Bridgestone on kehittänyt uraauurtavan kuorma- ja linja-autojen renkaiden valmistustekniikan pinnoitustekniikan pohjalta14.01.2013 10.21
Bridgestone Corporation on ilmoittanut kehittäneensä uuden kuorma- ja linja-autojen renkaiden valmistustekniikan, jonka avulla säästetään merkittäviä määriä raaka-aineita ja vähennetään polttoaineen kulutusta. Uuden tekniikan nimi on TRISAVER, joka viittaa sen tuomiin kolmenlaisiin säästöihin: se säästää kustannuksia ja raaka-aineita sekä pienentää hiilidioksidipäästöjä. Vuonna 2007 tekemänsä Bandag-yritysoston (Bandag Inc.) jälkeen Bridgestone on kehittänyt uutta pinnoitettuja renkaita ja Bandagin pinnoitustekniikkaa hyödyntävää maailmanlaajuista liiketoimintaa. Uudet renkaat valmistetaan vulkanoimalla kaikki materiaalit yhdellä kertaa, mutta pinnoitettua rengasta valmistettaessa liitetään yhteen erillinen, jo aikaisemmin vulkanoitu runko (alkuperäisen renkaan runko, joka jää jäljelle, kun sen alkuperäinen kulutuspinta on kulunut pois) ja kulutuspinta (renkaan osa, joka on kosketuksessa tiehen). Tutkiessaan tätä valmistustapojen keskeistä eroa Bridgestone havaitsi, että renkaan suorituskykyä voidaan parantaa valmistamalla runko ja kulutuspinta kummallekin komponentille optimoidun prosessin avulla. Bridgestonen TRISAVER-tekniikka käyttää hyväkseen tätä innovatiivista valmistusmenetelmää ja mullistavaa uutta seosta sekä rungossa että kulutuspinnassa. Uusi tekniikka vähentää merkittävästi renkaan vierintävastusta verrattuna tavanomaisiin renkaisiin. Lisäksi se tekee renkaasta kestävämmän, minkä ansiosta rengas voidaan pinnoittaa useampaan kertaan. Mullistava uusi tekniikka tarjoaa asiakkaille lisäarvoa kustannussäästöinä, sillä aiempaa kestävämpi rengas voidaan pinnoittaa useita kertoja ja pienempi vierintävastus vähentää polttoaineen kulutusta. Tekniikka on myös ympäristöystävällinen, sillä siinä raaka-aineet käytetään entistä tehokkaammin ja siitä syntyy vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Bridgestone aikoo lanseerata uuden tekniikan lähitulevaisuudessa. Tällä hetkellä tuotteita testataan tieoloissa ja niiden markkinoitavuutta tutkitaan. Bridgestone-konserni on määrittänyt pitkän aikavälin ympäristötavoitteet, joita ovat vain sataprosenttisesti kestävien materiaalien käyttäminen ja maailmanlaajuisesti sovitun kasvihuonekaasujen päästöjen vähennystavoitteen saavuttaminen (hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vähintään 50 prosentilla) vuoteen 2050 mennessä. Taustatiedot: TRISAVER-tekniikka on yksi tavoista, joilla Bridgestone-konserni yrittää saavuttaa kahta osaa pitkän aikavälin ympäristötavoitteistaan: vain sataprosenttisesti kestävien materiaalien käyttäminen ja maailmanlaajuisesti sovitun kasvihuonekaasujen päästöjen vähennystavoitteen saavuttaminen (hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vähintään 50 prosentilla). |