Kuva : Yle Uutiset
Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Uuden tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain. Norjassa ja Ruotsissa kitkarenkailla ajaa huomattavasti suurempi osa autoilijoista kuin Suomessa.
Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Tuoreen tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain. Norjassa ja Ruotsissa kitkarenkailla ajaa huomattavasti suurempi osa autoilijoista kuin meillä.
Jokaisella autoilijalla tuntuu olevan mielipide siitä, pitääkö autossa olla talvella nasta- vai kitkarenkaat.
- Kyllä perinteisillä nastarenkailla pitää pärjätä. Niissä on parempi pito, sanoo helsinkiläisellä Eläintarhan huoltoasemalla Hannu Röynä.
- Ajan niin vähän, että kitka, mutta pidemmille matkoille isompi auto ja nastarenkaat. Sen verran käydään pohjoisessa, että paljon turvallisempaa kyllä siellä päässä on ajaa nastoilla, perustelee Merja Auhto.
Jos kansan ääni jakautuu kahtia, eivät tutkimuksetkaan ole yksimielisiä siitä kummat renkaat olisivat turvallisemmat.
- On selkeästi nähtävissä, että on tilanteita, jossa nastarenkaat ovat turvallisempia kuin kitkarenkaat. On myös tilanteita, joissa kitkarenkaat toimivat paremmin, sanoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafin osastonjohtaja Björn Ziessler.
Nastat rouhivat asfaltin hengitysilmaan
Nastarenkailla on kuitenkin negatiivisia vaikutuksia ilman laatuun. Nastat rouhivat talvikuukausien aikana teiden asfalttipintaa, josta nouseva kivipöly aiheuttaa hengityselin- sekä sydän- ja verisuonisairauksia.
Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan kymmeniä tukholmalaisia kuolee katupölyn takia vuosittain. Myös suomalainen monitieteinen Nasta-tutkimusohjelma on sillä kannalla, että nastojen vaihtaminen kitkoihin vähentäisi jokakeväistä katupölyongelmaa.
- Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin on paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa, sanoo Nasta-tutkimusohjelman puheenjohtaja Pekka Isoniemi.
Helsingissä kitkarenkailla varustettuja henkilöautoja oli viime talvena 23 prosenttia, muualla maassa keskimäärin 12 prosenttia. Norjassa kitkarenkaita käyttää paikoitellen yli 80 prosenttia ja Ruotsissakin kaupungeissa lähes puolet autoilijoista. Muutamissa ruotsalaiskaupungeissa nastarenkaiden käyttö onkin kielletty.
Suomessa monet taksiautoilijat ja autokoulut ovat siirtyneet kitkarenkaisiin. Kansan parissa nastat pitävät kuitenkin pintansa.
- Koen, että ne ovat turvallisemmat. Kitkarenkailla pitää ennakoida esimerkiksi risteyksiin tullessa enemmän, sanoo Toni Kettunen.