Iso paha puskutraktori täyttää 40 vuotta - Cat D10 ja sen edistyksellinen korotettu vetopyörä muutti puskutraktorien markkinat

08.10.2017 9.11

cat22222222_d10_ttt_1980_-_cm20170608-57149-00702_resized-1.jpg

Syyskuussa 40 vuotta sitten Caterpillarin tuotantolinjalta rullasi ulos 10 esisarjan mallia maailman suurimmasta ja tehokkaimmasta puskutraktorista, joka jätti alalle kestävän perinnön.

Cat® D10 -puskutraktorin radikaalisti erilainen rakenne, suuri paino ja teho sekä joustava tela-alusta antoi vastauksen suurten kaivos- ja rakennushankkeiden tarpeeseen tehokkaammasta puskutraktorista.

”Käytimme D10-mallissa maalaisjärkeä ja viritimme keskeistä osaa, joka sisältyi Caterpillarin tuotevalikoimaan yhtiön perustamisesta vuonna 1925,” kertoo George Alexander, eläkkeellä oleva Caterpillarin insinööri, joka toimi D10-mallin suunnittelutiimissä ja on yksi neljästä, joiden nimi on Caterpillarin korotetun vetopyörärakenteen patentissa.

Tiimi tavallisesta poikkeavan ajattelun tuloksena oli kone, jolla ei ollut vertaista painon, tehon tai tuottavuuden suhteen. D10 tarjosi 50 prosenttia paremman tuottavuuden kuin Caterpillarin siihen aikaan suurin malli D9. D10 painoi yli 86 180 kg ja oli 4,6 m korkea, 3,7 m leveä ja hiukan yli 9,4 m pitkä. Voimanlähteenä oli 700 hv:n (522 kW) D348 V12-dieselmoottori.

Radikaalisti erilainen 

Teollisuuden muutokset 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alussa veivät D9-mallin tuottavuuden rajoille ja kaivosteollisuus johti joukkoa vaatimuksissa yhä tehokkaammista puskutraktoreista. Myös pääasiassa kiintokalliotöissä toimivat urakoitsijat halusivat rakenteen, jonka telojen käyttöikä ja kestävyys olisi parempi.

”D9-puskutraktori oli tuon ajan paras telakäyttöinen traktori,” Alexander lisää. ”Se toimi erinomaisesti maansiirrossa, mutta moottoritietyömailla ja kalliorakentamisessa olosuhteet olivat rankat kiinteän alustan teloille, joka oli rakenne kaikissa tuon ajan puskutraktoreissa.”

Markkinoiden tarpeiden täyttämiseksi Caterpillar perusti tutkimus- ja kehitystiimin uuden ja tehokkaamman D10-puskutraktorin kehittämistä varten. ”Kehitystyössä oli mukana yhtiön jokainen toimiala. Menestys perustui tiimin kokonaispanokseen. Haaste kilpailijoiden lyömiseksi tärkeimmässä tuotteessamme oli valtava kannustin,” muistelee Ron Krolak, telatraktorien eläkkeellä oleva pääsuunnittelija.

D10-mallin kehitystiimi määritteli joukon tavoitteita uudelle puskutraktorille: suuri tuottavuus, modulaarinen rakenne, yksinkertainen huolto, operoijan tehokkuus sekä kuljetettavuus. Kävi nopeasti ilmi, että uudessa puskutraktorissa tarvittiin uusi telarakenne ja parannettu alusta tuotannon ja kestävyyden tavoitteet. 

Vuonna 1970 rakennettiin johdon hyväksynnällä testialusta uutta telastoa varten. Suunnittelijat käänsivät ensimmäiseksi D9G-mallin päätepyörästön ylösalaisin. ”Teimme alustan geometrian parissa runsaasti töitä, ja saimme siitä toimivan version kuudessa kuukaudessa,” Alexander kertoo. Uutta joustavaa telaa korotetulla vetopyörällä testattiin perusteellisesti monissa vaativissa käyttökohteissa kestävyyden varmistamiseksi, ja tuloksien mukaan uudella rakenteella oli merkittävä potentiaali alustan kestävyyden parantamiseksi vaativissa tehtävissä. 

