Tampere elää ratikkatyömaan ympärillä

29.09.2017 10.15

Tampereen raitiotien aktiivista rakentamista on takana vajaa vuosi. Raiteita on valmistunut noin 250 metriä yhteensä tarvittavasta 15 kilometristä. Huomaamatta ei raitiotie keskelle kaupunkia ilmesty, ja projekti hakeekin vertaistaan Suomessa.

”Raitiotien rakentaminen näkyy vahvasti kaupungin arjessa. Työmaat sijaitsevat erittäin vilkkaiden kulkureittien varrella, ja tilapäisiä liikennejärjestelyjä joudutaan tekemään paljon. Rakentaminen etenee kuitenkin lohkoittain siten että missään kohtaa ei ole yhtäjaksoista haittaa koko nelivuotisen rakennusvaiheen ajan”, kertoo yksikönjohtaja Jarkko SalmenojaYIT:ltä. Tampereen raitiotien rakentamisesta vastaa Raitiotieallianssi, jossa mukana on myös YIT.

Työmaiden lähellä on asuintaloja ja yrityksiä, joten maassa on paljon runkovesilinjoja, kaukolämpöputkia ja kaapeleita. Johtosiirtoja varten tarvitaan paljon hyvin syviä kaivauksia, samalla kun ympärillä liikkuu kevyttä liikennettä ja autoilijoita.

”Suunnittelussa pyrimme jatkuvasti huomioimaan, että ihmiset pääsevät kulkemaan ohi ja asioimaan normaalisti liikkeissä. Olemme panostaneet todella paljon sidosryhmäyhteistyöhön; tapaamme säännöllisesti yrittäjiä, erilaisia järjestöjä ja muita tahoja. Joissain kohteissa töitä tehdään myös katualueiden ulkopuolella. Näissä kohteissa järjestetään naapurien kuulemisia yhdessä taloyhtiöiden hallitusten kanssa. Palautetta tulee paljon ja se käsitellään hankkeen johtoryhmässä asti”, Salmenoja kertoo.

Haittaavat työvaiheet pyritään tekemään sellaiseen aikaan, että harmia koituisi vähemmän tai haitta olisi mahdollisimman lyhytkestoinen. Esimerkiksi Hämeenkadulla valmistaudutaan rakentamaan kiskot, pysäkit, pyörätiet ja jalkakäytävät kerralla, eikä alunperin suunnitellusti vaiheittain peräkkäisinä vuosina. Näin korttelin kokonaisuus valmistuu nopeammin eikä haitta ei ole niin pitkäkestoinen.

”Totta kai häiriötä tulee, kun isoja rakennustöitä tehdään kaupungin valtaväylillä. Meidän tavoitteemme on kuitenkin rakentaa tämä tamperelaisille turvallisesti ja ajoissa.  Tällä hetkellä tapaturmasaldo onkin hienosti nolla”, Salmenoja kertoo.

”Vaihtuvat liikennejärjestelyt suunnitellaan tarkasti tiedossa olevien keskimääräisten liikennemäärien mukaan. Tienkäyttäjiltä tulee nopeasti viestiä uusien liikennejärjestelyiden toimivuudesta. Etenkin ammattikuljettajilta saamme arvokasta tietoa siitä, miten väliaikaiset väylät toimivat. Asukastyytyväisyyttä, ympäristöasioita ja tuotannon tehostamista parantavia keinoja innovoidaan myös koko allianssin henkilöstön toimesta. ”

Palautteella voi vaikuttaa

Tampereen kaupungin projekti-insinööri Antti Haukka työskentelee raitiotien kehitysohjelmassa, joka koordinoi yhteistyötä ja pyrkii edistämään hankkeen sujuvuutta kaikin keinoin. Haukka tapaa asukkaita ja yrittäjiä säännöllisesti, esittelee hanketta sidosryhmätahoille ja käy läpi allianssille tulevaa palautetta. Hän myös keskustelee aiheesta esimerkiksi Facebook-ryhmässä ja Twitterissä (@anttihaukka).‏

