siltapaikka 28:n korjaus Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

– Korjatun siltapaikan asfalttia on viimeksi paikattu pari vuotta sitten. Nyt oli kuitenkin kyseessä edellistä mittavampi korjaus, kertoo Heini Noronen-Juhola Finavialta.

Korjaustyössä lentokoneen siltapaikka, eli noin 700-neliöinen betonista valettu maa-alue, kansankielellä lentokoneen parkkiruutu, matkustajasillan kohdalla uusittiin. Sen betoninen pintalaatta poistettiin, pohja korjattiin ja tilalle valettiin uusi, juuri kyseiseen käyttöön suunniteltu betonilaatta.

Liikenne sujuvana korjauksista huolimatta

Lentoliikenteen turvallisuuden takaaminen on Finavian toiminnan lähtökohta. Myös kentän korjaustyöt käyvät läpi mittavan turvallisuuteen tähtäävän suunnitteluprosessin ennen työhön ryhtymistä. Lentokentän liikenne on sujuttava saumatta ja turvallisuus pysyttävä huippukunnossa, vaikka kentällä olisikin korjauksia käynnissä.  

– Teemme Finaviassa aina tarkat suunnitelmat ja turvallisuustarkastelut korjaustöistä. Varmistamme, että työt ja niiden aikaiset väliaikaisjärjestelyt sekä tietysti itse lopputulos täyttävät lentoaseman turvallisuus- ja sujuvuusvaatimukset. Rakennus- ja huoltotöiden tulee sujua niin, että normaali operatiivinen toiminta ei häiriinny, Heini Noronen-Juhola painottaa.

– Yhden siltapaikan sulkeminen pienentää käytettävissä olevaa kapasiteettia. Tämä huomioidaan niin lentokoneiden pysäköinnin suunnittelussa kuin matkustajavirtojen ohjauksessa sekä kommunikoinnissa lentoasemantoimijoille. Yhdestä sillasta operoidaan keskimäärin 20 lentoa, joista puolet on lähteviä ja puolet saapuvia. Siltojen käyttö allokoidaan kunkin päivän liikennetarpeiden mukaan, eikä portteja ole dedikoitu tietyille lennoille.

– Remontin ajan 10 vuorokautta kiinni ollut portti 28 sijaitsee Schengen-alueella, josta liikennöidään Euroopan- ja kotimaanlentoja, Noronen-Juhola lisää.

Tarkkaan valitut kumppanit

Korjaustöitä tekevien kumppaneiden valinnassa painottuu muun muassa vastuullisuus.

– Kilpailutamme kaikki toimijat ja valinnassa painotetaan monia kriteereitä. Arvioimme esimerkiksi palveluntuottajan kykyä toimia vastuullisesti työturvallisuus- ja ympäristöasioissa, hän kertoo yhteistyökumppaneiden valinnasta.

Vesipiikkaamalla alusta uudelle siltapaikalle

Siltapaikan laatan uusinta aloitettiin asfaltinpoistokoneen avulla. Kone rouhi vanhan confalt-pinnan ja betonilaatan 6 senttimetrin syvyydeltä irti. Kun vanha pintamateriaali oli rouhittu irti, jatkettiin työtä käsittelemällä koko alue vesipiikkaamalla osittain manuaalisesti ja osittain robotin avulla.

Loppujen työvaiheiden etenemistä nopeutettiin pystyttämällä noin 1000 neliömetrin kokoinen sääsuoja korjattavan alueen ylle. Sääsuojan sisällä työtä voitiin tehdä turvallisemmin ja myös valun kuivuminen helpottui, kun pystyttiin työskentelemään ilman sääolosuhteiden vaikutusta.

– Muun muassa sadevesikaivojen kohdat sekä alueen reunat on vesipiikattava käsin, jotta päästää tarkkaan ja laadukkaaseen lopputulokseen. Työ vaatii hyvää suojausta, joten sääsuoja ratkaisi myös työturvallisuuden osa-alueita järkevästi, kertoo työmaasta vastannut aluepäällikkö Tomi Alten Deleteltä. 

Nopea ja erittäin suunnitelmallinen korjausprosessi ovat avainasemassa, jotta portti on pois lentoliikenteen käytöstä mahdollisimman vähän aikaa.

– Meille on tärkeää, että työ hoidetaan sovitussa aikataulussa, jotta asiakkaamme pääsee hoitamaan omaa liiketoimintaansa optimaalisesti, Alten lisää.