Kahden vuoden testaus johti ensimmäiseen korotetun vetopyörän patenttihakemukseen ja lopulta kahden ensimmäisen D10-koemallin rakentamiseen elokuussa 1973. ”Tiimimme tuotti yhteensä 93 patenttia konseptin eri järjestelmistä,” Krolak lisää.

Erottamalla vetopyörät telarungosta ja nostamalla ne telojen yläpuolelle suurempi osa telasta on maassa ja parantaa vetokykyä. Korotetun vetopyörän rakenne pystyy myös paremmin ottamaan vastaan alustan iskuja pidempää käyttöikää ja käyttäjän mukavuutta varten.

Vaikka ensimmäiset testit todistivat joustavan alustan ja korotetun vetopyörän tehokkuuden, uuteen rakenteeseen liittyi edelleen epäilyjä. ”Se ei näyttänyt yhtään perinteiseltä Cat-puskutraktorilta,” Alexander selvittää. ”Koko kone oli erilainen lähes joka suhteessa, moottoria lukuun ottamatta.”

Erilaisen ulkonäön lisäksi uusi alustarakenne edellytti voimansiirron sijoittamista moottorin taakse, jolloin tuloksena oli ainoa telaketjutraktorin päätepyörästö, jolla on yhteinen keskiviiva ohjauskytkinten ja jarrujen kanssa. Tämän ansiosta suunnittelijat pystyivät myös siirtämään sekä puskulevyn että repijän lähemmäksi traktoria, jolloin saatiin keskitetty painopiste ja koneen parantunut tasapaino. 

Kestävä perintö

Caterpillarin asiakkaat ottivat vuonna 1977 rakennetut D10-koemallit avosylin vastaan. Mallin repimis- ja puskuominaisuudet tekivät suuren vaikutuksen kaivosteollisuuteen, kun tutkimusten mukaan kustannukset materiaalin siirrossa D10-mallilla olivat vertailukelpoiset suurten laahauskaivukoneiden kanssa. Joustava alusta ja korotettu vetopyörä myötäilee alustaa paremmin kuin kiinteä telasto, mikä parantaa koneen työntövoimaa, alustan käyttöikää ja käyttäjän mukavuutta.

Puskutraktorin modulaarinen rakenne parantaa koneen kuljetettavuutta, koska irrotettavat osat helpottavat koneen siirtoja kohteesta toiseen. Modulaarinen rakenne lisäsi myös merkittävästi kokoonpanon ja huollon tehokkuutta. Voimansiirron ja kartiopyöräkotelon irrotus- ja asennusajat D10-mallissa laskivat D9H-malliin verrattuna 30 tunnista 6 tuntiin samalla kun päätepyörästön huoltoaika romahti 45 tunnista 9 tuntiin alentaen pitkän aikavälin käyttökustannuksia.

Alkuperäisen ison ja pahan Cat D10 -mallin perintö elää edelleen, kun tuhansia korotetulla vetopyörällä varustettuja Caterpillar-puskutraktoreita on käytössä maailmanlaajuisesti. Korotetun vetopyörän konsepti on laajennettu nykyisiin keskisuurin malleihin Cat D6N ja D6T sekä suuriin puskutraktoreihin D8T, D9T ja D11T ja nykyiseen D10T2-malliin.

”Sen jälkeen kun siirryin eläkkeelle 1990-luvulla pidin esitelmän korotetun vetopyörän rakenteen kehittämisestä, ja jälkeenpäin eräs henkilö sanoi minulle: Näet työsi tuloksen minne ikinä menetkään,” Alexander muistelee. ”Hän oli oikeassa. Riippumatta minne matkustin, näin korotetulla vetopyörällä varustettuja puskutraktoreita ja tunsin ylpeyttä siitä, että olin mukana alkuperäisessä kehitystiimissä.”