”Teemme paljon töitä, jotta saamme haitat minimoitua. Käymme esimerkiksi desibelimittarin kanssa mittaamassa ennen ja jälkeen -arvoja ja kierrämme itse testaamassa, miten väliaikaiset reitit ja opasteet toimivat. Käymme viikoittain läpi, miten olemme onnistuneet eri kohteiden järjestelyjen ennakkoarvioissa ja miten liikenne todellisuudessa kohteessa soljuu. Myös ensimmäiset laajemmat sidosryhmäkyselyt on jo tehty ja niissä saimme hyvää keskitasoa olevat arviot”, Haukka kertoo.

Töitä tehdään useammalla eri katuosuudella päivisin. Yötöinä on lisäksi tehty sellaisia työvaiheita, joissa liikenne joudutaan katkaisemaan kokonaan esimerkiksi risteysalueilla.

Keskustan ja Kalevan muutokset aiheuttavat eniten keskustelua, vaikka Hervannassa tehdään vähintään yhtä isoja töitä. Sammonkatu, Itsenäisyydenkatu ja Hämeenkadun länsipää ovat monen kulkureitin varrella. Hämeenkadulla työvaiheiden määrä kasvaa tulevana vuonna, kun myös Rautatieaseman päässä aloitetaan radan teko.

”Nyt jo tehdään paljon, mutta tulevina vuosina tehdään vielä enemmän. Hämeenkadun työt varmasti puhututtavat ensi kesänä. Pyrimme koko ajan entistä parempaan viestintään, jota onkin tässä jo päästy hiomaan. Oma rimamme viestinnän onnistumiselle on hyvin korkealla”, Haukka summaa.

Jokainen palaute huomioidaan ja tarvittaessa korjaavat toimenpiteet tehdään välittömästi. Esimerkiksi Itsenäisyydenkadulla kadulle kaivantojen päälle asennetut ajosillat aiheuttivat jatkuvaa kolinaa bussien ajaessa yli.  Äänihaitasta tuli useita viestejä, joiden ansiosta asiaan reagoitiin heti, ja ajosiltojen asennus korjattiin.  

TAMPEREEN RATIKKA: NÄIN SE ETENEE

  • Raitiotien rakentaa Raitiotieallianssi. Sen muodostavat Tampereen kaupunki, YIT, VR Track ja Pöyry.
  • Vuosina 2017–2021 rakennetaan raitiotien osa 1. Se sisältää raiteet Pyynikintorilta itään Hervantajärvelle ja yliopistolliselle keskussairaalalle, sekä varikon Hervantaan.
  • Syksyllä 2017 ratikkatöitä tehdään noin kymmenessä eri kohteessa, useammalla katualueella keskustassa, Pyynikillä, Kalevassa, Hervannan valtaväylän varrella ja Hervannassa.
  • Aluksi rakennetaan raiteet ja pysäkit. Näiden jälkeen tehdään kaupungin katusuunnitelman mukaan jalkakäytävät ja mahdolliset pyöräilykaistat.
  • Rakentaminen on edennyt vuonna 2017 muilta osin aikataulussa, mutta esimerkiksi varikon kaavan ja Hallilassa katusuunnitelman lainvoimaisuus on viivästynyt.
  • Eniten rakennetaan vuosina 2018 ja 2019, ja vilkkainta työ on sulan maan aikaan.
  • Raitiotieallianssi pyrkii minimoimaan työmaahaitat ja tiedottaa ennakkoon töiden etenemisestä ja mahdollisista muutoksista useissa eri kanavissa.

Seuraa Tampereen raitiotien rakentamista verkossa www.fraitiotieallianssi.fi ja allianssin some-kanavissa.  

