Väylien kunnossapidon näkymät vuodelle 2019

23.01.2019 14.22

Tammikuussa on paikallaan luoda katse alkaneeseen vuoteen. Infran kunto heikkenee tänä vuonna enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Väylän pääjohtaja Kari Wihlman, miltä alkanut vuosi näyttää väylänpidon näkökulmasta?

Näkymät ovat hyytävät. Nykyisellä rahoitustasolla maamme liikenneväylien kunto heikkenee tänä vuonna enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Viime vuodesta selvittiin ylimääräisen liikenneväylien korjausvelkaohjelmassa 2016–2018 myönnetyn lähes 600 miljoonan euron lisärahoituksen turvin. Tällä kyettiin pysäyttämään väyläverkkojen huonontuminen ja korjausvelan kasvu. Perusväylänpidon rahoitus putoaa merkittävästi jo tänä vuonna. Tämä johtaa väistämättä korjausvelan lisääntymiseen myös vilkasliikenteisemmällä väyläverkolla.

Korjausvelka on tällä hetkellä 2,5 miljardia €, eli noin 450 € jokaista suomalaista kohden. Kyseessä ei siis olisi mikään mahdoton summa ja parlamentaarisen työryhmän ehdottama vähintään 300 miljoonan euron vuotuinen korotus perusväylänpitoon on ehdottoman välttämätön, jotta saamme pidettyä väyläverkon hyvässä kunnossa.

Miten tämä näkyy tienkäyttäjille, väyläomaisuuden hallinnan johtava asiantuntija Vesa Männistö?

Tien käyttäjille teiden kunnon heikkeneminen näkyy nopeus- ja painorajoitusten lisääntymisenä. Moottoriteillä voidaan joutua pitämään talvirajoitusta kesään saakka, kunnes tie päällystetään uudelleen. Näin kävi esimerkiksi Lahden moottoritiellä viime kesänä, kun rajoitus jouduttiin pitämään sadan kilometrin tuntivauhdissa heinäkuuhun saakka.

Painorajoitukset, joita joudutaan käyttämään lähinnä silloilla, vaikeuttavat kaikenlaisen tavaran kuljettamista. Tämä nostaa kuljetuskustannuksia ja tekee kuljetuksesta joskus jopa mahdotonta. Tämä on selkeä haitta elinkeinoelämälle. Niin yksityis- kuin ammattiautoilijoitakin haittaa sorateiden huono kunto erityisesti kelirikkoaikoina keväisin ja syksyisin, kun ajaminen on hitaampaa ja hankalampaa. Autot likaantuvat ja riski rikkoutumiseen kasvaa.

Mikä on tilanne rataverkoilla?

Rataverkoston rapistuminen näkyy perille pääsemisen epävarmuutena. Taloudellisten resurssien puute rasittaa myös rataverkkoa. Rataverkon huono kunto näkyy kaikille raideliikenteen käyttäjille häiriöinä sekä nopeus- ja painorajoituksina. Liikenne voidaan joutua katkaisemaan ja korvaamaan junat muilla välineillä. Elinkeinoelämälle tämä merkitsee kuljetuskustannusten kasvua ja kuljetusten hankaloitumisena.

Yksikön päällikkö Tero Sikiö, mitkä ovat näkymät sisävesiväylien kunnossapidossa?

Sisävesiväylillä ja kanavilla kuntotilanne on melko hyvä. Vuonna 2019 valtaosa rahoituksesta ja virkamiesten resursseista menee korjausvelkakohteen Saimaan kanavan alaportit -hankkeen parissa. Muilla suluilla kuntotilanne on melko hyvä eikä merkittävää korjausvelkaa ole tällä hetkellä. Se taas johtuu viimeisen 10 vuoden määrätietoisesta työstä.

Sisävesiväylillä turvalaitteet ovat tavoitteen mukaisessa kunnossa. Joka vuosi tarvitaan kuitenkin resursseja kuntotilanteen ylläpitämiseksi.

