Nastarenkaiden ympäristövaikutusten mittaaminen haasteellista29.01.2014 10.15
Trafi käy parhaillaan läpi nastarenkaiden tyyppihyväksynnän testausmenetelmiä. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta testausmenetelmät ovat kattavat, mutta ympäristötavoitteiden varmentamisessa ne ovat joutuneet tehoseurannan alle. Nastarenkaissa voi käyttää Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen mukaisesti hyväksyttyjä nastoja tai vaihtoehtoisesti osoittaa Trafille, ettei nastarengas aiheuta tien kulumista enempää kuin hyväksytyillä nastoilla varustettu rengas. Tämän osoittamiseen Trafi on hyväksynyt ns. yliajokoemenetelmän, jonka avulla saadaan tietoa nastojen tienpintaa kuluttavasta vaikutuksesta. Kulumismittauksen toistettavuus on kuitenkin osoittautunut käytössä olevalla testimenetelmällä haasteelliseksi. Trafi on havainnut, että eri tutkimuslaitosten tekemissä tienkuluttavuus¬mittauksissa saadaan liian paljon toisistaan poikkeavia tuloksia, minkä takia se on käynnistänyt selvitystyön testimenetelmän mahdollisten virhelähteiden löytämiseksi. Suomessa tyyppihyväksytään kaikkien Pohjoismaiden nastarenkaatPohjoismaiden kesken on sovittu, että Suomi myöntää nastojen ja nastarenkaiden tyyppihyväksynnät. Muut Pohjoismaat tunnustavat kansallisesti Suomessa myönnetyt hyväksynnät. Tyyppihyväksynnän myöntäminen edellyttää tuotteen testaamista hyväksytyn asiantuntijan toimesta. Trafi on hyväksynyt kolme eri tutkimuslaitosta tähän tehtävään.2000–luvun alkupuolella suurelle osalle nastarenkaista ei ollut tehty vaatimuksenmukaisuutta mittaavia testauksia eikä haettu lainsäädännön edellyttämää tyyppihyväksyntää lainkaan. Tähän asiaan Trafi puuttui muutama vuosi sitten ja tietoisuuden lisääntyminen valmistajien ja maahantuojien keskuudessa on lisännyt haettavien tyyppihyväksyntöjen määrää huomattavasti. |