Uutinen: www.witrktor.fi

25.10.2017 15.11Terrafame on päättänyt hakea valtioneuvostolta lupaa uraanin talteenotolle
25.10.2017 14.00Terrafamen kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto 63,9 miljoonaa euroa - kannattavuus parani selvästi
25.10.2017 10.10Yrityksenne liite Metsäalan Ammattilehden väliin superedullisesti - varaa heti!
24.10.2017 17.00LUE TÄSTÄ! Uusi Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.10.2017 15.15Loppuvuoden kovin konetarjous: Komatsu HB215LC-2 -hybridikaivukone Komatsu PC210LC-11 hinnalla
23.10.2017 14.05Oulun Lentokentäntien nykypaikan kehittämisselvitys valmistui
23.10.2017 9.55Taloyhtiöt hakevat säästöjä lämmityskustannuksiin lämpöpumppuinvestoinneilla
23.10.2017 9.30Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtuma kokoaa teollisuuden ammattilaiset yhteen
22.10.2017 12.11Lemminkäiselle infraurakka Henriksdalin jätevedenkäsittelylaitoksessa Tukholmassa
22.10.2017 11.00Ritchie Bros.in Tampereen konehuutokauppa 25.10. sähköisenä
21.10.2017 10.11TTS kouluttaa koneasentajia RealMachinerylle - lähde mukaan hyvään joukkoon
21.10.2017 7.11Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni kesä-elokuussa
20.10.2017 16.11Keitele Groupille uusi JCB 457 HT pyöräkuormaaja
20.10.2017 11.00Hella Valovoimakiertue 2017 starttaa ensi viikolla
19.10.2017 16.01Ammattilehden Mediamobiili 2.0 on otettu käyttöön - näyttävä ajoneuvo liikkuu tien päällä ja alan tapahtumissa
19.10.2017 15.11Niemi-Korpi järjestää avajaiset uudessa Vantaan toimipisteessään nyt perjantaina ja lauantaina - tarjolla hyötyajoneuvoja ja hampurilaisia!
19.10.2017 9.11Avant Tecno Oy Suomen Ampumahiihtoliiton pääyhteistyökumppaniksi
18.10.2017 18.11Rototilt vie automaation aivan uudelle tasolle
18.10.2017 15.11Metsolle merkittävä tilaus mineraalienkäsittelylaitoksen toimituksesta Venäjälle
18.10.2017 13.30Terrafame Oy:n yhteistoimintaneuvottelut päätökseen: 37 saa lähtöpassit
18.10.2017 12.30RTS-ympäristöluokituksen kriteeristö päivittyy vastaamaan LEVEL?s vaatimuksia
18.10.2017Suomen tilavin on turvallisuudeltaan ja ympäristöystävyydeltään hyvässä ykkösluokassa.
17.10.2017 15.11KATSO TÄSTÄ! Talvikoneet RealMachinerylta nopealla toimituksella ja hyvin hinnoin
17.10.2017 8.09Finavian rakennuttaa Hki-Vantaalle seitsemän uutta lähtöporttia
16.10.2017 9.33Asetuksen muutos velvoittaa parantamaan talousveden riskienhallintaa
15.10.2017 11.00Katso tästä lokakuun LED-tarjous Länkkäreihin
15.10.2017 9.11Lemminkäisen asuinkerrostalokohteisiin Sompasaaressa Fortum SmartLiving -ratkaisu
14.10.2017 9.00Rakennuskustannukset nousivat syyskuussa 0,1 prosenttia vuodentakaisesta
13.10.2017 17.00Hitachin uudessa hybridikaivinkoneessa yhdistyvät koeteltu teknologia ja tulevaisuuden innovaatiot
13.10.2017 11.23YIT:lle 20 M euron katu-urakat Helsingissä