Sisävesiväylillä ja kanavilla vuosittainen vesiväylänpidon rahantarve on noin 13-14 M€, josta ylläpitorahaa noin 3 miljoonaa euroa ja Saimaan kanavan Venäjälle maksettavaa vuokraa 1,4 M€. Näillä summilla on viime vuosina saatu pidettyä korjausvelka kurissa.

Miltä meriväylillä näyttää, yksikön päällikkö Simo Kerkelä?

Myös meriväylillä olemme saaneet korjattua merenkulun turvalaitteita kohtalaisen hyvin ja saavuttaneet asetetut tavoitteet huonokuntoisten turvalaitteiden määrässä. Turvalaitteiden kunnon ja kunnossapitoruoppausten osalta voi todeta, että korjausvelkaa ei juuri enää ole. Tässä on auttanut osaltaan myös viime vuosina saatu korjausvelkarahoitus. 

Meriväylien vuosibudjetti on noin 15 miljoonaa euroa. Tällä rahoituksella toteutetaan meriväylien hoito ja korjaushankkeet, huolehditaan vesiväylästön turvallisuudesta tilaamalla tarvittavat meriväylien tutkimukset ja niihin liittyvä suunnittelu, sekä pidetään yllä vesiväylätietoja.

Aloitimme 2018 myös laajan digitalisaatiokokeilun vesiväylien hoidossa, jonka tavoitteena on parantaa merenkulun turvallisuutta ja vesiväylänhoidon kustannustehokkuutta. Kokeilulla tavoitellaan myös energiatehokkaampaa väylänhoitoa.

Vesa Männistö, mikä osa väylärahoituksesta kaipaisi kipeimmin lisärahoitusta?

Päällystetty tiestö ehdottomasti. Toinen tärkeä kohde on ratojen kunnossapito. Olemme nyt tilanteessa, jossa ei pystytä tekemään kunnostusta niin paljon, kuin haluttaisiin. Rataverkolla on jouduttu nipistämään kunnostustöissä tasaisesti joka taholla, joten puute näkyy siellä kaikilla osa-alueilla.

Mitä myönteistä vuosi tuo tullessaan, pääjohtaja Wihlman?

Maanteiden talvihoito paranee, kun talvihoidon periaatteita tarkistettiin ja siihen osoitettiin lisärahoitusta. Vuoden alusta hoitoluokkia korotettiin noin 11-12 000 km matkalla ja kun nämä ovat keskimääräistä vilkkaammin liikennöityjä, yli 30 % liikenteestä saa tänä vuonna aiempaa parempaa palvelutasoa.

Talvikunnossapidon uudet urakkamallit parantavat kunnossapidon tasoa tulevaisuudessa vielä lisää, kun urakoiden kilpailutuksen myötä hoitoluokkia nostetaan edelleen noin 3000 km matkalla vuosina 2019-24.

Vesa Männistö, mitä hyvää on näköpiirissä?

Tutkimus- ja kehitystyössä on useita hankkeita, joista toivotaan helpotusta tiettyihin ongelmakohtiin. Tiedonhallinta paranee ja digitalisaatio säästää aikaa sekä resursseja, jotta voimme keskittyä olennaiseen.

PEHKO-hankkeessa (Päällysteiden ennakoivan hoidon ja kunnostuksen ohjelmointi) on saatu lupaavia kokemuksia uusista menetelmistä ja käytännöistä teiden kunnossapitoon. Tavoitteena on katkaista huonokuntoisten päällystettyjen teiden määrän kasvu hyödyntämällä uusinta tekniikkaa ja kasvattamalla päällysteiden käyttöikää. Pilottikohteissa on saatu jopa 30 % säästöjä kustannuksiin. Pilottikohteissa hyväksi havaittuja toimenpiteitä, kuten lumivallien kaato ja sohjo-ojien teko alkukeväästä, onkin jo siirretty uusiin urakkatarjouspyyntöihin. Lue lisää PEHKOsta täältä.