Ilmailulaki määrittää laatan lujuuden

Siltapaikan korjauksessa työtä säätelee Ilmailulaki, jossa on asetettu vaatimukset siltapaikan pinnan kantokyvylle. Siltapaikka 28 voi ottaa vastaan kaikkia tunnettuja konetyyppejä, mutta kyseiseltä portilta 28, kuten myös muualta Schengen-alueelta lähtevät lennot operoidaan kapearunkokoneilla. Laatta paikalla on kovalla rasituksella, koska lentokoneen pyörien aiheuttama pistekuorma on suuri. Laatan on kestettävä pistekuorma ja Suomen hankalat keliolosuhteet ja routiminen.

– Kun pohjatyöt on saatu päätökseen, korjausurakassa seuraava vaihe on betonivalu. Lentokoneiden ”parkkiruutuun” eli siltapaikan alueelle valetaan betonilaatta, sillä betoni kestää pyörien aiheuttaman suuren pistekuorman. Betoni on lujuustasoltaan erittäin kovaa muovikuitubetonia, mikä on reilusti kovempaa kuin erimerkiksi normaaliin asuintalorakentamiseen käytettävä betoni, kertoo Alten betonin vaateista.

– Lopuksi laatta sahattiin noin 5 x 5 metrin ruutuihin, joiden ohuet saumat puhdistettiin ja täytettiin elastisella kumibitumimassalla. Sahattu ja saumattu laatta varmistaa sen, että koneen suuri pistepaino ei riko laattaa. Uusittu siltapaikka palvelee matkustajia ja koneita useiden vuosien ajan, päättää Alten.

Lue juttu kuvituksineen Delete-lehdestä

Helsinki-Vantaan lentokenttä numeroina

  • Matkustajia 18 miljoonaa vuodessa
  • Operaatioita (nousut ja laskut) 165 000 vuodessa
  • Suoria lentokohteita ympäri maailmaa 140
  • Kiitoteitä 3
  • Lentokoneiden pysäköintipaikkoja 110
  • Pinta-ala 180 ha

Delete on Suomessa ja Ruotsissa toimiva johtava täyden palvelun ympäristöpalvelujen tarjoaja. Tarjoamme asiakkaidemme liiketoiminnan kannalta kriittisiä palveluita, jotka vaativat erityisosaamista ja erikoislaitteita. Toimintamme jakautuu kolmeen liiketoiminta-alueeseen: Teollisuus- ja kiinteistöpalvelut, Purkupalvelut ja Kierrätys- ja jätteenkäsittelypalvelut. Delete on perustettu vuonna 2010 ja sen palveluksessa on noin 870 ammattilaista Suomessa ja Ruotsissa. Deleten pääkonttori on Helsingissä. Toimimme yli 30 toimipaikassa Suomessa ja Ruotsissa. Konsernin pro forma -liikevaihto vuonna 2016 oli 179,7 miljoonaa euroa. 