25.10.2017 15.11Terrafame on päättänyt hakea valtioneuvostolta lupaa uraanin talteenotolle
25.10.2017 14.00Terrafamen kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto 63,9 miljoonaa euroa - kannattavuus parani selvästi
25.10.2017 10.10Yrityksenne liite Metsäalan Ammattilehden väliin superedullisesti - varaa heti!
24.10.2017 17.00LUE TÄSTÄ! Uusi Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.10.2017 15.15Loppuvuoden kovin konetarjous: Komatsu HB215LC-2 -hybridikaivukone Komatsu PC210LC-11 hinnalla
23.10.2017 14.05Oulun Lentokentäntien nykypaikan kehittämisselvitys valmistui
23.10.2017 9.55Taloyhtiöt hakevat säästöjä lämmityskustannuksiin lämpöpumppuinvestoinneilla
23.10.2017 9.30Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtuma kokoaa teollisuuden ammattilaiset yhteen
22.10.2017 12.11Lemminkäiselle infraurakka Henriksdalin jätevedenkäsittelylaitoksessa Tukholmassa
22.10.2017 11.00Ritchie Bros.in Tampereen konehuutokauppa 25.10. sähköisenä
21.10.2017 10.11TTS kouluttaa koneasentajia RealMachinerylle - lähde mukaan hyvään joukkoon
21.10.2017 7.11Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni kesä-elokuussa
20.10.2017 16.11Keitele Groupille uusi JCB 457 HT pyöräkuormaaja
20.10.2017 11.00Hella Valovoimakiertue 2017 starttaa ensi viikolla
19.10.2017 16.01Ammattilehden Mediamobiili 2.0 on otettu käyttöön - näyttävä ajoneuvo liikkuu tien päällä ja alan tapahtumissa
19.10.2017 15.11Niemi-Korpi järjestää avajaiset uudessa Vantaan toimipisteessään nyt perjantaina ja lauantaina - tarjolla hyötyajoneuvoja ja hampurilaisia!
19.10.2017 9.11Avant Tecno Oy Suomen Ampumahiihtoliiton pääyhteistyökumppaniksi
18.10.2017 18.11Rototilt vie automaation aivan uudelle tasolle
18.10.2017 15.11Metsolle merkittävä tilaus mineraalienkäsittelylaitoksen toimituksesta Venäjälle
18.10.2017 13.30Terrafame Oy:n yhteistoimintaneuvottelut päätökseen: 37 saa lähtöpassit
18.10.2017 12.30RTS-ympäristöluokituksen kriteeristö päivittyy vastaamaan LEVEL?s vaatimuksia
18.10.2017Suomen tilavin on turvallisuudeltaan ja ympäristöystävyydeltään hyvässä ykkösluokassa.
17.10.2017 15.11KATSO TÄSTÄ! Talvikoneet RealMachinerylta nopealla toimituksella ja hyvin hinnoin
17.10.2017 8.09Finavian rakennuttaa Hki-Vantaalle seitsemän uutta lähtöporttia
16.10.2017 9.33Asetuksen muutos velvoittaa parantamaan talousveden riskienhallintaa
15.10.2017 11.00Katso tästä lokakuun LED-tarjous Länkkäreihin
15.10.2017 9.11Lemminkäisen asuinkerrostalokohteisiin Sompasaaressa Fortum SmartLiving -ratkaisu
14.10.2017 9.00Rakennuskustannukset nousivat syyskuussa 0,1 prosenttia vuodentakaisesta
13.10.2017 17.00Hitachin uudessa hybridikaivinkoneessa yhdistyvät koeteltu teknologia ja tulevaisuuden innovaatiot
13.10.2017 11.23YIT:lle 20 M euron katu-urakat Helsingissä
13.10.2017 9.54Vt 15 Kotka-Kouvola -tiesuunnitelman vuorovaikutus käyntiin yleisötilaisuuksilla