21.03.2019 9.00Destia solmi sopimuksen Kirri-Tikkakoski toteutusvaiheesta
20.03.2019 12.25Satakunnan turvallisimmalla työmaalla kaikki lähtee hyvästä fiiliksestä ja yhdessä tekemisestä
19.03.2019 18.01Koneohjauksen uusi sukupolvi - Trimblen tuotteet kehittyvät jatkuvasti
19.03.2019 17.55Renault Trucks näyttävästi esillä mansen mörinöissä 5.-6.4.2019
19.03.2019 8.15FORCIT Explosives -asiakaskysely on nyt auki
18.03.2019 15.55Splittauksen uusi aikakausi - Kirnuvuori laajentaa kivikiilalaite valikoimaansa
18.03.2019 15.06Kreate voitti 12. Cramo Hockey Cupin
17.03.2019 18.01Kivirockin Facebook-kisa: Kerro oma Caterpillar muistosi - voita CAT D11 puskutraktori!
17.03.2019 10.00Suomen Rakennuskone Oy etsii joukkoonsa kivenkovia ammattilaisia vakituiseen työsuhteeseen Kevitsan kaivokselle
16.03.2019 11.11Auto- ja tiefoorumi: Kunnossa oleva tie on ympäristöteko
15.03.2019 11.00Rakennuskustannukset nousivat helmikuussa 1,8 prosenttia vuodentakaisesta
14.03.2019 10.16Jyväskyläläinen Tana Oy pääsi mukaan Business Finlandin Sampo-kampanjaan
14.03.2019 10.00Fira ja Congrid sopimukseen rakennustyömaiden digitalisoinnista
13.03.2019 11.11Konekaupan Villi Länsi Liedossa 22.-23.3. - Rotatorilla esillä kattava konevalikoima
12.03.2019 21.01Ditch Witch - Johtavaa suuntaporausteknologiaa
12.03.2019 10.11Volvon suurin kaivukone on purku-urakoiden asiantuntijan toteutunut unelma
11.03.2019 9.51Maakaasuputken siirtämiseen liittyvät rakennustyöt alkavat Santalahdessa Tampereella
10.03.2019 10.11Witraktor tarjoaa: Cat öljyistä erikoistarjous
09.03.2019 11.33Uusi JCB sopimushuolto Kokkolaan
08.03.2019 16.33Cernos Oy laajentaa omistuspohjaansa ja jatkaa kasvuaan
08.03.2019 13.11Novatron - Earthmoving Automation
08.03.2019 10.11Konekaupan Villi Länsi Turussa 22.-23.3.2019 - Komatsu koneet esittelyssä
07.03.2019 10.11Volvo Construction Equipmentin myynti kasvoi 27 % vuonna 2018
06.03.2019 16.33Uutta talvipitoa myös tiehöylille - Nokian Hakkapeliitta Loader -rengasperhe laajenee
06.03.2019 13.45Kuormauskykyä keveydellä
05.03.2019 9.00Kaivosteollisuus poikii työtä ja kasvua: Häggblom laajentaa toimintaansa Kokkolassa ja Kalajoella
04.03.2019 21.33Uuden sukupolven Cat minikaivukoneet ovat nyt täällä
04.03.2019 11.20Endomines AB:n joukkovelkakirjalainan myynti päätökseen
04.03.2019 9.30Kuun mineraalivarannot hyötykäyttöön
04.03.2019 8.34Vuoden panostaja 2018 valittu
03.03.2019 15.11KIVIROCK KOEAJAA: Iveco X-Way 570 AS 10x4 76 t - Iveco vahvalla otteella maansiirtokuljetuksiin
02.03.2019 13.11Ab Tallqvist Oy - Maarakennuksen perusteellinen ammattilainen
01.03.2019 14.44Kestävämpiuä kauhoja Hardox 500 Tuf -kulutusteräksellä
01.03.2019 10.12Lisää kierrätystä ja miljardiluokan bisnestä akkualalle
28.02.2019 13.33Litiumhydroksidituotanto parantaa merkittävästi Keliberin litiumhankkeen kannattavuutta
27.02.2019 17.00Kymmenen perulaista kaivosta vierailee Suomessa 18.3.2019 - ilmoittaudu mukaan!
