Komissiolta ehdotuksia rautatieliikenteen kilpailun lisäämiseksi25.03.2013 8.22 Euroopan komissio ehdottaa antamassaan neljännessä rautatiepaketissa, että rajat ylittävän rautatieliikenteen teknisiä ja hallinnollisia esteitä poistettaisiin ja markkinoille pääsyä helpotettaisiin. Komission tavoitteena on lisätä rautatieliikenteen markkinaosuutta erityisesti EU:n sisäisessä henkilöliikenteessä ja kehittää rautatieliikenteen toimintaedellytyksiä. Ehdotuksella komissio tavoittelee henkilöliikennepalvelujen avaamista kilpailulle. Komissio uskoo kilpailun tehostavan rautatiemarkkinoiden toimintaa ja tekevän rautatieliikenteestä kansalaisille houkuttelevamman liikkumisvaihtoehdon. Lisäksi komissio ehdottaa, että rataverkon haltijoiden olisi oltava toiminnallisesti ja taloudellisesti riippumattomia liikenteenharjoittajista. Rautatiepaketilla komissio haluaa myös yhtenäistää Euroopan maiden kansallista rautatieturvallisuutta ja yhteentoimivuutta koskevia säädöksiä ja poistaa tarpeetonta kansallista sääntelyä. Jatkossa Euroopan rautatievirasto myöntäisi EU-alueen rautatieyrityksille yhtenäiset turvallisuustodistukset ja rautatieyritysten käyttämälle kalustolle niin sanotun markkinoillesaattamisluvan. Tarkoitus on tehostaa lupamenettelyä ja poistaa siinä mahdollisesti esiintyvää syrjintää. Kansalliset erityispiirteet ja valtioiden liikkumavara huomioitava Hallitus pitää komission ehdotusten yleistä tavoitetta hyvänä, mutta korostaa, että säädöksissä tulisi ottaa paremmin huomioon jäsenvaltioiden kansalliset erityispiirteet. Suomen kohdalla ne ovat muun muassa Keski-Euroopasta poikkeava raideleveys, talviolosuhteet ja Suomen ja Venäjän välinen liikenne. Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittänyt rautatieliikenteen henkilöliikenteen kilpailun avaamisen vaikutuksia. Selvitysmies dosentti Juha Honkatukian selvitys valmistui joulukuussa 2012. Hallitus antoi eduskunnalle selvityksen EU:n komission esityksestä uusiksi rautateitä koskeviksi säädöksiksi 14. maaliskuuta 2013. |