13.10.2017 9.00Turvallista työpäivää tänäänkin - Tapaturmapäivän aamun vinkit Deleten Helsingin toimipisteestä
12.10.2017 15.00engconin perustajalle Stig Engströmille Årets Grundare Sverige 2017 -tunnustus
12.10.2017 9.50Nokialla tutkitaan Maatialanharjun pohjavesialueen geologista rakennetta
12.10.2017 7.00Terrafamen sivukivialueen työmaalla vesienhallinnan lyhytaikainen poikkeustilanne
11.10.2017 19.17Teknologia17 messu jatkuu huomenna Helsingin Messukeskuksessa - Ammattilehti mukana osastolla 6F91 - jakelussa uusin Fluid Finland
11.10.2017 14.45Sotkamo Silver laajentaa
10.10.2017 16.00Metsolle merkittävä tilaus mineraalienkäsittelylaitoksen toimituksesta Venäjälle
09.10.2017 21.00KORJAUS XLPRO -ARTIKKELIIN KIVIROCK 2/2017
09.10.2017 12.49Tero Kiviniemi Destian toimitusjohtajaksi
09.10.2017 12.43Helsinki-Vantaan uudistunut kiitotie 2 on otettu käyttöön tänään
09.10.2017 12.40Peikon WELDA -kiinnityslevyille ETA-arviointi ja CE-merkintä
09.10.2017 12.20MICHELIN esittelee uuden sukupolven rengassarjan dumppereihin
09.10.2017 12.00Uusi, kestävämpi Michelin E4 ADT -rengas
09.10.2017 8.10Muutos YIT:n johtoryhmässä
08.10.2017 9.11Iso paha puskutraktori täyttää 40 vuotta - Cat D10 ja sen edistyksellinen korotettu vetopyörä muutti puskutraktorien markkinat
07.10.2017 9.00YIT:n ehdotus jatkoon Pasilan tornialueen kilpailussa
06.10.2017 16.10Mateko luovutti Finavialle kolme uutta JCB 457HT pyöräkuormaajaa
06.10.2017 9.00Hitachi talvikampanja on nyt käynnissä - lue tästä lisää
06.10.2017 8.00Teboil Heavy Duty -sivustolta voiteluainetietoa raskaan kaluston ammattilaisille
05.10.2017 14.05Destiassa aloittaa Erikoisrakentamisen tulosyksikkö
05.10.2017 11.00ELY-keskus on käynnistänyt maantielain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatielle 9 Lievestuoreen kohdalle
04.10.2017 9.20Hydrologisen seurannan ammattilaiset kokoontuvat Lappeenrannassa
03.10.2017 11.02Markkinoiden ensimmäinen työkonediesel St1 MPÖ Plus vähentää kustannuksia ja päästöjä
03.10.2017 9.00Hilti Suomelle nuori toimitusjohtaja
02.10.2017 11.00Peikko toimittaa huomattavan tilauksen ostoskeskushankkeeseen Latviassa
02.10.2017 8.45Caterpillar ja Kennametal teknologiayhteistyöhön
01.10.2017 9.00Hyödynnä CAT-akkukampanjan edut
30.09.2017 11.00Avant ollut jo 25 vuotta Tanskan markkinoilla
29.09.2017 10.15Tampere elää ratikkatyömaan ympärillä
29.09.2017 9.00Destia palkitsi parhaat infra-alan lopputyöt
28.09.2017 9.00Morotec Oy:lle uusi pyöräalustainen Doosan DX170W-5 -kaivukone
28.09.2017 7.00Kilpailu- ja kuluttajavirasto aloittaa jatkokäsittelyn Lemminkäisen ja YIT:n yhdistymisessä
27.09.2017 11.00NCC lunastaa lupauksia uudessa Rovaniemen tienhoitourakassa
27.09.2017 9.00Maarakennusalan kustannukset nousivat elokuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