27.02.2019 9.02Rakennusteollisuus RT: Kaavoituksen keventäminen ja sähköinen yhden luukun asiointijärjestelmä vietävä maaliin tulevalla vaalikaudella
26.02.2019 9.07Kaivosalan maailmanlaajuisten kauppojen arvo laski vuonna 2018
25.02.2019 8.35Kaivosteollisuus tarjoaa kansainvälisen työympäristön sekä kilpailukykyisen palkkatason
24.02.2019 10.11Louhintahiekka Oy:n Doosan DX530LC-5: "Tehoa ja ergonomiaa"
23.02.2019 10.11Kiviainesalan turvallisuuskilpailun 2018 parhaat on palkittu
22.02.2019 11.11Terrafamen liikevaihto 325,8 miljoonaa euroa - nikkelin vuosituotannon tavoitetaso saavutettiin
22.02.2019 8.0040 vuotta luonnon armoilla
21.02.2019 22.01Virén-Yhtiöillä hyvä pöhinä päällä
21.02.2019 11.11Baumassa esiteltävä uudistettu Lokotrack LT200HP-kartiomurskainlaitos tuo lisää tehoa ja taloudellisuutta
21.02.2019 8.11Luke: Arktisen kaivostoiminnan hyödyt, haitat ja riskit pitäisi arvioida kokonaisvaltaisemmin
20.02.2019 17.00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 14.12Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan
19.02.2019 19.11Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?
19.02.2019 10.01Tukes: Lujuuslajitellussa rakennepuutavarassa puutteita
18.02.2019 20.00Kehittynyttä mittausteknologiaa louhinta- ja kaivoskäyttöön
17.02.2019 18.55Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n Kobelco SK270SRLC-5: Tyylikäs viimeistä piirtoa myöten
17.02.2019 15.33Konepäivät Matekon uudessa Oulun toimipisteessä ensi lauantaina 23.2.
17.02.2019 9.11Rakennuskustannukset nousivat tammikuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
16.02.2019 11.11Hitachi-konekiertue ensi viikolla 18.-22.2. - katso tästä paikkunnat ja lähde koeajolle!
15.02.2019 19.01Doofor kallioporakoneita esillä Münchenissä - tervetuloa tutustumaan osastolle C2.205
15.02.2019 11.34Keliber Oy:n nykyisille osakkeenomistajille ja henkilöstölle suunnatuilla osakeanneilla yli 10 miljoonaa euroa.
15.02.2019 9.44ISO 9001:2015 -laatusertifikaatti A-Insinöörien Civil Engineering -toimialalle
15.02.2019 9.35Geothermal drilling: High-power laser weakens and fractures hard rock
15.02.2019 8.50Finnsementti toimittaa sementin Kouvolan Ratamo-hankkeen stabilointeihin
14.02.2019 8.22Malmintuotanto Fridayn kaivoksella Yhdysvaltain Idahossa käynnistyi joulukuussa
13.02.2019 18.11Hyundai maarakennuskoneet esittelyssä Komiat Konepäivillä Seinäjoella 15.-16.2.
13.02.2019 13.45Engconin letkuton moduulijärjestelmä ja suurvirtausläpivienti sarjatoimituksiin
13.02.2019 8.21Helsinki: Hämeentien uudistus alkaa 4. maaliskuuta
13.02.2019 8.12PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 27.5.2019 mennessä
13.02.2019 8.00Atlas Copco täydentää WEDA-vedenpoistouppopumppujen valikoimaansa
12.02.2019 16.22Komiat Komatsu-koneet esittelyssä Seinäjoella pe-la 15.-16.2.
12.02.2019 15.01Epiroc esittelee Baumassa paljon uusia tuotteita ja palveluita - tutustu tästä ennakkoon