25.10.2017 15.11Terrafame on päättänyt hakea valtioneuvostolta lupaa uraanin talteenotolle
25.10.2017 14.00Terrafamen kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto 63,9 miljoonaa euroa - kannattavuus parani selvästi
25.10.2017 10.10Yrityksenne liite Metsäalan Ammattilehden väliin superedullisesti - varaa heti!
24.10.2017 17.00LUE TÄSTÄ! Uusi Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.10.2017 15.15Loppuvuoden kovin konetarjous: Komatsu HB215LC-2 -hybridikaivukone Komatsu PC210LC-11 hinnalla
23.10.2017 14.05Oulun Lentokentäntien nykypaikan kehittämisselvitys valmistui
23.10.2017 9.55Taloyhtiöt hakevat säästöjä lämmityskustannuksiin lämpöpumppuinvestoinneilla
23.10.2017 9.30Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtuma kokoaa teollisuuden ammattilaiset yhteen
22.10.2017 12.11Lemminkäiselle infraurakka Henriksdalin jätevedenkäsittelylaitoksessa Tukholmassa
22.10.2017 11.00Ritchie Bros.in Tampereen konehuutokauppa 25.10. sähköisenä
21.10.2017 10.11TTS kouluttaa koneasentajia RealMachinerylle - lähde mukaan hyvään joukkoon
21.10.2017 7.11Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni kesä-elokuussa
20.10.2017 16.11Keitele Groupille uusi JCB 457 HT pyöräkuormaaja
20.10.2017 11.00Hella Valovoimakiertue 2017 starttaa ensi viikolla
19.10.2017 16.01Ammattilehden Mediamobiili 2.0 on otettu käyttöön - näyttävä ajoneuvo liikkuu tien päällä ja alan tapahtumissa
19.10.2017 15.11Niemi-Korpi järjestää avajaiset uudessa Vantaan toimipisteessään nyt perjantaina ja lauantaina - tarjolla hyötyajoneuvoja ja hampurilaisia!
19.10.2017 9.11Avant Tecno Oy Suomen Ampumahiihtoliiton pääyhteistyökumppaniksi
18.10.2017 18.11Rototilt vie automaation aivan uudelle tasolle
18.10.2017 15.11Metsolle merkittävä tilaus mineraalienkäsittelylaitoksen toimituksesta Venäjälle
18.10.2017 13.30Terrafame Oy:n yhteistoimintaneuvottelut päätökseen: 37 saa lähtöpassit
18.10.2017 12.30RTS-ympäristöluokituksen kriteeristö päivittyy vastaamaan LEVEL?s vaatimuksia
18.10.2017Suomen tilavin on turvallisuudeltaan ja ympäristöystävyydeltään hyvässä ykkösluokassa.
17.10.2017 15.11KATSO TÄSTÄ! Talvikoneet RealMachinerylta nopealla toimituksella ja hyvin hinnoin
17.10.2017 8.09Finavian rakennuttaa Hki-Vantaalle seitsemän uutta lähtöporttia
16.10.2017 9.33Asetuksen muutos velvoittaa parantamaan talousveden riskienhallintaa
15.10.2017 11.00Katso tästä lokakuun LED-tarjous Länkkäreihin
15.10.2017 9.11Lemminkäisen asuinkerrostalokohteisiin Sompasaaressa Fortum SmartLiving -ratkaisu
14.10.2017 9.00Rakennuskustannukset nousivat syyskuussa 0,1 prosenttia vuodentakaisesta
13.10.2017 17.00Hitachin uudessa hybridikaivinkoneessa yhdistyvät koeteltu teknologia ja tulevaisuuden innovaatiot
13.10.2017 11.23YIT:lle 20 M euron katu-urakat Helsingissä
13.10.2017 9.54Vt 15 Kotka-Kouvola -tiesuunnitelman vuorovaikutus käyntiin yleisötilaisuuksilla
13.10.2017 9.00Turvallista työpäivää tänäänkin - Tapaturmapäivän aamun vinkit Deleten Helsingin toimipisteestä
12.10.2017 15.00engconin perustajalle Stig Engströmille Årets Grundare Sverige 2017 -tunnustus
12.10.2017 9.50Nokialla tutkitaan Maatialanharjun pohjavesialueen geologista rakennetta
12.10.2017 7.00Terrafamen sivukivialueen työmaalla vesienhallinnan lyhytaikainen poikkeustilanne
11.10.2017 19.17Teknologia17 messu jatkuu huomenna Helsingin Messukeskuksessa - Ammattilehti mukana osastolla 6F91 - jakelussa uusin Fluid Finland
11.10.2017 14.45Sotkamo Silver laajentaa
10.10.2017 16.00Metsolle merkittävä tilaus mineraalienkäsittelylaitoksen toimituksesta Venäjälle
09.10.2017 21.00KORJAUS XLPRO -ARTIKKELIIN KIVIROCK 2/2017
09.10.2017 12.49Tero Kiviniemi Destian toimitusjohtajaksi
09.10.2017 12.43Helsinki-Vantaan uudistunut kiitotie 2 on otettu käyttöön tänään
09.10.2017 12.40Peikon WELDA -kiinnityslevyille ETA-arviointi ja CE-merkintä
09.10.2017 12.20MICHELIN esittelee uuden sukupolven rengassarjan dumppereihin
09.10.2017 12.00Uusi, kestävämpi Michelin E4 ADT -rengas
09.10.2017 8.10Muutos YIT:n johtoryhmässä
08.10.2017 9.11Iso paha puskutraktori täyttää 40 vuotta - Cat D10 ja sen edistyksellinen korotettu vetopyörä muutti puskutraktorien markkinat
07.10.2017 9.00YIT:n ehdotus jatkoon Pasilan tornialueen kilpailussa
06.10.2017 16.10Mateko luovutti Finavialle kolme uutta JCB 457HT pyöräkuormaajaa
