Meriliikenteen tulevaisuus kiinni valinnoista25.02.2013 5.12
Suomen meriliikenteen menestyminen tulevaisuudessa on kiinni valituista toimintatavoista, painottaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja liikenne- ja viestintäministeriön yhteistyössä teettämä tutkimus. - Meriliikenteen kehittymiseen vaikuttavat useat sekä alan sisäiset että ulkoiset tekijät, joista suureen osaan voimme itse Suomessa vaikuttaa, korostaa Trafin ylijohtaja ja merenkulkujohtaja Tuomas Rout. - Tekijät liittyvät kuitenkin kiinteästi toisiinsa ja siksi on erittäin tärkeää suunnata paukut oikein. Tutkimuksessa tunnistettiin Suomen meriliikenteen kehittymisen kannalta merkittävämmiksi tekijöiksi Suomen elinkeinopolitiikka, satamiin liittyvät väyläratkaisut, eri merenkulun tuet ja maksut sekä kansainvälinen yhteistyö. Näihin tekijöihin on myös parhaat mahdollisuudet vaikuttaa yhteiskunnan toimilla. Skenaarioissa vaihtelevat kauppakumppanit, ympäristövaikutukset ja talouden näkymät- Tutkimuksessa haettiin vaihtoehtoisia skenaarioita, joiden avulla voimme varautua tuleviin muutoksiin”, kertoo Routa. - Tunnistamalla kehityssuunnat etukäteen ja toimimalla aktiivisesti, pystymme minimoimaan haittoja ja kääntämään myös osan niistä voitoiksemme. Tutkimuksessa muodostettiin neljä erilaista, vuoteen 2030 ulottuvaa skenaariota:
Tutkimus on jatkoa vuonna 2011 tehdylle Itämeren kuljetusjärjestelmän tulevaisuuden skenaarioita –tutkimukselle, joka todettiin erittäin hyödylliseksi. Molempien skenaariotutkimusten työstön aikana myös sidosryhmiltä on saatu arvokkaita kommentteja. Tutkimuksella pyritään tukemaan Suomen meriliikenteen strategian laatimista, jota tehdään liikenne- ja viestistäministeriön johdolla. Strategian on tarkoitus valmistua vuoden 2013 loppuun mennessä. Suomen meriliikenteen skenaariot 2030 –tutkimuksen on toteuttanut Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne ja se on julkaistu kokonaisuudessaan Trafin nettisivuilla www.trafi.fi/julkaisut2013. |