11.02.2019 15.12Seinäjoella Komiat Konepäivät 15.-16.2. - Rotatorilla esillä mielenkiintoista kalustoa
11.02.2019 13.23Lujabetonille uusi korkeakapasiteettinen valmisbetonitehdas Ouluun
11.02.2019 11.20Suomen ja Norjan välisen Jäämeren radan selvitystyöryhmän loppuraportti
11.02.2019 10.17Jani Kortelainen on nimitetty KOME Oy:n toimitusjohtajaksi
11.02.2019 10.16GRK-konserni hakee kasvua raiderakentamisesta ja ympäristöliiketoiminnasta
11.02.2019 10.00Metso siirtää Pumput-liiketoiminta-alueen Minerals-segmenttiin
10.02.2019 11.11Kuljetus Mäkivaara Oy: Vastuullisesti ja kustannustehokkaasti kotimaisella kuljetuskalustolla
10.02.2019 9.11Mateko on uudistanut kotisivunsa - kannattaa käydä tutustumassa
09.02.2019 9.22Jouko Salomäki - Konekauppaa pohjalaisittain yli 25 vuoden ajan
08.02.2019 15.10Uusi Drill & Split kiilalaite Stonepowerilta
08.02.2019 12.20Atlas Copco esittelee uusimmat ja vähäpäästöisemmät innovaationsa BAUMA 2019 -messuilla
07.02.2019 13.06Liitäntäuutta Engconilta
07.02.2019 12.55Kiviuutuuksia Rudukselta, myös uusiomateriaaleista
07.02.2019 10.13Uusi infrarakentamisen professuuri Tampereen yliopistoon
06.02.2019 14.19Tehokkaat Avidbots siivousrobotit Rotatorilta
06.02.2019 14.00Vuoden Ympäristörakenne 2018: Vuolteentori - yhdistää historian ja uuden toiminnan
05.02.2019 9.11Ruduksen uusi LUX-lattiabetoni - erinomainen pohja design-lattioille, edustava pinta sellaisenaan
04.02.2019 14.01Lue uusin suomenkielinen Hitachi iGround Control 15 -lehti tästä
04.02.2019 13.18Milwaukeelta tehokas poravasara-uutuus
03.02.2019 11.11Lähivuosina saamme tarkkoja ennusteita liikenteestä ja ajamme täysin kierrätysasfaltista valmistetuilla teillä
03.02.2019 8.01Metso toimittaa suuren rautamalmin pelletointilaitoksen Tata Steelille Intiaan
02.02.2019 10.11Caterpillarin uuden sukupolven koneet mullistavat maarakennustyön
02.02.2019 9.20Mielenkiintoinen pienoismallinäyttely Hyvinkään kirjastossa 4.2.-23.2.2019
02.02.2019 9.01Kivihiilen kulutus väheni 3 prosenttia vuonna 2018
01.02.2019 13.47Rakennusteollisuus RT: Raideliikenteen hankeyhtiöt piristysruiske taloudelle
01.02.2019 6.33TÄNÄÄN LAPPEENRANNASSA! Renault Trucks K-sarjan maansiirtoauto koeajokiertueella - katso tästä aikataulu!
31.01.2019 17.01Endomines julkistaa kullanetsintäkilpailun voittajat - Uusia malminetsintävarauksia on tehty alueille, joista on löydetty lupaavia näytteitä
31.01.2019 11.01KIVIROCK KOEAJAA: MAN TGX 35.580 8X4-4 BL sorakasettiyhdistelmä - Tuottavuutta järkevillä valinnoilla
31.01.2019 9.00Tekoälystä uusi työkalu kiinteistöhuoltoon - AI-Renki auttaa huoltotoimien suunnittelussa
30.01.2019 11.33Hydraulivasara tärkeä työlaite monipuolisessa urakoinnissa
29.01.2019 15.01Kuopan kunkku - koneohjauksen käyttö kaivostoiminnassa
29.01.2019 13.15Veho pidentää paketti- ja kuorma-autokorjaamoiden/huoltojen aukioloaikoja

Näytä lisää »