06.10.2017 9.00Hitachi talvikampanja on nyt käynnissä - lue tästä lisää
06.10.2017 8.00Teboil Heavy Duty -sivustolta voiteluainetietoa raskaan kaluston ammattilaisille
05.10.2017 14.05Destiassa aloittaa Erikoisrakentamisen tulosyksikkö
05.10.2017 11.00ELY-keskus on käynnistänyt maantielain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatielle 9 Lievestuoreen kohdalle
04.10.2017 9.20Hydrologisen seurannan ammattilaiset kokoontuvat Lappeenrannassa
03.10.2017 11.02Markkinoiden ensimmäinen työkonediesel St1 MPÖ Plus vähentää kustannuksia ja päästöjä
03.10.2017 9.00Hilti Suomelle nuori toimitusjohtaja
02.10.2017 11.00Peikko toimittaa huomattavan tilauksen ostoskeskushankkeeseen Latviassa
02.10.2017 8.45Caterpillar ja Kennametal teknologiayhteistyöhön
01.10.2017 9.00Hyödynnä CAT-akkukampanjan edut
30.09.2017 11.00Avant ollut jo 25 vuotta Tanskan markkinoilla
29.09.2017 10.15Tampere elää ratikkatyömaan ympärillä
29.09.2017 9.00Destia palkitsi parhaat infra-alan lopputyöt
28.09.2017 9.00Morotec Oy:lle uusi pyöräalustainen Doosan DX170W-5 -kaivukone
28.09.2017 7.00Kilpailu- ja kuluttajavirasto aloittaa jatkokäsittelyn Lemminkäisen ja YIT:n yhdistymisessä
27.09.2017 11.00NCC lunastaa lupauksia uudessa Rovaniemen tienhoitourakassa
27.09.2017 9.00Maarakennusalan kustannukset nousivat elokuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
26.09.2017 17.01OP jasto Oy:lle 14 asentajaa palvelemaan Doppstadt, Sennebogen, Magni ja MTB asiakkaita
26.09.2017 16.11Niemi-Korpi avasi myyntipisteen Vantaalle Kehä III varrelle - tarjolla laajasti hyviä vaihtoautoja
26.09.2017 11.05RealMachinery vahvistaa yhteistyötään Ammanin kanssa
26.09.2017 9.45Uuden sukupolven Hardox® kulutuslevy maansiirtolavoihin, kauhoihin ja kontteihin
25.09.2017 19.02LUE TÄSTÄ! Historian suurin FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 172 sivua asiaa hydrauliikasta ja pneumatiikasta
25.09.2017 14.15Bluetooth kuulusuojaimet kovaan käyttöön
25.09.2017 9.00Metso vauhdittaa strategiansa toteutusta uuden toimintamallin ja organisaation avulla
24.09.2017 11.00Arvometallien kierrätyslaitos Suomeen - rakentamisen suunnittelu käynnistyy syksyn aikana
24.09.2017 9.11YIT:n uudet maanteiden ja kaupunkien kunnossapitourakat alkavat lokakuussa
23.09.2017 9.00Volvo CE avannut huoltopisteen Hyvinkäällä
23.09.2017 7.10Muutos Lemminkäisen johtoryhmässä
22.09.2017 9.00Rakennuskustannukset nousivat elokuussa 0,3 prosenttia vuodentakaisesta
22.09.2017 8.00Lue uusin Real Machineryn mielenkiintoinen asiakaslehti
21.09.2017 9.00Tervetuloa Rotatorin uuden toimipisteen avajaisiin 22.-23.9.
20.09.2017 19.10KATSO VIDEO! Uusi Sisu Polar Hybrid Ammattilehden koeajossa ja esittelyssä
20.09.2017 13.20Nimityksiä MN-Lifttek Oy:ssä
20.09.2017 13.05Rudus Oy muuttaa Peabin Ultimes Business Gardeniin
19.09.2017 10.50Tänä vuonna jo kaksi ilmajohtoihin liittyvää sähköiskukuolemaa
19.09.2017 10.40HYDROSHOP -asiakaslehti ilmestynyt - LUE TÄSTÄ!
19.09.2017 8.22Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui
19.09.2017 8.08Riihimäen Jussilansuon maa-ainesten käsittelykeskuksen suunnittelu uuteen vaiheeseen
18.09.2017 11.35JLG kuukulkijoiden korkeinta huippuluokkaa!
18.09.2017 10.35Suorituskykyinen LED-otsavalaisinuutuus
18.09.2017 10.27Ovako esittelee Hybrid Steel® - ainutlaatuisilla ominaisuuksilla varustettu teräslaatu.
18.09.2017 10.15NCC lunastaa lupauksia uudessa Rovaniemen tienhoitourakassa
18.09.2017 8.20Mitä opittiin nurmenviljelystä kasvukaudella 2017?
17.09.2017 9.00Uusi Novatron Xsite® PRO 3D -porasovellus esiteltiin Maxpossa
17.09.2017 7.10Kiinteistöjen kulunvalvonta - kätevää ja edullista
16.09.2017 9.11Täydennysrakentaminen ja Naantalin allianssi teemoina YIT:n puheenvuoroissa Kuntamarkkinoilla
15.09.2017 13.30Destia jatkaa Itä-Suomen LAM-pisteiden kunnossapitäjänä
14.09.2017 16.57Seitsemän kysymystä AdBluesta - mitä, missä ja milloin
14.09.2017 15.10Etelä-Savon III-luokan pohjavesialueiden pohjavesitutkimukset alkavat
14.09.2017 10.00KATSO VIDEO! Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara esittelee uutta XT-varustelua
13.09.2017 16.50Baltic Connector jatkaa maakaasuputken maastotutkimuksia
13.09.2017 15.00DAF uudistaa ja täydentää CF- ja XF -mallejaan

Näytä lisää »