Rautateiden vaarallisten aineiden kuljetusonnettomuudet tapahtuvat pääsääntöisesti vaihtotöissä13.05.2014 15.31 Suurin osa rautatieliikenteen vaarallisten aineiden kuljetusonnettomuuksista tapahtuu vaihtotöissä, selviää Trafin uudesta analyysistä. Analyysi antaa viitteitä siihen, että vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvää turvallisuutta olisikin mahdollista parantaa esim. vaihtotöiden toimintatapoja kehittämällä sekä yksityisraiteiden kuntoa parantamalla. Vakavia vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyviä onnettomuuksia on Suomen rautateillä tapahtunut vähän viime vuosina. Pienempiä onnettomuuksia sekä vaara- ja läheltä piti -tilanteita tapahtuu kuitenkin vuosittain. Junaliikenteessä vakavan vaarallisten aineiden kuljetusonnettomuuden vaara on olemassa esim. tasoristeysonnettomuuden tai suistumisen yhteydessä. Yleisimpiä vaarallisten aineiden kuljetusonnettomuuksia rautateillä ovat olleet vaihtotöissä tapahtuneet suistumiset ja vaarallisten aineiden vuodot. Tyypillisin onnettomuus on vaarallisia aineita kuljettavan vaunun suistuminen vaihtotyössä hiljaisella nopeudella liikuttaessa. Vaihtotöiden onnettomuusalttiutta selittää se, että vaihtotyö on junaliikennettä alttiimpaa inhimillisille virheille – vaarallisten aineiden kuljetuksen lisäksi myös suurin osa muista rautateiden onnettomuuksista tapahtuu juuri vaihtotöissä. Vaikka vaihtotyöonnettomuuksien seuraukset ovat pienistä nopeuksista johtuen tyypillisesti pieniä, voi vaihtotyössä vaarallisten aineiden ollessa kyseessä tapahtua hyvinkin vakavia onnettomuuksia. Analyysi kokonaisuudessaan Trafin julkaisut-sivuilla www.trafi.fi/palvelut/julkaisut/2014_julkaisut |