Rautateiden sääntelyn purku tuo toimijoille uusia mahdollisuuksia turvallisuuden kehittämiseen06.01.2014 11.30
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi korvaa vuodenvaihteessa toistakymmentä vanhaa, liikennöintiä ja turvalaitteita koskevaa rautatiemääräystä kahdella uudella, yleisemmällä määräyksellä. Määräysuudistuksen tarkoituksena on selkeyttää rautatiejärjestelmän sääntelyä sekä antaa rautatieliikenteen toimijoille enemmän mahdollisuuksia toimia tehokkaasti ja samalla kuitenkin turvallisesti. - Trafi pyrkii uudistuksella keventämään sääntelyä ja mahdollistamaan näin rautatiealan toimijoiden oman toiminnan ja turvallisuusjohtamisjärjestelmien kehittymisen entistä tehokkaammiksi, toteaa yksikönpäällikkö Kaisa Sainio. Viime vuosina on ollut sekä kansallisesti että EU:n toimesta tavoitteena yksinkertaistaa ja selkeyttää normistoa sekä tarvittaessa myös purkaa turhaa sääntelyä. Samalla toimijoiden oma vastuu ja toimintaa ohjaavat, toimivat turvallisuusjohtamisjärjestelmät tulevat entistä merkityksellisemmiksi. Uudistus tehty laajassa yhteistyössä rautatiealan kanssaRautateiden turvallisuuden näkökulmasta rautatiealan toimijat ovat avainasemassa ja erityisen tärkeää on hyvin sisäistetyn turvallisuuskulttuurin toimivuus. Tämän takia Trafi on halunnut tehdä koko uudistuksen tiiviissä yhteistyössä rautatiealan toimijoiden kanssa mm. järjestämällä useita sidosryhmätilaisuuksia ja lausuntokierroksia. ”Kyseessä on sekä sääntelyn määrällä että vaikutuksilla mitaten valtava uudistushanke ja olemmekin erittäin iloisia rautatiealan aktiivisesta osallistumisesta työhön”, kiittää Sainio. Uudistus kattaa käyttötoimintaa sekä liikenteen hallintaa, ohjausta ja merkinantoa koskevat määräykset. Rautatiealan toimijoiden tuleekin huomioida muutos turvallisuusjohtamisjärjestelmissään ja täsmentää tarvittaessa työtapojaan sekä ohjeitaan liikennöintiin ja turvalaitteisiin liittyen. Uudet määräykset ovat Käyttötoiminta ja liikenteen hallinta -osajärjestelmä (TRAFI/22100/03.04.02.00/2012) sekä Ohjaus-, hallinta-, merkinanto-osajärjestelmä (TRAFI/22096/03.04.02.00/2012). |