Unescon Koulutus kaikille -seurantaraportti 2012: Toisen asteen koulutuksella nuorisotyöttömyyttä torjumaan20.11.2012 5.05 Nuorisotyöttömyys ja nuorten näköalattomuus ovat uhka yhteiskuntien rauhanomaiselle kehitykselle, varoittaa Pariisissa 16. lokakuuta julkistettu YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestön Unescon Koulutus kaikille -seurantaraportti. Samalla hukataan merkittävä pääoma, jota kehittyvät valtiot tarvitsevat talouskasvuun. Vuonna 2010 joka kuudes ihminen oli 15-24-vuotias. Samaan aikaan Työelämätaidot ja työllistävä koulutus ovat kehityshaasteita, joita Suomen hallituksen kehityspoliittinen ohjelma korostaa. Suomi on sitoutunut Koulutus kaikille -prosessiin ja edistää sen tavoitteita sekä kahdenvälisessä että monenkeskisessä yhteistyössään. Tällä hetkellä Suomi tukee opetuksen kehittämistä erityisesti Etiopiassa, Mosambikissa, Nepalissa, Kosovossa, Zimbabwessa ja Haitissa. Esimerkiksi Nepalin kehitysyhteistyössä erityiseksi kehittämiskohteeksi on nostettu juuri nuorison työelämätaidot. Vuonna 2011 maailmassa oli 29 miljoonaa työpaikkaa vähemmän kuin ennen talouskriisiä. Ensimmäisinä työttömiksi jäävät ne, joilla ei ole koulutusta. Kouluttamattomat päätyvät myös koulutettuja todennäköisemmin köyhyyskierteeseen ja alipalkattuun, usein terveydelle haitalliseen työhön. Nuorisotyöttömyyttä vastaan kamppailtaessa työpaikkojen luominen ei riitä, jollei nuorilla ole työn edellyttämiä luku-, kirjoitus- ja laskutaitoja. Ne vaativat vähintään peruskoulun yläastetta vastaavan koulutustason – Unescon mukaan kaikille tulisi taata pääsy sille tasolle vuoteen 2030 mennessä. Työllistymistä edistävät taidot ovat erityisen tärkeitä tytöille ja naisille. Esimerkiksi Pakistanissa hyvän lukutaidon omaava nainen voi odottaa ansaitsevansa 95 prosenttia lukutaidotonta sisartaan enemmän. Tällä hetkellä 71 miljoonaa yläkouluikäistä lasta ja nuorta on koulutuksen ulkopuolella. Alhaisen tulotason maissa 52 prosenttia lapsista ja nuorista aloittaa yläkoulun, Saharan eteläpuolisessa Afrikassa vain 40 prosenttia. Ammatilliseen koulutukseen osallistuminen on vuodesta 2000 pysynyt vaatimattomassa 11 prosentissa kaikista toisen asteen opinnot aloittaneista. Unescon seurantaraportti kehottaa työllistymistä edistävien taitojen lisäämiseksi Koulutus kaikille -raportti patistaa rahoittajamaita pitämään lupauksensa ja kattamaan tavoitteiden saavuttamiseen tarvittavan 16 miljardin dollarin vuotuisen rahoitusvajeen. Rahoituksen trendi on tällä hetkellä päinvastainen: opetussektorin kehitysyhteistyömäärärahat laskivat maailmanlaajuisesti 3 prosenttia vuonna 2011 – ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1997. Koulutus kaikille -prosessiin sitoutui vuonna 2000 164 YK:n jäsenmaata. YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon käynnisti syyskuussa maailmanlaajuisen Education First -aloitteen, jolla uudistetaan Koulutus kaikille -sitoumukset. Unescon seurantaraportti tilastoi huomattavaa edistystä vuodesta 2000. Nykytahdilla jäädään kuitenkin kauas tavoitteesta saada kaikki lapset kouluun vuoteen 2015 mennessä: |