13.10.2017 9.54Vt 15 Kotka-Kouvola -tiesuunnitelman vuorovaikutus käyntiin yleisötilaisuuksilla
13.10.2017 9.00Turvallista työpäivää tänäänkin - Tapaturmapäivän aamun vinkit Deleten Helsingin toimipisteestä
12.10.2017 15.00engconin perustajalle Stig Engströmille Årets Grundare Sverige 2017 -tunnustus
12.10.2017 9.50Nokialla tutkitaan Maatialanharjun pohjavesialueen geologista rakennetta
12.10.2017 7.00Terrafamen sivukivialueen työmaalla vesienhallinnan lyhytaikainen poikkeustilanne
11.10.2017 19.17Teknologia17 messu jatkuu huomenna Helsingin Messukeskuksessa - Ammattilehti mukana osastolla 6F91 - jakelussa uusin Fluid Finland
11.10.2017 14.45Sotkamo Silver laajentaa
10.10.2017 16.00Metsolle merkittävä tilaus mineraalienkäsittelylaitoksen toimituksesta Venäjälle
09.10.2017 21.00KORJAUS XLPRO -ARTIKKELIIN KIVIROCK 2/2017
09.10.2017 12.49Tero Kiviniemi Destian toimitusjohtajaksi
09.10.2017 12.43Helsinki-Vantaan uudistunut kiitotie 2 on otettu käyttöön tänään
09.10.2017 12.40Peikon WELDA -kiinnityslevyille ETA-arviointi ja CE-merkintä
09.10.2017 12.20MICHELIN esittelee uuden sukupolven rengassarjan dumppereihin
09.10.2017 12.00Uusi, kestävämpi Michelin E4 ADT -rengas
09.10.2017 8.10Muutos YIT:n johtoryhmässä
08.10.2017 9.11Iso paha puskutraktori täyttää 40 vuotta - Cat D10 ja sen edistyksellinen korotettu vetopyörä muutti puskutraktorien markkinat
07.10.2017 9.00YIT:n ehdotus jatkoon Pasilan tornialueen kilpailussa
06.10.2017 16.10Mateko luovutti Finavialle kolme uutta JCB 457HT pyöräkuormaajaa
06.10.2017 9.00Hitachi talvikampanja on nyt käynnissä - lue tästä lisää
06.10.2017 8.00Teboil Heavy Duty -sivustolta voiteluainetietoa raskaan kaluston ammattilaisille
05.10.2017 14.05Destiassa aloittaa Erikoisrakentamisen tulosyksikkö
05.10.2017 11.00ELY-keskus on käynnistänyt maantielain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatielle 9 Lievestuoreen kohdalle
04.10.2017 9.20Hydrologisen seurannan ammattilaiset kokoontuvat Lappeenrannassa
03.10.2017 11.02Markkinoiden ensimmäinen työkonediesel St1 MPÖ Plus vähentää kustannuksia ja päästöjä
03.10.2017 9.00Hilti Suomelle nuori toimitusjohtaja
02.10.2017 11.00Peikko toimittaa huomattavan tilauksen ostoskeskushankkeeseen Latviassa
02.10.2017 8.45Caterpillar ja Kennametal teknologiayhteistyöhön
01.10.2017 9.00Hyödynnä CAT-akkukampanjan edut
30.09.2017 11.00Avant ollut jo 25 vuotta Tanskan markkinoilla
29.09.2017 10.15Tampere elää ratikkatyömaan ympärillä
29.09.2017 9.00Destia palkitsi parhaat infra-alan lopputyöt
28.09.2017 9.00Morotec Oy:lle uusi pyöräalustainen Doosan DX170W-5 -kaivukone
28.09.2017 7.00Kilpailu- ja kuluttajavirasto aloittaa jatkokäsittelyn Lemminkäisen ja YIT:n yhdistymisessä
27.09.2017 11.00NCC lunastaa lupauksia uudessa Rovaniemen tienhoitourakassa
27.09.2017 9.00Maarakennusalan kustannukset nousivat elokuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