26.09.2017 17.01OP jasto Oy:lle 14 asentajaa palvelemaan Doppstadt, Sennebogen, Magni ja MTB asiakkaita
26.09.2017 16.11Niemi-Korpi avasi myyntipisteen Vantaalle Kehä III varrelle - tarjolla laajasti hyviä vaihtoautoja
26.09.2017 11.05RealMachinery vahvistaa yhteistyötään Ammanin kanssa
26.09.2017 9.45Uuden sukupolven Hardox® kulutuslevy maansiirtolavoihin, kauhoihin ja kontteihin
25.09.2017 19.02LUE TÄSTÄ! Historian suurin FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 172 sivua asiaa hydrauliikasta ja pneumatiikasta
25.09.2017 14.15Bluetooth kuulusuojaimet kovaan käyttöön
25.09.2017 9.00Metso vauhdittaa strategiansa toteutusta uuden toimintamallin ja organisaation avulla
24.09.2017 11.00Arvometallien kierrätyslaitos Suomeen - rakentamisen suunnittelu käynnistyy syksyn aikana
24.09.2017 9.11YIT:n uudet maanteiden ja kaupunkien kunnossapitourakat alkavat lokakuussa
23.09.2017 9.00Volvo CE avannut huoltopisteen Hyvinkäällä
23.09.2017 7.10Muutos Lemminkäisen johtoryhmässä
22.09.2017 9.00Rakennuskustannukset nousivat elokuussa 0,3 prosenttia vuodentakaisesta
22.09.2017 8.00Lue uusin Real Machineryn mielenkiintoinen asiakaslehti
21.09.2017 9.00Tervetuloa Rotatorin uuden toimipisteen avajaisiin 22.-23.9.
20.09.2017 19.10KATSO VIDEO! Uusi Sisu Polar Hybrid Ammattilehden koeajossa ja esittelyssä
20.09.2017 13.20Nimityksiä MN-Lifttek Oy:ssä
20.09.2017 13.05Rudus Oy muuttaa Peabin Ultimes Business Gardeniin
19.09.2017 10.50Tänä vuonna jo kaksi ilmajohtoihin liittyvää sähköiskukuolemaa
19.09.2017 10.40HYDROSHOP -asiakaslehti ilmestynyt - LUE TÄSTÄ!
19.09.2017 8.22Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöportin 28 siltapaikka uusiutui
19.09.2017 8.08Riihimäen Jussilansuon maa-ainesten käsittelykeskuksen suunnittelu uuteen vaiheeseen
18.09.2017 11.35JLG kuukulkijoiden korkeinta huippuluokkaa!
18.09.2017 10.35Suorituskykyinen LED-otsavalaisinuutuus
18.09.2017 10.27Ovako esittelee Hybrid Steel® - ainutlaatuisilla ominaisuuksilla varustettu teräslaatu.
18.09.2017 10.15NCC lunastaa lupauksia uudessa Rovaniemen tienhoitourakassa
18.09.2017 8.20Mitä opittiin nurmenviljelystä kasvukaudella 2017?
17.09.2017 9.00Uusi Novatron Xsite® PRO 3D -porasovellus esiteltiin Maxpossa
17.09.2017 7.10Kiinteistöjen kulunvalvonta - kätevää ja edullista
16.09.2017 9.11Täydennysrakentaminen ja Naantalin allianssi teemoina YIT:n puheenvuoroissa Kuntamarkkinoilla
15.09.2017 13.30Destia jatkaa Itä-Suomen LAM-pisteiden kunnossapitäjänä
14.09.2017 16.57Seitsemän kysymystä AdBluesta - mitä, missä ja milloin
14.09.2017 15.10Etelä-Savon III-luokan pohjavesialueiden pohjavesitutkimukset alkavat
14.09.2017 10.00KATSO VIDEO! Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara esittelee uutta XT-varustelua
13.09.2017 16.50Baltic Connector jatkaa maakaasuputken maastotutkimuksia
13.09.2017 15.00DAF uudistaa ja täydentää CF- ja XF -mallejaan

Näytä lisää »