26.09.2017 17.01OP jasto Oy:lle 14 asentajaa palvelemaan Doppstadt, Sennebogen, Magni ja MTB asiakkaita
26.09.2017 16.11Niemi-Korpi avasi myyntipisteen Vantaalle Kehä III varrelle - tarjolla laajasti hyviä vaihtoautoja
26.09.2017 11.05RealMachinery vahvistaa yhteistyötään Ammanin kanssa
26.09.2017 9.45Uuden sukupolven Hardox® kulutuslevy maansiirtolavoihin, kauhoihin ja kontteihin
25.09.2017 19.02LUE TÄSTÄ! Historian suurin FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 172 sivua asiaa hydrauliikasta ja pneumatiikasta
25.09.2017 14.15Bluetooth kuulusuojaimet kovaan käyttöön
25.09.2017 9.00Metso vauhdittaa strategiansa toteutusta uuden toimintamallin ja organisaation avulla
24.09.2017 11.00Arvometallien kierrätyslaitos Suomeen - rakentamisen suunnittelu käynnistyy syksyn aikana
24.09.2017 9.11YIT:n uudet maanteiden ja kaupunkien kunnossapitourakat alkavat lokakuussa
23.09.2017 9.00Volvo CE avannut huoltopisteen Hyvinkäällä
23.09.2017 7.10Muutos Lemminkäisen johtoryhmässä
22.09.2017 9.00Rakennuskustannukset nousivat elokuussa 0,3 prosenttia vuodentakaisesta
22.09.2017 8.00Lue uusin Real Machineryn mielenkiintoinen asiakaslehti
21.09.2017 9.00Tervetuloa Rotatorin uuden toimipisteen avajaisiin 22.-23.9.
20.09.2017 19.10KATSO VIDEO! Uusi Sisu Polar Hybrid Ammattilehden koeajossa ja esittelyssä
20.09.2017 13.20Nimityksiä MN-Lifttek Oy:ssä
20.09.2017 13.05Rudus Oy muuttaa Peabin Ultimes Business Gardeniin
19.09.2017 10.50Tänä vuonna jo kaksi ilmajohtoihin liittyvää sähköiskukuolemaa
19.09.2017 10.40HYDROSHOP -asiakaslehti ilmestynyt - LUE TÄSTÄ!
19.09.2017 8.22Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui
19.09.2017 8.08Riihimäen Jussilansuon maa-ainesten käsittelykeskuksen suunnittelu uuteen vaiheeseen
18.09.2017 11.35JLG kuukulkijoiden korkeinta huippuluokkaa!
18.09.2017 10.35Suorituskykyinen LED-otsavalaisinuutuus
18.09.2017 10.27Ovako esittelee Hybrid Steel® - ainutlaatuisilla ominaisuuksilla varustettu teräslaatu.
18.09.2017 10.15NCC lunastaa lupauksia uudessa Rovaniemen tienhoitourakassa
18.09.2017 8.20Mitä opittiin nurmenviljelystä kasvukaudella 2017?
17.09.2017 9.00Uusi Novatron Xsite® PRO 3D -porasovellus esiteltiin Maxpossa
17.09.2017 7.10Kiinteistöjen kulunvalvonta - kätevää ja edullista
16.09.2017 9.11Täydennysrakentaminen ja Naantalin allianssi teemoina YIT:n puheenvuoroissa Kuntamarkkinoilla
15.09.2017 13.30Destia jatkaa Itä-Suomen LAM-pisteiden kunnossapitäjänä
14.09.2017 16.57Seitsemän kysymystä AdBluesta - mitä, missä ja milloin
14.09.2017 15.10Etelä-Savon III-luokan pohjavesialueiden pohjavesitutkimukset alkavat
14.09.2017 10.00KATSO VIDEO! Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara esittelee uutta XT-varustelua
13.09.2017 16.50Baltic Connector jatkaa maakaasuputken maastotutkimuksia
13.09.2017 15.00DAF uudistaa ja täydentää CF- ja XF -mallejaan

Näytä lisää »